Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet på nettet


Anbefalte innlegg

Fått 2 nye maskiner fra dell inn i huset i dag. En optiplex stasjonær og en latitude bærbar. Fikk et bizzart (om det går ann å skrive det slik? :p) problem i dag, eller problem og problem men i alle fall noe som fikk meg til å lure fælt.

 

Først litt om omstendighetene. Har NGT som isp og sitter på en Netopia 3351 router. Denne er koblet til en 100 mbit 5 porters switch av merke Cnet. Fra denne går det så nettverkskabler til 3 maskiner, min pluss de to nye. Min maskin er vel 1.5 år gammel AMD basert. (De to dell pcene er ikke overraskende intel basert). Sitter på Nforce2 400 ultra chipsett eller hva det heter og bruker onboard nettverkskort der, er jo både 100mbit og 1000 mbit. Bruker også onboard nettverkskort på de to andre.

 

Så har jeg også kjøpt denne sommer-quattro greia fra NGT som gjør at de pumper linja mi opp maks hastiget helt til 31. august osv osv. Sjekker jeg i routeren står det inn hastigheten er 6,976 mbit. ALLTID når jeg på min pc har hatt quattro og har testet mot speedometeret på ITavisen.no har jeg bare fått 3.3 mbit MAKS ned, alltid tenkt at det må være for dårlig kvalitet på linja eller at jeg er for langt vekk fra sentralen, ikke giddi å brydd meg noe mere om det. Men så sjekket jeg da i dag på begge de to nye pcene for måtte installere litt updates osv og så tok jeg speedomter testen på begge. De fikk begge to en hastiget på 5.8 mbit!! Så tok jeg testen rett etterpå på min egen og fikk bare 3.3-3.2. Hvordan i alle verden er dette mulig???? De får jo på ett eller annet mystisk vis 2.5 mbit mer enn meg ned! Noen opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sommertilbudet er vel egentlig at du får maks hastighet (8Mbit ned 900Kbit ut) alt etter kvaliteten på linja da. Jeg har f. eks fått 8Mbit :p

finfint poeng du har der, bortsett fra at det ikke var mitt poeng.

 

Linja mi er tydeligvis ikke så bra eller nærme nok til at jeg får 8 mbit.

 

Det jeg i hovedsak gjerne vil ha svar på nå er hvorfor to andre maskiner i huset får 2.5 mbit mer ned enn meg.

Lenke til kommentar

Test maskinene rett etter hverandre med ingen belastning på linjen og med samme test. Annbefaler dinside.no sin java-baserte test.

 

Dersom du da får vesentlig forskjellige målinger så er jeg enig I at det er et veldig merkelig problem. Da kan det kansje være en defekt på nettverkskabelen som gjør at du ikke får signal nok til å bære mer enn 3Mbit fra ruter til PCen kanskje. Høres ihverfall veldig spesiellt ut.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...