Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo Celica 00' SHOWCASE


Anbefalte innlegg

Ikke for å ødelegge gleden men vil du virkelig

offre de tingene som kjennetegner en "FE" motor

med å gjøre det om til et turtallsmonster ala T-Sport?

så snart en gjør mer en en turbokonvertering på en "FE"

(ventiler o.l) motor så forsvinner de fordelene en "FE" motor

har foran en "GE" motor, bla bunndraget og bredden i effekt registeret

Men som far sa: "Mye vil ha mer og fanden vil ha fler" ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål,

 

Jeg visste ikke at det var fjærene som var grunnene til denne fantastiske motoren i utgangspunktet.

 

Meningen er forsterking, og letting av ventilene for å forhindre ventilklank ved høyere turtall, samt forsterket og mer avbalansert innmat i motoren noe som gjør at turtallssperren kan økes fra 7200 og helt til 9000 rpm.

 

Klart dette gjør noe med bånndraget, men med en GT28R så begynner den å lade 0,4 bar allerede ved 3500. Det turlagget man får i starten tror jeg at man kompenserer for i toppregisteret.

 

Jeg ville bli forbauset hvis grunn fordelene til FE forsvant av dette, for det er planen å beholde kammen slik den er i dag, noe som ikke vil endre på ventil åpningstidene, og dermed ikke påvirke ventil åpningsintervallene.

 

Men det er kanskje noe jeg ikke har tatt med i regninga?

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en GE-motor over en FE når som helst. Se bare på 3S-GE og 3S-GTE-motorene til Toyota. Nå er 3-serien en del "bedre" i mine øyne enn disse nye motorene uansett, men å swappe en 3S-GTE inn i en 7gc blir vel mer jobb enn det smaker grunnet elektronikken og ledningsnett.

 

4AGZE er jo også et bra eksempel, eller 4AGE da.

 

FE er i mine øyne den "vanlige brukers" utgave, mens GE er den tøffe versjonen :) Så her er jeg enig med dreadful, gå løpet helt ut når du først har gjort så mye.

 

Det jeg ikke fikk svar på tidligere er om bilen skal registreres, eller om den bare skal brukes til show/bane?

 

 

PS: Hva med å swappe en Caldina inn i en 7gc? Det er jo en 3S-GTE-motor som er helt ny, og elektronikk/ledningsnett er vel mest sannsynlig mer lik det du finner i en 7gc, uten at jeg har undersøkt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...