Gå til innhold

Blåstikk i bildet på K750i


Anbefalte innlegg

Hei. Opplever noe jeg ikke vet om er et problem eller ei..

 

Det jeg lurer på er hvordan andres erfaringer er med kameraet på K750i. Jeg opplever at mitt kamera har en noe kjølig fargetemperatur, slik at når ting ikke har like bra belysning som en nydelig solskinnsdag, (evnt kunstig belysnin innendørs, gjerne lysstoffrør) blir gjerne det lyset i bildet en anelse blått, samt at alle farger ikke er like "ekte" som de er i virkeligheten.

 

Andre som har dette problemet? Har sett det før på andre mobiler, så kan godt hende det er slik det er med kameraer på mobiltelefoner..

 

Meninger om dette?

 

Legger ved et bilde som viser hvordan det ser ut. På dette bildet har en del av det hvite blitt blått, noe som er det generelle problemet. Bidlet er tatt i muligens noe mangelfull belysning... Og oppdaterte software for ca 2 uker siden.. Dette burde da være styrt av softwaren, kameraene burde jo være identiske!

 

Men skal nevnes at ved utskrift av bilder, blir ikke dette blåstikket like dominerende..

post-19-1121841846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noen formening om dette er vanlig i dårlig belysning eller om det er et problem??

 

Er jo mange her med god erfaring ang dette. Har bladd igjennom tråden med bilder tatt av mobilkameraer. og ser ofte at de kan ha et noe kjølig utseende...

 

Men blir det bare slik??

Lenke til kommentar

Ser helt normalt ut for meg. Bildet (ut fra tolking av lys/motiv) er tatt innendørs i varm belysning (lysstoffrør) med tilleggsbelysning utenfra (dagslys). Når kameraet har justert hvitbalansen slik at det varme lyset er normalt - vil dagslyset bli kaldt (få blåstikk). Dette er noe du alltid vil oppleve ved bruk av blandete lyskilder. Husk at det finnes flere typer lyskilder som alle gir forskjellige farvetoner:

* stearianlys

* Glødelamper

* Varme lysstoffrør

* kalde lysstoffrør

* blits

* dagslys

Lyset innenfor hver av disse vil kunne variere. Er det bare en lyskilde (dominerende) vil ofte en automatisk hvitbalanse rette opp. Men er det flere lyskilder vil resultatet kunne bli som ditt eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...