Ivan Drago Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Ønsker å flytte alt innhold på C: (win XP partisjon) til C: på en raskere harddisk, trenger derfor et program som hjelper meg med dette. Får vel ikke flytta alt skjult innhold med vanlig windows utforsker? Har nettopp installert win XP samt alle nødvendige oppdateringer og basisprogram. Tar fort litt tid på en gammel PC, derfor vil jeg helst slippe å gjøre det igjen....
wil Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 hei. ta å bruke et program som heter Norton Ghost eller Acronis TrueImage. disse 2 programmene fungerer slik at du tar et Image av C: som du legger på enten, DVD, CD, eller en annen partisjon på harddiskene dine. så setter du inn den nye disken og gjenoppretter Image til den nye disken. Jeg vet ikke hvordan det er i Norton Ghost, men i Acronis TrueImage så får du et spørsmål om du vil sette den harddisken du gjenoppretter Image til som Logical eller Active tror jeg det er. hvis du bruker Acronis TrueImage skal du trykke på Active når du får dette spørsmålet. du må ha OS partisjonen som Active hvis du vil at den skal boote. hvis ikke går det ikke. Lykke til.
another_visitor Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 kan man legge et Ghost image fra én type disk over på en annen type disk da ? Trodde ikke dette var mulig men har alltid lurt på det.. Vet at det går greit med dd i unix men usikker på Ghost. m~
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Ja, det er ikke noe problem. Diskene trenger ikke være samme størrelse.
another_visitor Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 kjekt å vite ! Vet du hva som skjer dersom man legger inn et image på en større disk, får man utnyttet overskytende plass v.h.a Partition Magic el.l ? m~
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Ghost kan brukes på mange måter. Hvis du har en image fil så må det være en partisjon på disken før du legger imaget tilbake. Du velger da selv hvordan du vil lage denne partisjonen. Hvis du kloner en disk til en annen (blank disk) så vil Ghost spørre hvor store partisjonene på den nye disken skal være. Du trenger altså ikke PM.
another_visitor Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 (endret) Skjønner, da skal jeg teste litt før neste gang jeg må re-installere. Jeg trodde alltid at Ghost la tilbake samme partisjonstabell som var på disken man lagde image't fra you see EDIT : 'leif Endret 25. juli 2005 av another_visitor
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Vær OBS på at det er 2 fundamentalt forskjellige programmer som heter Norton Ghost. Jeg bruker bare Ghost 2003, dette er det orginale DOS-baserte Ghost. Det som selges i dag er Ghost 9, som egentlig er det gamle PowerQuest Drive Image. Dette er et Windows program. Men jeg tror Ghost 2003 leveres med i pakken. Filosofien er at det er et begrenset marked for DOS baserte programmer, folk flest vil helst ha rene Windows programmer og slippe å boote DOS. Men det er enormt mye mer komplisert å gjøre slike operasjoner fra Windows, og muligheten for at det går galt er vel egentlig større.
another_visitor Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 aha, nyttig.. da er det vel kun Ghost 9 hvor man kan velge størrelse på partisjon, mens med den DOS-baserte så må man godta samme partisjonstabell som image't ble laget på, hvis jeg ikke tar helt feil.. ? (og dermed mister man overskytende plass på en evt større disk, slik som i dd unix)
kvase Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 (endret) i forbindels med ghost trenger du net framework 1.1 fra pc wold. nr1 Norton Ghost 2003 har en interaktiv veiledning med vennlig amerikansk stemme som forteller deg hva du skal gjøre. Den er veldig lett å følge og gjør hele operasjonen mindre skummelt for nybegynnere. Den bruker et DOS-miljø for å lage og gjenopprette en sikkerhetskopi. Det kan virke gammeldags og lite brukervennlig, men det er en måte å sikre seg at det ikke skal bli problemer med filer som er i bruk når sikkerhetskopien lages. Nå er det sjelden den vanlige bruker ser et DOS-vindu på skjermen, men veilederen gjør deg trygg på at dette skal gå bra. eventuelt Ultimate Boot CD denne. http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...4D63134B3ACA015 flere artikler. http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...403FA62643A2838 pluss denne fra forumet her som tar for seg ghost på en glimrende måte. http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=437565 Endret 25. juli 2005 av kvase
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 aha, nyttig.. da er det vel kun Ghost 9 hvor man kanvelge størrelse på partisjon, mens med den DOS-baserte så må man godta samme partisjonstabell som image't ble laget på, hvis jeg ikke tar helt feil.. ? (og dermed mister man overskytende plass på en evt større disk, slik som i dd unix) Nei, alt jeg referte til gjelder Ghost 2003, DOS versjonen. Vil anta at en som kan litt Unix vil foretrekke denne framfor Ghost 9. Med Ghost 2003 er alt du trenger en .exe fil på under 1 MB, altså passer den inn på en floppy. For å bruke Ghost 9 må du installere .net og alt annet, dvs 50 - 100 MB.
kvase Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 aha, nyttig.. da er det vel kun Ghost 9 hvor man kanvelge størrelse på partisjon, mens med den DOS-baserte så må man godta samme partisjonstabell som image't ble laget på, hvis jeg ikke tar helt feil.. ? (og dermed mister man overskytende plass på en evt større disk, slik som i dd unix) Nei, alt jeg referte til gjelder Ghost 2003, DOS versjonen. Vil anta at en som kan litt Unix vil foretrekke denne framfor Ghost 9. Med Ghost 2003 er alt du trenger en .exe fil på under 1 MB, altså passer den inn på en floppy. For å bruke Ghost 9 må du installere .net og alt annet, dvs 50 - 100 MB. enig om denne Ghost 2003, DOS versjonen. den er den beste av ghost versonene
another_visitor Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 yup, jeg vil helt klart foretrekke DOS versjonen Bra feedback, er spent på å teste Ghost mot en annen disk enn den det tas backup fra. Vet noen av dere om man kan ta et ghost image fra en IDE disk over på en SATA disk, evt om hastigheten på SATA disken har noe å si ? Ser at trådstarter er inne nå, håper du får litt nyttig info fra alle spørsmålene mine, var ikke meningen å hijack'e tråden din :!:
kvase Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 yup, jeg vil helt klart foretrekke DOS versjonen Bra feedback, er spent på å teste Ghost mot en annen disk enn den det tas backup fra. Vet noen av dere om man kan ta et ghost image fra en IDE disk over på en SATA disk, evt om hastigheten på SATA disken har noe å si ? Ser at trådstarter er inne nå, håper du får litt nyttig info fra alle spørsmålene mine, var ikke meningen å hijack'e tråden din :!: kopi Vet noen av dere om man kan ta et ghost image fra en IDE disk over på en SATA disk, evt om hastigheten på SATA disken har noe å si ? skulle tro det går ja.
kvase Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 aha, nyttig.. da er det vel kun Ghost 9 hvor man kanvelge størrelse på partisjon, mens med den DOS-baserte så må man godta samme partisjonstabell som image't ble laget på, hvis jeg ikke tar helt feil.. ? (og dermed mister man overskytende plass på en evt større disk, slik som i dd unix) egentlig så er det jo bare og partionere en passelig størelse på hd sån at man kan kopiere med ghost over i den form man vil enten komprimert eller ukomprimert.
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Skrevet 25. juli 2005 Vet noen av dere om man kan ta et ghost image fra en IDE disk over på en SATA disk, evt om hastigheten på SATA disken har noe å si ? Funker helt greitt det. Ghost 2003 har ingen problem med SATA på de chipsett'ene jeg har prøvd, ICH5 og nForce3. Men hvis man har både IDE og SATA kan det være man trenger -NOIDE switch.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå