Gå til innhold

problemer med samsung harddisk


Anbefalte innlegg

Hei

En kompis av meg kjøpte seg en samsung 250 gb harddisk som jeg lovet han å sette inn o g få til å fungere. Bruker linux til vanlig, men regnet ikke med at det skulle bli et problem. det ble det. Den er satt i, maskina kjenner den igjen som slave, når jeg går på legg til hardware(eller noe slikt) står det at den funker og at driveren er i orden(noe den strengt tatt ikke kan??)

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? eller kanskje noe jeg kan prøve? bytte driver til harddisken? men det høres unødvendig ut synes jeg, på en spiltter ny harddisk..

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis av meg kjøpte seg en samsung 250 gb harddisk som jeg lovet han å sette inn o g få til å fungere. Bruker linux til vanlig, men regnet ikke med at det skulle bli et problem. det ble det. Den er satt i, maskina kjenner den igjen som slave, når jeg går på legg til hardware(eller noe slikt) står det at den funker og at driveren er i orden(noe den strengt tatt ikke kan??)

Det står såvidt jeg kan se ikke noe som forteller oss hva som er feil, og hvordan disken vises i f eks Disk Manager. Hvordan kan vi da hjelpe deg?

Lenke til kommentar
roac: jeg sa jeg ikke bruikte windows, aner ikke hvilket program du snakker om engang, så få ut pluggen av rævva og ikke vær så sur.

Jeg er ikke sur, men du ga faktisk ingen informasjon som kunne si meg noe som helst i retning av hva som var galt, og det var det jeg påpekte. Om man skal få hjelp så er det som regel et krav at det blir gitt informasjon som gjør meg eller andre i stand til å se på problemstillingen. Den som er sur her er deg.

Lenke til kommentar
har nå gjort det skjøge foreslo, men da kom bare halve disken opp? er det noe som må aktiveres for å lese så store disker? skjønner veldig lite...

Jeg vet at du har fortalt at disken synes i BIOS, men har du sjekket at den kommer opp som 250GB der? Det er en del hovedkort som har BIOS som kun støtter disker opp til 128GB. Jeg har dessverre en slik PC her hjemme :(

Lenke til kommentar

hei. hvilken Linux distro kjører han. har han eventuelt en Windows 2000 eller XP cd? hvis ja så kan du prøve å gjøre dette: boot opp med 2k/XP plata. så partisjonerer du disken derifra. så restarter du maskina igjen og starter Linux. se hva som da skjer med disken, for han hadde vel seriøst ikke tenkt til å bruke 250 GB til /home?

Lenke til kommentar

Takker for mange svar! :thumbup:

Jeg bruker selv linux, så jeg har ikk epeil på windows, som denne personen har....

Han har funnet den og formatert den, men da finner den bare 128 GB, noe som tilsier at jeg må oppgradere/innstallere en nyere BIOS??

La forresten inn sp2(eller noe slikt) den ekstrapakken ihverfall :D

Veit det går ann å google, men er det noen som har oppgradert BIOS og som har noen hint, tips eller triks å komme med?

takk

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...