Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL-Modem - hva er bra og hva er dårlig


Anbefalte innlegg

Hepp!

Skal gå til anskaffelse av en adsl tilkobling snart og i den forbindelse hadde jeg tenkt å gå til anskaffelse av mitt eget adsl modem, jeg vet at de fleste tilbyr leie eller kjøp av det men jeg vil altså ha mitt eget modem, som jeg kan ta med meg når jeg flytter. Dessuten nerder kjøper sine egne modem :). Så jeg lurte på hva som er bra og hva som er dårlig der ute i jungelen av modemer. Så er det noen som har erfaringer eller tester å vise til, slik at et modem rangerer høyere enn andre ?. Det må ha trådløs forbindelse i tillegg til kabel. Jupp, håper dere kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 3com 3crwe754g72-b OfficeConnect kombi wlan/router/firewall/adsl-modem. Fungerer supert hos meg. Var litt vanskelig å konfigurere, men etter det null problemer. Anbefaler denne fordi at det er deilig å bli kvitt et par bokser på bordet ved siden av pc'en

 

Eneste minuset med denne, er at den ikke har en innebydg printserver. Så er det noen som vet om en boks med alt, så si ifra :-)

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar
Husk at ikke alle modem funker mot alle DSLAMer.

Så lenge du får stillt på VP/VC verdiene, er det ikke noe problem

Tull. De foskjellige DSL-chipset'ene må ha interop mot hverandre for at det skal fungere. Prøv f.eks. å bytte et Speedtouch modem med et av NextGenTels Cisco modem.

Lenke til kommentar
Husk at ikke alle modem funker mot alle DSLAMer.

Så lenge du får stillt på VP/VC verdiene, er det ikke noe problem

Tull. De foskjellige DSL-chipset'ene må ha interop mot hverandre for at det skal fungere. Prøv f.eks. å bytte et Speedtouch modem med et av NextGenTels Cisco modem.

Hvis thomson 510i funker fint hos både telenor og nextgentel fordi det kan konfigureres i forhold til pppoe/pppoa og vpvc, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skulle funke andre veien heller, sett at Cisco modemrouteren har de samme instillingsmulighetene! :p

 

Jeg har endog ikke prøvd!

Lenke til kommentar

Hvis thomson 510i funker fint hos både telenor og nextgentel fordi det kan konfigureres i forhold til pppoe/pppoa og vpvc, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skulle funke andre veien heller, sett at Cisco modemrouteren har de samme instillingsmulighetene! :p

 

Jeg har endog ikke prøvd!

Vel det er der du tar feil, for det har nada med innstillings mulighetene ruteren på gjøre, det har rett og slett med at ADSL chipsetet i 4 ports linjekortet til Cisco kun fungerer med Cisco rutere. Begge er basert på et el gammelt ADI chipset som er litt utenom det vanlige. Men er du koblet til et 8 ports kort fra Cisco så fungerer de fleste ADSL modem som de skal.

Lenke til kommentar

Hvis thomson 510i funker fint hos både telenor og nextgentel fordi det kan konfigureres i forhold til pppoe/pppoa og vpvc, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skulle funke andre veien heller, sett at Cisco modemrouteren har de samme instillingsmulighetene! :p

 

Jeg har endog ikke prøvd!

Vel det er der du tar feil, for det har nada med innstillings mulighetene ruteren på gjøre, det har rett og slett med at ADSL chipsetet i 4 ports linjekortet til Cisco kun fungerer med Cisco rutere. Begge er basert på et el gammelt ADI chipset som er litt utenom det vanlige. Men er du koblet til et 8 ports kort fra Cisco så fungerer de fleste ADSL modem som de skal.

I rest my case! ;)

Lenke til kommentar
Min erfaring er at alle ADSL modem som følger meg eller kan kjøpes ved siden fra ADSL levrandøren (Telenor, Tele2 whatever...) er av noe dårlig kvalitet. Men til vanlig bruk er de greie nok...

Modemene er da bra nok så lenge du snakker om reine modemer.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at alle ADSL modem som følger meg eller kan kjøpes ved siden fra ADSL levrandøren (Telenor, Tele2 whatever...) er av noe dårlig kvalitet. Men til vanlig bruk er de greie nok...

Modemene er da bra nok så lenge du snakker om reine modemer.

Akuratt det jeg sa... "greie nok" og "bra nok" ligger i nær slekt... ;)

Lenke til kommentar
Akuratt det jeg sa... "greie nok" og "bra nok" ligger i nær slekt...  ;)

Joda, men du skriver også at de er av noe dårlig kvalitet og jeg bare ønsker og høre hva du legger i det.

Stort sett det at de er noe klønete å konfigurere... Og Thomson har det også med å bli fort overopphetet og enkelte av modemene (mulig produksjonsfeil) støyer mer enn andre av samme typen...

Lenke til kommentar
Stort sett det at de er noe klønete å konfigurere... Og Thomson har det også med å bli fort overopphetet og enkelte av modemene (mulig produksjonsfeil) støyer mer enn andre av samme typen...

Lurer bare på en ting. Har selv Speedtouch 510i, og etter jeg fikk oppgradert linja til 4000/400 (telenor) så mister modemet kontakt med dsl 1-2 ganger daglig til samme tidspunkt. Alltid rundt 23.00-05.00. Støynivået ligger på 12db ned og 9 opp, og rundt 23.00 så ligger det på 10db ned og da mister det kontakt. Er 510i kjent for å generer mer støy enn andre modemer/routere? Merker også at den er veldig varm.

 

Har lånt ett nytt 510i, og der gikk Attenuation opp fra 41 til 47 (ned). Noise margin var det samme.

 

De har feilsøkt her, og alle kablene etc er bra sier de. Så de skjønner ikke hva som er problemet.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Det har også litt å gjøre med bredbåndsleverandør.

 

For eksempel NGT som leverer en møkkarouter/modem.

 

Det beste er å ha et separat modem slik at man kan velge den router som passer best.

 

Er modem er som regel et modem, det er i router/firewall funksjonalitene at de skiller seg ut.

 

Bruker nå en D-Link DGL-4300 som er for en gangs skyld en D-Link som funker slik den skal funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...