Gå til innhold

2 fysiske disker 1 logisk?


Anbefalte innlegg

Ved RAID0 (striping) så kan vel diskene være så forskjellige de bare vil, da bli du jo bare slått sammen til en. Der den første slutter, starter den andre.

 

Stemmer ikke helt, ved Raid0 er det riktig at diskene kan være forskjellige, men det er den miste disken som avgjør størrelsen (2x miste disk), og det er den tregeste disken som avgjør søketiden. Når man har et Raid0-oppsett setter man opp diskene i blokker, hvor annenhver blokk fra hver av diskene utgjør den logiske disken. Om man har en blokkstørrelse på 512kb vil en fil på 2 MB lese først 25% fra disk1, så 25% fra disk2, 25% fra d1, 25% fra d2 (såfremt det ikke er noe som helst fragmentering på disken)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved RAID0 (striping) så kan vel diskene være så forskjellige de bare vil, da bli du jo bare slått sammen til en. Der den første slutter, starter den andre.

 

Stemmer ikke helt, ved Raid0 er det riktig at diskene kan være forskjellige, men det er den miste disken som avgjør størrelsen (2x miste disk), og det er den tregeste disken som avgjør søketiden. Når man har et Raid0-oppsett setter man opp diskene i blokker, hvor annenhver blokk fra hver av diskene utgjør den logiske disken. Om man har en blokkstørrelse på 512kb vil en fil på 2 MB lese først 25% fra disk1, så 25% fra disk2, 25% fra d1, 25% fra d2 (såfremt det ikke er noe som helst fragmentering på disken)

Sorry, var litt upresist det der. Bare for å prøve og unnskylde min dårlige forklaring, så skrev jeg også:

"Du vil ha RAID0, da vil du få 120x2GB og kan sette disse som en partisjon."

Men dette var visst ikke helt rett det heller, når han kanskje har lyst til å bare ha masse plass og ikke god ytelse. :hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg derimot vil påpeke er at de fleste (all jeg vet om) måter å slå sammen disker på i windows medfører en ekstra risiko i form av at man er avhengig av at to disker fungerer, og ikke èn.

Sånne som meg er veldig klar over det, men har behov for ekstra ytelse. Derfor kjører jeg RAID 0 (Jeg har ikke råd til RAID 10). RAID 0 e genialt der man har behov for ytelse og plass, men ikke trenger å bekymre seg for de dataene som ligger på diskene. Og forresten, jeg lar diskkontrolleren ta seg av stripingen, ikke Windows.

Lenke til kommentar

Det trådstarter leter etter er JBOD ("just a bunch of discs", har ikke noe med RAID å gjøre så vidt jeg vet).

 

Det finnes 2 måter å skape et JBOD array på (som jeg vet om).

Nr 1 - Gjør alle diskene dynamiske. Her trenger man så vidt jeg vet en ekstra maskin som konverterer diskene til dynamiske og så oppretter JBOD-partisjonen, før man installerer Windows på den partisjonen.

Nr 2 - Kjøp en diskkontroller som støtter JBOD, som f.eks. denne for SATA, eller denne for IDE.

 

Det som skjer under JBOD er at disse blir slått sammen slik at windows ser dem som 1 disk, og når en disk er full så vil systemet begynne å legge filer på neste disk (enkelt sagt).

 

Jeg har selv testet JBOD med 2 disker i windows 2000 (som dynamiske disker), men hadde da en egen systemdisk som ikke var dynamisk.

Litt etter at jeg satt opp oppsettet så måtte den ene av de to diskene dø. Jeg kom fortsatt inn på JBOD-partisjonen, men fikk kun kopiert ut de filene som lå på den disken som fungerte. Hver gang jeg prøvde å kopiere en fil som lå på den ødelagte disken, så hang kopieringen seg.

 

Vil man lese mer om RAID, kan man ta en titt her og her.

Vil man lese mer om JBOD, kan man ta en titt her og her.

 

Target

Lenke til kommentar
Jeg har selv testet JBOD med 2 disker i windows 2000 (som dynamiske disker), men hadde da en egen systemdisk som ikke var dynamisk.

Litt etter at jeg satt opp oppsettet så måtte den ene av de to diskene dø. Jeg kom fortsatt inn på JBOD-partisjonen, men fikk kun kopiert ut de filene som lå på den disken som fungerte. Hver gang jeg prøvde å kopiere en fil som lå på den ødelagte disken, så hang kopieringen seg.

Du bør klare å kopiere filene fra den ødelagte disken ved bruk av Linux. Hvis du fortsatt ønsker dette da. Du får jo selvfølgelig ikke kopiert filene akkurat på de punktene som er ødelagte, men det pleier å være en veldig liten del av hele disken.

Lenke til kommentar
Du bør klare å kopiere filene fra den ødelagte disken ved bruk av Linux. Hvis du fortsatt ønsker dette da. Du får jo selvfølgelig ikke kopiert filene akkurat på de punktene som er ødelagte, men det pleier å være en veldig liten del av hele disken.

Mulig.

 

Problemet var at den disken var rimelig ødelagt, den låste seg og skrudde seg av og på når jeg prøvde å kopiere noe til/fra den. Hadde også andre partisjoner på den (ikke JBOD), og de fikk jeg ikke tilgang til.

 

Uansett så ble den disken returnert og jeg fikk en ny på garantien. :)

 

Target

Endret av Target-55
Lenke til kommentar
Kjekt å få ny på garantien!  :yes:

 

Bare tenkte hvis du hadde den fortsatt for du hadde veldig lyst til å få ut dataene, men det har du jo tydeligvis ikke. So, nevermind.. :roll:

Hehe, takker for tipset. :)

Fikk ut det jeg hadde plass til å ta vare på, og jeg hadde backup av en stor del av det som lå på disken.

 

Men klarer linux å kopiere filer fra en dynamisk disk som er satt opp i JBOD? Og t.o.m. linux vil vel slite når disken restarter hver gang den får en forespursel om å overføre en fil (som var symptomene under windows)?

 

Target :)

Lenke til kommentar
Kjekt å få ny på garantien!  :yes:

 

Bare tenkte hvis du hadde den fortsatt for du hadde veldig lyst til å få ut dataene, men det har du jo tydeligvis ikke. So, nevermind.. :roll:

Hehe, takker for tipset. :)

Fikk ut det jeg hadde plass til å ta vare på, og jeg hadde backup av en stor del av det som lå på disken.

 

Men klarer linux å kopiere filer fra en dynamisk disk som er satt opp i JBOD? Og t.o.m. linux vil vel slite når disken restarter hver gang den får en forespursel om å overføre en fil (som var symptomene under windows)?

 

Target :)

Hmm.. Synes å huske at jeg leste det var mulig å ta ut dataene selv ved kræsj av en av HDD i JBOD. Så hvis Windows ikke har tukla med diskene tror jeg det er mulig å få ut dataene fra Linux (vanligvis). Men med ditt problem (skrur seg av og på), så har jeg ingen anelse, men det hørtes da litt rart ut at de skulle bare skru seg av uten at de fikk signaler om det (fra OSet). :hmm:

 

Men hadde den skrudd seg av hele tiden i Linux også, så tror jeg også det OSet hadde slitt litt, men vi vet aldri hva Linux klarer! :p

 

Uansett, med ®AID0 (stripping) vil nok selv Linux måtte legge seg hjelpesløst på bakken. Men økt ytelsen må jo betales for med økt risiko. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...