Gå til innhold

Datatilsynet åpner for mer kameraovervåkning?


Anbefalte innlegg

Av denne artikkelen i Dagbladet går det frem at Datatilsynet vil åpne for å revurdere de gjeldende lovene rundt kameraovervåkning.

 

Hva synes du om økt kameraovervåkning? Har vi behov for det, enten når det gjelder en evt. terrorrisiko eller kriminalitet, men også om vi har behov for kameraovervåkning for å oppklare forbrytelser? Hva vil en slik kameraovervåkning løse? Klarer vi oss godt nok uten? Vil det ha noen negative bieffekter? Vil det ha en preventiv virkning? Og ikke minst, er fordelene ved en slik overvåkning verdt det reduserte personvernet?

 

(Som en liten sidenotis: Årets aprilspøk i lokalavisen for Lillehammer og Gudbrandsdalen var at ordføreren og politiet ville ha økt videoovervåkning av sentrum.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunktet er jeg for, men er litt redd for hvor det vil ende.

 

Spesielt denne utalelsen til FRP politikeren:

 

"- Vi må bruke ethvert legalt middel for å redusere sikkerhetsrisikoen, sier Frp-politikeren."

 

Et vesentlig poeng med terrorisme er jo at det er myntet på å angripe vår frihet. Da blir jo det tragisk-ironisk om vi begrenser vår egen frihet på å bekjempe terrorisme. Vi må ikke ende opp som en politistat, noe vi vil med slike holdninger som denne politikeren fremmer.

 

Da har terroristene alt vunnet.

Lenke til kommentar
De som ikke har noe å skjule har ikke noe å frykte.

Ja, men alt har sin grense. Med det argumentet kan man jo kverulere seg til å si at man skal installere kamera hjemme hos deg, så kan politiet ta seg en titt når det måtte passe deg. For du har jo ingenting å skjule, har du? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg har i dag intet problem med mer kameraovervåkning. Mistet mye respekt for Datatilsynet etter at de ville nekte Sporveiene kameraovervåkning i sporvognene p.g.a. hensynet til "privatlivets fred". Herregud, vi trenger ikke privatliv på offentlige transportmidler! Trygghet, derimot...

Lenke til kommentar

Videoovervåking gir myndighetene økt kontroll over borgerne. Jeg liker ikke å bli kontrollert og har vi ikke alle gjort noe ulovlig? Økt videoovervåking er et tegn på at styresmaktene ikke stoler på deg og at enhver nordmann er en trussel mot staten.

 

Hva nøyaktig er det disse kameraene skal gjøre? Hvis det kommer en selvmordsbomber på en buss så hjelper det fint lite med et kamera. Da vil eg allerede være dau før noen kommer og hjelper.

De har vel ingen prevantiv virkning på selvmordsbombere heller. De er bare glad for å bli filmet. Kamera stoppet ikke angrepene i england heller.

Det trengs ikke store fantasien for terrorister å unngå kameraer hvis en virkelig vil.

 

Storbritania har vært en stor fan av videoovervåkning. De fremmet forslag for økt videoovervåkning i EU, men ble nedstemt. Nå når disse angrepene kommer viser de internasjonal presse hvor hjelpsom disse videokameraene liksom skal være. Det er et politisk budskap. Og her hjemme tar noen mindre begavede Frp politikerne og spiser dette og prøver å få gjort lovendring mens terrorangrepet fortsatt er ferskt i minne. De spiller på denne terrorbølgen for å fremme deres sak.

 

For min del kan Frp politikerne sette opp så mange kameraer i stuen sin som de vil. Men hold dåkkar langt unna meg. Eg flytter, for Norge er ikke lengre ett fritt land.

Lenke til kommentar

Kverulere er ikke moro. Innstallere kamera hos meg kan du gjøre, men det er ikke vits i å gjøre. Jeg har ikke vits noe tegn til at det trengs. Jeg har ikke behov for kamera hos meg, men om politiet tror de trenger overvåkning av meg, kan de få lov. Jeg har ikke noe å skjule, og dermed ikke noe å frykte. Det er kun de som skjuler ugjerningnger som har noe som kan bli avslørt, og derfor kun de som frykter overvåkning.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
De som ikke har noe å skjule har ikke noe å frykte.

Ja, men alt har sin grense. Med det argumentet kan man jo kverulere seg til å si at man skal installere kamera hjemme hos deg, så kan politiet ta seg en titt når det måtte passe deg. For du har jo ingenting å skjule, har du? ;)

Kverulere er ikke moro. Innstallere kamera hops meg kan du gulrre, men d4et er ikke vitess. Neg har ikke vits ne tegn ti at det trengs. Jeg har ikke behov for kamera hos meg, men om poiliti tror de trenger, kan de få lovb.

 

Sorry fårldig staving, full.

hehe, virker som du har funnet godformen :!: :thumbup::w00t:

 

Ta og oversett for meg noen :whistle:

Lenke til kommentar

Kverulere er ikke moro. Innstallere kamera hos meg kan du gjøre, men det er ikke vits i å gjøre. Jeg har ikke vist noe tegn til at det trengs. Jeg har ikke behov for kamera hos meg, men om politiet tror de trenger overvåkning av meg, kan de få lov. Jeg har ikke noe å skjule, og dermed ikke noe å frykte. Det er kun de som skjuler ugjerningnger som har noe som kan bli avslørt, og derfor kun de som frykter overvåkning.

Lenke til kommentar
Kverulere er ikke moro. Innstallere kamera hos meg kan du gjøre, men det er ikke vits i å gjøre. Jeg har ikke vist noe tegn til at det trengs. Jeg har ikke behov for kamera hos meg, men om politiet tror de trenger overvåkning av meg, kan de få lov. Jeg har ikke noe å skjule, og dermed ikke noe å frykte. Det er kun de som skjuler ugjerningnger som har noe som kan bli avslørt, og derfor kun de som frykter overvåkning.

Det er mulig du liker å legge deg på rygg å bli herset med. Jeg liker det ikke. Jeg liker ikke at nærmest alt jeg gjør blir registrert og lagret. Mulighetene for katalogisering av informasjonen er enorm. Staten vet så og si ALT om meg.

 

Og ja, kanskje har jeg noe å skjule, når ble det en forbrytelse?

Lenke til kommentar
Det er mulig du liker å legge deg på rygg å bli herset med. Jeg liker det ikke. Jeg liker ikke at nærmest alt jeg gjør blir registrert og lagret. Mulighetene for katalogisering av informasjonen er enorm. Staten vet så og si ALT om meg.

 

Og ja, kanskje har jeg noe å skjule, når ble det en forbrytelse?

Man herser ikke.

 

Dessuten snakker jeg om å skjule forbrytelser / planlegging av forbrytelser, ikke å skjule at du f.eks. har spesielle seksuelle interesser.

 

Jeg er ikke for at politiet skal ha kameraer over alt, men på utsatte steder, samt der de har mistanke om at det foregår noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Zethyr: Det er en ting å ha kameraovervåking på offentlige områder, men noe helt annet å ha det i det private hjem.

 

Jeg er enig i at man ofte ikke trenger det i private hjem. Dette vil uansett ikke bli akutelt, siden det er dyrt og risikabelt. Det er bedre å ta ibruk avlytting i hjem hvor man har mistanke om at noe ulovlig skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Og hvem skal avgjøre dette? Blir det folk med spesielle politiske oppfatninger? Mørkhudede? Folk ikke vil skjule at de er uenige med styresmaktene? Folk som virker "skumle"? Eller skal vi begynne med et angiversystem naboer imellom slik at dersom du mistenker at noe suspekt skjer så ringer du til politiet og ber dem sette opp noen kameraer for sikkerhets skyld???

Lenke til kommentar
Og ja, kanskje har jeg noe å skjule, når ble det en forbrytelse?

Jeg er absolutt enig med Olsen. Det er en masse ting i livet til folk flest som de sikkert ikke har lyst til at skal komme for en dag, uten at det gjør dem til kriminelle eller lovbrytere.

 

Og som smårips_eier spør: Hvem skal avgjøre hvorvidt noe er verd å overvåke? De landene som har hatt slike systemer (spesielt i den tidligere Østblokken) vet hvordan det går med slikt. Folk fikk naboen angitt til Stasi fordi de hadde lyst på leiligheten hans eller hadde kranglet om trappevasken...

 

Enhver form for overvåkning vil bli gjenstand for misbruk, rett og slett fordi "makt korrumperer" og "anledning gjør tyv". Den eneste måten vi kan unngå det på er ved å sette helt klare grenser for hvor og når overvåkning kan benyttes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

jeg er for mer kameraovervåkning på offentlige steder. Jeg føler meg faktisk tryggere når jeg går langs gater som er overvåket. Har vært i utlandet og selv erfart at kriminaliteten gikk ned etter at de satte opp kameraer. At noen drar samenligninger med østeuropa kan jeg ikke forstå. Det er jo mange flere kameraer i de store vesteuropeiske gatene nå enn det var i østeuropa før. Det var jo informantene som gjorde det uhyggelig mange steder. Mener å ha lest at opp til en fjerdedel var tystere. Det er jo snakk om kameraovervåkning i kollektivtrafikken og det bør vi tåle.

Lenke til kommentar
Jeg har i dag intet problem med mer kameraovervåkning. Mistet mye respekt for Datatilsynet etter at de ville nekte Sporveiene kameraovervåkning i sporvognene p.g.a. hensynet til "privatlivets fred". Herregud, vi trenger ikke privatliv på offentlige transportmidler! Trygghet, derimot...

Du trenger trygghet for at en eller annen ser videoopptakene av deg på et sted som du ikke skulle vært, med den følge at rykter oppstår. "Utroe" tjenere som har kontroll med opptak er et stort problem i UK der kameraovervåkning er mest utbredt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...