Gå til innhold

Anbefalte innlegg

men dette skjønner jeg ikke:

 

hvis du bruker sigmaen som slaveblits for den innebygde blitsen på f.eks. d70. Hvordan i all verden aner den hvilke innstillinger kameraet har når den ikke er koblet til? Må den ikke vite f.eks. hvilken lukkertid og brennvidde kameraet er stilt inn på? :hmm:

 

Og er det det som er forskjellen på super og vanlig? At du kan bruke den slik?

Akkurat hvordan den gjør det er jeg ikke kjent med , men kan vel tenke meg at det skjer trådløst.

Jeg tror Åkken Bom er inne på dette med slaveblitz , tror han er flink , men er kanskje på ferie nå.

Om det er dette som er forskjellen på super og ikke , vet jeg ikke , men mener å ha sett at den "vanlige" modellen ikke hadde infoskjerm på baksiden av blitzen , men er nok usikker her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du bruker sigmaen som slaveblits for den innebygde blitsen på f.eks. d70. Hvordan i all verden aner den hvilke innstillinger kameraet har når den ikke er koblet til? Må den ikke vite f.eks. hvilken lukkertid og brennvidde kameraet er stilt inn på? :hmm:

 

Og er det det som er forskjellen på super og vanlig? At du kan bruke den slik?

Det er helt utrolig! :thumbup: jeg vet heller ikke hvordan disse 3 blitzene SB600/800 og Sigma super, kommuniserer(mener det er via den interne blitzen(eller en fastmontert blitz)) men det virker. Ja den vet brennvidde, lukker og kan stå flere meter unna.

 

Ja, jeg mener det er dette som er forskjellen mellom vanlig og super Sigma.

 

:) Per

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte med SB600 idag. Har ikke prøvd så mye, men har fått lekt meg litt. Virker som en veldig bra blitz. Stod noe om at den kunne bare kjøres trådløst som slave, hva har dette å si i praksis?

Blitsen kan styres av andre blitser, men kan ikke selv styre andre blitser. Den kan altså ikke være "master" (sender), men kun "slave" (mottaker).

Lenke til kommentar
Sjekket litt rundt og fant SB-80-dx brukt for 1900. Kjøpte den, og nå venter den i posten.

Hvis det var D70 du kjøpte SB-80DX til, så må du nok prøve å få solgt den igjen. Det er kun SB-600 og SB-800 som virker riktig på D70.

SB-80DX fungerer helt fint med D70. Det at den ikke fungerer er oppskrytt. Er bare TTL som ikke fungerer, men du kan fint bruke den på auto.

Lenke til kommentar

Hva? Nå begynner jeg å bli veldig forvirret her...hvordan definerer du "auto" da? Trodde at siden den ikke støttet i-TTL kan den ikke innstille seg AUTOMATISK etter de lysmålingene D70 gjør.

 

EDIT: Btw, skulle ta litt bilder i et veldig mørkt rom, nesten uten lys, autofokusen tok turen frem og til bake uten å fokusere. Er det ikke en AF-lys eller noe sånt som skal komme på? Mener jeg så det på kamera mitt for et par dager siden...har jeg kommet bort i en feil innstilling eller no?

Endret av Eivind_bh
Lenke til kommentar
SB-80DX fungerer helt fint med D70. Det at den ikke fungerer er oppskrytt. Er bare TTL som ikke fungerer, men du kan fint bruke den på auto.

De fleste ønsker å bruke TTL, da det vil stille inn blitsen basert på innstillinger på kamera og hvor mye man har zoomet. Det er bortkastet å kjøpe en så dyr blits om man kun kan bruke den på auto. Auto betyr ikke at man bare kan sette blitsen på kamera og ikke behøve å røre den... man må stille den inn selv for hvert bilde man tar.

Lenke til kommentar
Hva? Nå begynner jeg å bli veldig forvirret her...hvordan definerer du "auto" da? Trodde at siden den ikke støttet i-TTL kan den ikke innstille seg AUTOMATISK etter de lysmålingene D70 gjør.

 

Vær glad du har fått returnert blitzen (SB80), den er jo ikke optimal til ditt kamera. For den prisen bør du forvente mer! eks. SB600 eller Sigma med full i-ttl og trådløst. For oss amatører vil jeg mene at ttl er av stor betydning.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger! Når jeg har SB600 på kamera, kommer det sånn hologram, og da fokuserer den veldig greit. Eneste jeg la merke til var at når jeg satte objektive til 18 kom det ikke noe hologram, men når jeg satt den til 19, eller litt mer enn 18 kom det med engang....noen grunn til dette eller bør jeg ta meg et dypdykk i diverse manualer?

Lenke til kommentar

God ettermiddag alle sammen.

 

Satt nettopp med D70'en i hånden da jeg leste de siste innleggene. Det stemmer at AF Assist kun fungerer med AF-S modus og det vil kun virke med objektiver med CPU-konktakter D/G-type :)

 

Forøvrig så sporer jeg litt av siden det er flere flinke personer her. Vil dere anbefale meg Sigmas 80-200 F2.8 EX HSM APO til 5995,-? Har per i dag en vanlig Nikkor 70-300 F4-5.6 G og synes denne ikke er 100% skarp ut mot 300mm.

 

 

 

/R

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at jeg er i ferd med å gjøre en dyrekjøpt erfaring vedrørende Sigmaens byggekvalitet:

 

På en tur i Jotunheimen i helgen falt Sigmaen ubemerket ut av sidelommen på sekken, og ble liggende over natten på stien. En vennlig sjel fant den og leverte den i kiosken på Gjendesheim (TAKK!). Utvendig har den ikke fått en skramme, men når man slår den på viser displayet at hodet er zoomet til 105mm, og zoom-motoren står og slurer i et tilsynelatende fånyttes forsøk på å returnere til utgangsposisjonen (28mm).

 

Jeg vet jo ikke hvordan blitzen falt eller hvordan den har landet, men det faktum at ingen av de 3 i følget merket noe tyder på at den ikke akkurat har landet med et smell. SB-26'en min ble utsatt for mye røffere behandling (den gikk i asfalten et par ganger) uten at den ble særlig preget av det, bortsett fra nettopp utvendig.

Lenke til kommentar

Det viser seg at jeg kritiserte Sigmas byggekvalitet for tidlig. Riktignok sto zoom-motoren bare og sluret etter fallet, men så snart jeg fikk blitzen på kameraet (noe jeg ikke fikk før i går kveld) ordnet alt seg. Blitzen er altså, etter en natt på sti i Jotunheimen, akkurat like fin som ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...