Gå til innhold

Ny skriver, 1000kr, hvilken skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det skal kjøpes ny skrive her i huset, og denne gangen skal det kjøpes en veldig god skriver.

 

Krav:

* God bildekvalitét (foto?).

* Billige patroner og lette å få tak i.

* Lett å skifte patroner.

* Mulighet for å skrive på CD-/DVD-cover. (hvite plater)

 

Prisen bør være rundt 1000kr, men kan strekkes i begge retninger.

 

Jeg takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediatype Konvolutter, transparenter, vanlig papir, påstrykningsbilder, fotopapir, halvglanset fotopapir, fotoklistremerker, glanset fotopapir, Compact Disc, matt fotopapir, tosidig fotopapir, høyt oppløsningspapir

 

Står i allefall Compact Disc der..

Men det er mulig at de mener etikette(klistremerker) som skal festes på cdene etterpå.

 

Under mediematere står det følgende:

1 x manuell lasting - 1 disketter - CD (120 mm)
Lenke til kommentar
Hva med denne?

Om den oppfyller kravene mine så er den ok. Har du noen personlige erfaringer med den? Kan den skrive direkte på cd-plater? (hvite plater som er beregnet på det) (vesentlig for valg av skriver)

 

Men hvorfor seks blekkpatroner?

Sorry, har verken erfaring med den eller peiling på hvorfor den bruker seks blekkpatroner. Men de er jo seperate, så det er jo bra!

 

Jeg bare foreslo det fordi jeg synes den så bra ut, og passer dine behov fint. Jeg leste på Tom's Hardware Guide, som testet den og en del andre. Om den stod det:

"It also puts an emphasis on output speed, particularly in photo mode, and has interesting functions like the ability to print directly on CDs and DVDs."

Ut ifra dette ser den god ut og den kan jo skrive direkte på CD/DVD-plater (som det står så fint skrevet).

 

Konklusjonen var:

"The conclusion is the same as usual. When it comes to inkjet printers, models with separate color cartridges are more attractive in every respect: they're more economical to use, and also offer the best print quality. Epson's Stylus Photo R300 leads the pack in the area of quality, followed very closely by the Canon Pixma iP4000 and iP5000.

 

Hadde jeg trengt en skriver nå, hadde jeg nok kjøpt den. :yes:

Men den Canon Pixma iP4000 funker nok også...

Lenke til kommentar

Kjøp Epson R300, Canon kan ikke måle seg i utskriftskvalitet, ikke på Ip5000 engang. Gjorde nesten den brøleren å kjøpe canon IP4000 eller 5000, heldigvis oppdaget jeg noen tester av R300 i tide. Har brukt R300'en noen måneder nå, den er litt treg men meget bra og bruker lite blekk. Canon er enda litt rimeligere i blekkforbruk men fotokvaliteten er litt for dårlig, særlig IP4000 gir rare utskrifter mht hudtoner osv, og IP5000 ser ut til å ha problem med kontraster mellom lyse farger.

 

Både IP3000, 4000 og 5000 skriver forresten også direkte på CD/DVD.

Lenke til kommentar
Kjøp Epson R300, Canon kan ikke måle seg i utskriftskvalitet, ikke på Ip5000 engang. Gjorde nesten den brøleren å kjøpe canon IP4000 eller 5000, heldigvis oppdaget jeg noen tester av R300 i tide. Har brukt R300'en noen måneder nå, den er litt treg men meget bra og bruker lite blekk. Canon er enda litt rimeligere i blekkforbruk men fotokvaliteten er litt for dårlig, særlig IP4000 gir rare utskrifter mht hudtoner osv, og IP5000 ser ut til å ha problem med kontraster mellom lyse farger.

 

Både IP3000, 4000 og 5000 skriver forresten også direkte på CD/DVD.

Vet du hvorfor det er seks blekkpatroner? (Får jeg kjøpt nye i "vanlige" butikker? (elkjøp/expert/bokhandler))

 

Hvor mange utskrifter holder blekkpatronene til (circa)? (f.eks. A4-bilder)

 

Er det vanskelig å skifte patroner?

 

Blir bildekvaliteten like god som på kjøpte cdplater?

Lenke til kommentar
Kjøp Epson R300, Canon kan ikke måle seg i utskriftskvalitet, ikke på Ip5000 engang. Gjorde nesten den brøleren å kjøpe canon IP4000 eller 5000, heldigvis oppdaget jeg noen tester av R300 i tide. Har brukt R300'en noen måneder nå, den er litt treg men meget bra og bruker lite blekk. Canon er enda litt rimeligere i blekkforbruk men fotokvaliteten er litt for dårlig, særlig IP4000 gir rare utskrifter mht hudtoner osv, og IP5000 ser ut til å ha problem med kontraster mellom lyse farger.

 

Både IP3000, 4000 og 5000 skriver forresten også direkte på CD/DVD.

Jeg har også lest noen tester av både Epson og Canon. Jeg har dessverre ikke sett Epson-printeren i virkelighet og kan derfor ikke uttale meg om den, men generelt sitter jeg med inntrykk at du skal væreproff fotobehandler eller lignende for å merke de store forskjellene i kvalitet.

 

Jeg har selv Ip4000 og er SINNSYKT fornøyd med den.Patroner er enkle åskifte, software og drivere som følger med er bra og brukervennlige og det er går kjempebra å printe direkte på hvite Cd'r. Har selv gjort det mange ganger.

 

Jeg synes bildekvaliteten på riktig papir (viktig!!) er kjempebra og den er meget rask med sort/hvite tekstutskrifter.

 

Uten å hverken sammenligne med eller uttale meg om Epson-printeren.kan jeg på grunnlag av egne erfaringer anbefale deg Canon på det varmeste. Legg til noen hundrelapper kan du også få Ip4000 med innebygd trådløst nettverkskort.

 

Edit: Glemte å si at med sin relativt firkantet form, passer den utmerket inn i defleste hyller og påde fleste skrivebord og utnytter plassen meget bra i forhold til mange "boblete" skrivere.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Kjøp Epson R300, Canon kan ikke måle seg i utskriftskvalitet, ikke på Ip5000 engang. Gjorde nesten den brøleren å kjøpe canon IP4000 eller 5000, heldigvis oppdaget jeg noen tester av R300 i tide. Har brukt R300'en noen måneder nå, den er litt treg men meget bra og bruker lite blekk. Canon er enda litt rimeligere i blekkforbruk men fotokvaliteten er litt for dårlig, særlig IP4000 gir rare utskrifter mht hudtoner osv, og IP5000 ser ut til å ha problem med kontraster mellom lyse farger.

 

Både IP3000, 4000 og 5000 skriver forresten også direkte på CD/DVD.

Jeg har også lest noen tester av både Epson og Canon. Jeg har dessverre ikke sett Epson-printeren i virkelighet og kan derfor ikke uttale meg om den, men generelt sitter jeg med inntrykk at du skal væreproff fotobehandler eller lignende for å merke de store forskjellene i kvalitet.

 

Jeg har selv Ip4000 og er SINNSYKT fornøyd med den.Patroner er enkle åskifte, software og drivere som følger med er bra og brukervennlige og det er går kjempebra å printe direkte på hvite Cd'r. Har selv gjort det mange ganger.

 

Jeg synes bildekvaliteten på riktig papir (viktig!!) er kjempebra og den er meget rask med sort/hvite tekstutskrifter.

 

Uten å hverken sammenligne med eller uttale meg om Epson-printeren.kan jeg på grunnlag av egne erfaringer anbefale deg Canon på det varmeste. Legg til noen hundrelapper kan du også få Ip4000 med innebygd trådløst nettverkskort.

Patronene på Epson R300 er så dyre at jeg tror det er uaktuellt. Men canon IP4000 ser ypperlig ut. Blir utskriften på cd-/dvd-plater også bra?

 

Hvis jeg velger skriveren uten tråløst nettverk(siden jeg ikke har trådløst nettverk ennå), er det USB jeg bør benytte da? (eller TP-kabel(RJ-45)?)

Lenke til kommentar

Jeg bruker usb på min. Jeg var ikke klar over at den kom med nettverksport på den uten trådløst.

Når det gjelder kvaliteten på cd-printen, har jeg egentlig ikke noe å sammenligne med. Sitter med inntrykket at det mere er overflaten på cd'n som bestemmer enn printeren.

For eksempel synes jeg at Sony sine "hvite" cd'r gir ett mer "ekte" inntrykk etter print enn feks Memorex sine. Memorex sine er for blasse og for tjukke med tanke på belegget som det trykkes på.

 

Ellers så finnes det jo cd-brennere som brenner grafikk inn i overflaten på spesielle cd'r og dvd'r.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Jeg bruker usb på min. Jeg var ikke klar over at den kom med nettverksport på den uten trådløst.

Når det gjelder kvaliteten på cd-printen, har jeg egentlig ikke noe å sammenligne med. Sitter med inntrykket at det mere er overflaten på cd'n som bestemmer enn printeren.

For eksempel synes jeg at Sony sine "hvite" cd'r gir ett mer "ekte" inntrykk etter print enn feks Memorex sine. Memorex sine er for blasse og for tjukke med tanke på belegget som det trykkes på.

 

Ellers så finnes det jo cd-brennere som brenner grafikk inn i overflaten på spesielle cd'r og dvd'r.

Ja det finnes brennere som har såkallt "lite scribe"(hvordan det nå skrives). Men det er ikke så veldig bra.

 

Men siden resultatet av utskriften på plater er avhengig av platene, så er ikke det noe problem. (Jeg for vel eksperimentére litt...)

Lenke til kommentar

http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=3302&mlevel=060201

Bla litt nedover der, 135kr pr patron er ikke dyrt når de varer såpass lenge. Blekkpatron.no har uorginale patroner til 70 pr stk, tviler på at man ser forskjell på utskriftene, mulig jeg prøver noen selv engang, men har fortsatt halvfulle patroner, holder til jul med mitt bruk :)

 

CD'ene er selvfølgelig ikke som kjøpte plater, slik glans osv får man aldri av en blekkskriver. Men bra er det ja, mer enn godkjent.

 

Mitt inntrykk av Canon IP4000 er at den er akkurat like bra (eller dårlig) som i320, dvs utrivelige utskrifter når det er folk med i bildet, røde flekker i ansikter osv, ganske irriterende og folk liker ikke at du skriver ut bilder av dem når det er slik :!:

 

Sjekk bildene på tomshardware og bli skremt selv: http://www.tomshardware.com/consumer/20041...printer-08.html

 

Hvis jeg skal kommentere IP4000 så er det mest iøynefallende at fargene ikke stemmer særlig, og dama er knallrød i trynet. Himmelen er knallblå. Nærmere ettersyn viser at området der solen treffer overgangen mellom bluse og hud har mistet det meste av kontrasten og virker ganske så overeksponert. Sammenlign nå med R300, så ser det ut som det er litt dårligere detaljler feks i gresset nederst og den har trekt fra litt farge men ikke så mye som canon har lagt til. Kontrasten er nær perfekt, det gjør at detaljer er MYE bedre bevart alt i alt (se feks på dekkmønsteret på trehjulssykkelen, canonen har fjernet det nesten helt)

Storversjonen av orginalbildet, dessverre i langt høyere oppløsning enn test-bildene: http://www.tomshardware.com/consumer/20041...re_vive_big.jpg

 

Edit: Gikk ikke å linke direkte til orginalbildet, det krever referrer eller noe slikt, så da må man først gå inn på tomshardware-siden og så paste inn adresssen i adresse-linja.

Endret av th-3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hørt folk som har klaga på foto-utskriftskvalitet på R200, så vil tro at det er noe nytt i R300. På tekst er de visstnok like bra, eller rettere sagt like dårlige. Uansett er skrivehodejustering veldig viktig når man har Epson.

 

En ting jeg må si er litt negativt med R300 på foto er at den foretrekker beste type fotopapir. Sist kjøpte jeg en pakke med mer "vanlig" Epson 10x15 papir og det ble merkbart dårligere enn med Epson Premium Glossy. Synes kanskje at Canon'ene jeg har hatt før har skrevet ut bedre på billig papir, men da må jeg vel legge til at de var en del dårligere på de dyreste papirene enn det R300 er.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blir litt smak og behag men Epson ser generelt endel bedre ut på foto på billige skrivere (under 1500), Canon er litt skarpere men fargene er litt for sterke og mer unaturlige. Jeg vil iallfall anbefale R300 foran IP4000. Du bør nesten se selv på den testen jeg linka til i posten lenger opp: http://www.tomshardware.com/consumer/20041...printer-08.html - Klikk på bildene for full størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...