Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn slår seg av etter 1-3 min... Alltid!


Anbefalte innlegg

Hei, har kommet over et meget underlig problem tror jeg... Dette ut fra at mine kunskaper når det gjelder data er ganske begrenset.

 

Case.

PCn slår seg av etter 1-3 min når windows skal loades (som regel rett før jeg skal logge meg inn) (gamel HD) eller jeg skal instalere windows på pcn (rett vør den skal begynne og instaler windows på den valget disken) (ny HD) :hmm:

 

Hardware, ca 3 år:

HK : ASUS A7M266-D

CPU: 2x AMD MP 2000+

RAM: 512 Reg

PSU:

En gamel Aopen 450W

En ny Qteck 450W

HD:

En gamel 80GB disk

En ny 160GB disk

 

Problemet.

For en tid tilbake slo PCn seg pluttselig av mens jeg jobbet. Jeg syntes dette var underlig siden ikke noe til sa at det skulle skje. Det hele var ikke verre enn at jeg kunne slå de på igjen.

Så gikk det en 4-6 dager så slo den seg pluttselig av igjen. Så 1/2 dag og jeg tenket at jeg kunne har fått et nytt virus eller noe annet. Jeg oppgraderte så virus og lignende, da uten å hjelpe for bare etter noen timer slo den seg av igjen. Så ble det minutter og nå er det 1-3min.

 

Så jeg gikk til innkjøp av ny HD med tanke på og instalere windows på nytt, men dette fikk jeg ikke mulighet til for rett etter at jeg har trykket enter på at den skal bruke den valgte HD til instalasjon av windows slår den seg av, med at den slår seg helt av allså.

 

Jeg fikk høre at det kansje kunne være PSUn. Så jeg kjøpe en ny, men heller ikke dette har hjulpet. Jeg er litt utslitt prøved å fikse på dette i hele dag, uten resultat.

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg, for jeg bruker den til arbeid. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk temperaturen på prosessor.

Det kan godt hende at kjøleren til cpu ikke kjøler godt nok.

I BIOS så er det sikkert satt en shutdown temp, og denne temperaturen blir vel nådd etter en viss tid.

Prøv og rensk kjøler for støv osv.

Sommervarmen kan ta knekken på "gamle" og dårlig kjølte maskiner.

Har du noen kabinett vifter i maskinen?

Ta av sidedøren hvis du ikke har noen vifter e.l noen form for kabinett kjøling, og se om problemet fortsatt oppstår.

Lenke til kommentar
sjekk strømforsyning.

 

Har opplevd at "gamle" maskiner slår seg av etter 1-3 min viss strømforsyningen ikke er helt på "nett"

Har jo kjøpt en ny PSU, uten at det har gjort noe utslag...

Kan jo hende at de i butikken har solgt noen dårlig noe...kansje...

Lenke til kommentar
Prøv å ta ut den gamle HDDen og installer Windows på den nye. Test om det funker..

Har testet det uten at det har hjulpet.

Hvis du leser litt etter vil du se det.

Okey, trodde du ikke hadde tatt ut den gamle.. Sorry..

 

Reset BIOS enten ved å gå inn i BIOSen og velg noe lignende "Set default", eller åpn opp maskina og ta ut batteri for en stund (1min bør holde, noen anbefaler opptil 30min men er ikke nødvendig), eller åpn opp maskina og flytt på en kortslutter som står på noen pinner der det står CCMOS (Clear CMOS) ved sidenav. Flytt pinnene fra 1-2 til 2-3, eller fra 1-2 til 3-4 (avhengig av HKet), og sett de tilbake etter et halv minutt.

Lenke til kommentar

Ny er jeg overbevist om at det er PSU...

Det slo meg at ved å klokke pcn ned, vil jo forbruket av strøm også gå ned.

Etter jeg satt ned FSU? til min. (100mhz) har windows instalasjonen begynt og fungere... håper bare den holder seg stabil...

 

En komentar Qtec PSU er ikke å anbefale! Holder ikke det spec lover :thumbdown:

 

Takk til de som har kommet med forslag :thumbup:

 

Blir en ny skikkelig PSU, men hvis heller ikke det fungerer... DYNGA neste!!! :(

 

PS.: De fleste klokker opp PCn, jeg klokker PCn ned... hehe :whistle::!:

Lenke til kommentar
sjekk strømforsyning.

 

Har opplevd at "gamle" maskiner slår seg av etter 1-3 min viss strømforsyningen ikke er helt på "nett"

Hvordan sjekke strømforsyninga sitt strømforbruk?

Og hva mener du med "ikke er helt på nett" ? :hmm:

Og sist men IKKE minst: Hvordan endre strømforbruket til strømforsyninga?

(Jeg har akkurat samme problem som S33N akkurat klarte å fikse ...) :hrm:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Slår meg litt at du fikset det med å klokke ned prosessorene og så konkludere med at det er PSU som leverer litt for lite.

 

Symptomene ligner jo egentlig mere på for høy temp på CPU. Særlig med tanke på at du har prøvd to forskjellige PSU som ikke ga noen forskjell.

 

Tror at det som egentlig hjalp deg, var at du ved å klokke ned samtidig reduserte tempen på CPU ene.

 

Husk at de innebygde temperaturmålerene ofte viser gale temperaturer...

Lenke til kommentar
sjekk strømforsyning.

 

Har opplevd at "gamle" maskiner slår seg av etter 1-3 min viss strømforsyningen ikke er helt på "nett"

Hvordan sjekke strømforsyninga sitt strømforbruk?

Og hva mener du med "ikke er helt på nett" ? :hmm:

Og sist men IKKE minst: Hvordan endre strømforbruket til strømforsyninga?

(Jeg har akkurat samme problem som S33N akkurat klarte å fikse ...) :hrm:

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid...585,pg,2,00.asp

 

Beste tipset. :yes: Der står det hvor mye hver del av pcen bruker av watt

 

"ikke helt på nett" er et uttrykk om at ikke alt funker som det skal :D

Lenke til kommentar
sjekk strømforsyning.

 

Har opplevd at "gamle" maskiner slår seg av etter 1-3 min viss strømforsyningen ikke er helt på "nett"

Hvordan sjekke strømforsyninga sitt strømforbruk?

Og hva mener du med "ikke er helt på nett" ? :hmm:

Og sist men IKKE minst: Hvordan endre strømforbruket til strømforsyninga?

(Jeg har akkurat samme problem som S33N akkurat klarte å fikse ...) :hrm:

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid...585,pg,2,00.asp

 

Beste tipset. :yes: Der står det hvor mye hver del av pcen bruker av watt

 

"ikke helt på nett" er et uttrykk om at ikke alt funker som det skal :D

Takker&Bukker :love:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Slår meg litt at du fikset det med å klokke ned prosessorene og så konkludere med at det er PSU som leverer litt for lite.

 

Symptomene ligner jo egentlig mere på for høy temp på CPU. Særlig med tanke på at du har prøvd to forskjellige PSU som ikke ga noen forskjell.

 

Tror at det som egentlig hjalp deg, var at du ved å klokke ned samtidig reduserte tempen på CPU ene.

 

Husk at de innebygde temperaturmålerene ofte viser gale temperaturer...

han sier han har qtec så.. Disse er ENORMT ustabile i levering av amps bla. noe som kan forårsake plutselig spenningsfall eller økning av spenning og good-power signalet forsvinner fra psu, noe som forsårsaker at den skrur seg av :) Lever inn den psu'en og be om ny! ;) ( ikke q.tec.. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...