Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har kjøpt meg en d70 og etter å ha knipset en del bilder har jeg raskt funnet ut at jeg trenger noe mer enn den innebygde blitzen. Jeg har tittet litt og synes sb-600 ser grei ut? Men jeg har egentlig ikke greie på det. Hva tjener jeg for eksempel på å velge "storebror" sb-800 isteden? Synes den virker i dyreste laget men...

 

Og finnes det kanskje noen andre alternativer fra f. eks. sigma som jeg kan benytte? Har skjønt det som at den jeg kjøper bør støtte TTL på nikon d70?

 

Jeg er glad for alle erfaringer og gode råd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon. Hadde egentlig ikke lyst til å bruke mer enn 2000 på blitz, så tenkte mest på sigma 500 dg super eller no. Sjekket litt rundt og fant SB-80-dx brukt for 1900. Kjøpte den, og nå venter den i posten.

 

Selve blitzen koster jo 3700 et elller annet nytt, så det må jo være bra saker dette. Selvom jeg sikkert ikke har bruk for den, så kan jeg iallefall utvikle meg med den.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Sigma EF500 Super halvannen måneds tid, og er i all hovedsak godt fornøyd. Personlig ville jeg ikke kjøpt Super igjen - Standardmodellen er et par hundre kroner billigere og like kraftig, men kan ikke fungere som trådløs commander. Det er den eneste forskjelen, og totalt uinteressant for meg.

 

Jeg vil sterkt anbefale å gå for en kraftigst mulig blitz, altså ikke SB600 - du trenger all den kraften du kan få til "fill light" (vet ikke hva det heter på norsk) i kraftig solskinn.

 

Byggekvaliteten på Nikons utstyr er vesentlig høyere enn Sigma (hadde SB26 før), men når jeg får nesten 2 EF500 for en SB800 blir valget enkelt.

 

Som froggyler ganske riktig påpeker er DX-blitzene nokså ubrukelige sammen med D70. De funker, men kun i manuell modus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kjøpte i våres en SB800 og kan bare anbefale denne. Jeg var innom Elite Foto, så på/tok i en Sigmablitz for deretter å se på Nikons alternativ som jeg likte bedre (virket mer robust). Jeg ble også i forumet her og på foto.no anbefalt SB800 eller Sigma da disse gir lys nok i kino/teater og lignende store rom. Jeg fulgte med på bruktmarkedet og fant til slutt SB800 blitzen til 2500,- ser at det ligger en ute på Foto.no Der er også faste annonsører som jeg antar selger disse til underkant av 3000,- da importert. Japan Photo har også solgt SB800 til 3500,- om de har dette tilbudet er jeg i usikker på.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Takk takk! Sigma Blitz EF 500 ser jeg koster kr 1 528,00 på fotovideo. Mens sb-800 ligger på (for en students del vannvittige!) kr 3 715,00.

 

Hvor stor forskjell er styrken på disse to? Og er sigmaen svakere enn f.eks sb-600? Hvilken blits ville dere valg av sigma ef 500 og sb-600. Slik jeg ser det blir sb-800 for dyr med mindre jeg finner den brukt. Men jeg vil ikke ende opp med noe som er ubrukelig for utfylling i sterkt sollys og store rom heller..?

 

I tillegg ser jeg at noen selger FUJI Sigma Blits EF-500 noen hundrelapper billigere. Er det samme blitsen?

 

Og til deg som kjøpte blitsen i utlandet. Det virket som et godt kjøp. Men vil det komme noen slags tollsatser eller noe slikt i tillegg til den prisen der?

 

lars

Endret av larskt
Lenke til kommentar
Hvor stor forskjell er styrken på disse to? Og er sigmaen svakere enn f.eks sb-600? Hvilken blits ville dere valg av sigma ef 500 og sb-600. Slik jeg ser det blir sb-800 for dyr med mindre jeg finner den brukt. Men jeg vil ikke ende opp med noe som er ubrukelig for utfylling i sterkt sollys og store rom heller..?

Sigmaen er nesten like kraftig som SB800. Ved 35mm brennvidde og ISO100 (ikke aktuelt for D70, men det er nå en gang slik det oppgis) når SB800 38 meter, EF500 35 og SB600 30 meter.

 

SB800 har den fordelen at den kan utstyres med et 5. batteri i en ekstrapakke, slik at oppladingstiden blir kortere etter full utlading.

 

I tillegg ser jeg at noen selger FUJI Sigma Blits EF-500 noen hundrelapper billigere. Er det samme blitsen?

Dersom du går for Sigmaen er det uhyre viktig at du kjøper den modellen som er dedikert for Nikon, altså "Sigma EF-500 DX NA i-TTL". EF500 finnes i et hav av forskjellige varianter, men det er bare denne som funker.

Lenke til kommentar
Så denne funker ikke med D70 i det hele tatt?

Joda, den funker, men automatikken funker ikke. Jeg kjenner ikke SB80 konkret, men jeg brukte tidligere en SB26, og det funker så lenge du kun skal bruke den innendørs.

 

Du setter kameratet i "M" modus, stiller lukkertid til 1/60, og blenderen til hva enn du måtte ønske. Så setter du ISO og Blenderverdi manuelt i blitzen, og vips så funker det forbløffende bra til portrett og generell innendørsknipsing.

 

Det du imidlertid ikke kan gjøre er å bruke den til utfylling i sollys, siden du sitter fast med lukkertid på 1/60.

 

Konklusjon: gjør som froggyler sier, og kanseller kjøpet om mulig! Signaturen din blir jo meget treffende i dette tilfelet, Eivind. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ok.

 

Angående denne Super Sigmaen som har muligheter for "wireless" utløsning. Jeg synes i utgangspunktet det høres bra ut å kunne løsne blitzen og få lys fra forskjellige vinkler. Men jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan være praktisk på den måten? Hvis blitsen ikke sitter på kameraet må man jo i tilfelle stille inn alt manuelt på blitsen før man tar bildet? Jeg har skjønt det som at du kan trykke utløseren halveis ned og låse innstillingene før du tar av blitsen, men dette høres håpløst tungvint ut? Går det an å f.eks. kjøpe en ledning til lillebror EF-500 isteden?

Lenke til kommentar

Nope, du trenger ikke å stille inn manuelt; i-TTL lysmålingen fungerer også trådløst. Poenget med Wireless Commander Mode på Superen er at den kan styre andre blitzer som kan være trådløse slaver (SB800, EF500 Super, SB600 - litt usikker på EF500 ST).

 

Jeg har vel og merke aldri testet dette, så jeg aner ikke hvordan det fungerer i praksis... Kanskje jeg skulle gjøre et eksperiment i kveld (riktignok med D70 som master og Sigmaen som slave)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg kansellert blitzen. Puuh...føler meg lettet. Fyrern var hel proff og viste full forståelse. Da venter jeg bare på å motta blitzen før jeg så returnerer den igjen.

 

Tror jeg går for den Sigmaen Super eller hva den heter da istedenfor. De som sier den ikke er så robust som Sb600/800, er dette et stort problem?

Lenke til kommentar
De som sier den ikke er så robust som Sb600/800, er dette et stort problem?

Tror ikke det, det bare virker sånn(mulig førsteinntrykk). Jeg valgte SB800 fordi prisen ble så lav som 2500,- pent brukt og med alt tilbehør i esken(filtre, fot, etui og batterikasse). Da er det ikke mye å spare på å velge Sigma.

 

:) Per

Lenke til kommentar

Jeg valgte Sigma EF500DG Super og er kjempefornøyd sammen med EOS10D.

Ville først ha Canon 580 , men ble rådet her på forumet og spare det mellomlegget og gå for Sigmaen.

Matrialkvaliteten er ikke så verst , den virker faktisk veldig bra.

Sigmaen kan også brukes som slaveblitz sammen med den innebygde blitzen på mitt kamera. :thumbup:

Lenke til kommentar

men dette skjønner jeg ikke:

 

hvis du bruker sigmaen som slaveblits for den innebygde blitsen på f.eks. d70. Hvordan i all verden aner den hvilke innstillinger kameraet har når den ikke er koblet til? Må den ikke vite f.eks. hvilken lukkertid og brennvidde kameraet er stilt inn på? :hmm:

 

Og er det det som er forskjellen på super og vanlig? At du kan bruke den slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...