Gå til innhold

Sol Blender og Andre filtere.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en relativt fersk hobby fotograf som nylig har invistert i endel foto utstyr.

Sitter nå med et Canon EOS 350d, Canon 18-55 f:3,5-5,6 linse, Canon 50mm f:1.8 linse, og en Canon EF 75-300 f:4-5,6 linse.

 

Har prøvd å søke litt på filtere og blendere osv, men har funnet svært lite. Dersom

smelte jeg liksågodt opp en tråd.

 

Hva er fordeler/ulemper ved å bruke solblender?

Hva er fordeler/ulemper ved å bruke forskjellige filtere? Hvilke

filtere er mest brukt?`

 

Kan man oppnå samme effekt ved å redigere bildene i ettertid?

 

Bigk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordeler/Ulemper ved bruk av solblender: Ingen ulemper. Gir bedre kontrast, dynamikk og fargemetning i de fleste tilfeller. Får man sidelys inn i et objektiv (noe en solblender er mye med på å unngå) vil man i tillegg til overstående også fort få flares eller ghosting på bildene (lysstriper og fargedotter ol.).

Jeg bruker alltid solblender på mine objektiver, da med unntak av macroobjektiver som jeg bruker ringblitz på da (får ikke festet en solblender i front av blitzen ;)

 

Av filter som er greie å ha har du: Polariseringsfilter (sirkulært), ND-filter + et UV-filter el.l. til beskyttelse til sjøsprøyt og sandstorm ol.

Å bruke et UV-filter som "beskyttelsesfilter" er bare tull. Ved hvert lag med glass som kommer på objektivet jo fortere får man uønskede resultater som: flares, ghosting og reflekser som kommer av at lyset reflekteres mellom filteret og frontelementet. Ved bruk av skikkelig dyre filtre unngår man noe av dette, men de færreste kjøper filter som ofte kan komme opp i halvparten av hva man betalte for objektivet..... Solblender er tingen :thumbup:

 

Har kjørt en test med flere objektiver, både billige og ekstremt dyre sammenmed UV-filtre av forskjellig prisklasse. Resultatet gjorde at han jeg var assistent hos (reklamefotograf) skrudde UV-filtrene av alle sine objektiver og la dem i en skuff :whistle:

Spesielt nå på sommeren med sterkt sollys og reflekser i vann, husvegger, biler osv. er sidelys nesten uunngåelig på dagtid og et UV-filter gjør ingenting bra med sidelys.... Det vil si at om man har av de aller dyreste filtrene og samtidig bruker solblender er dette ikke noe stort problem, men da snakker vi om filtre som fort kommer opp i etpar tusenlapper om man har et objektiv med noenlunde diameter på.

 

Fargefiltre er i den digitale verden og med opptak i RAW svært sjelden nødvendig. Man kan gjøre det aller aller meste i etterarbeidet, men er man ute for skikkelig vanskelige lysforhold kan det iblant være kjekt med et fargefilter. Bruker forøvrig aldri slikt selv.

Lenke til kommentar
Jeg bruker alltid solblender på mine objektiver, da med unntak av macroobjektiver som jeg bruker ringblitz på da (får ikke festet en solblender i front av blitzen  ;)

Bare lurer... :hmm: Har sett litt på denne: https://prisguiden.no/produkt/9127

 

Kan man montere en solblender på denne ringblitzen? Råådyr blitz, men du verden :cool:

Det går ikke å montere en solblender på objektiver som man har MR-14EX eller MT-24EX på. Men MR-14EX bygger endel ut slik at den på en måte fungerer som en forminsket solblender. Ved bruk av MT-24EX bygger det ikke like langt ut.

 

Jeg bruker MR-14EX mye, ofte sammen med 2-3 slaver som kjøres trådløst montert på en brakett slik at jeg kan jobbe håndholdt uten å måtte drive å flytte på blitzlamper i eningen.

 

Ved macrofoto jobber man også med så små områder at å skygge for uønsket lys ofte kan gjøres bare ved å snu litt på kroppen el.l :)

Jeg bruker også mye en 7 in 1 reflektor på 105cm utslått. Med denne kan jeg reflektere, skygge for eller diffusere lyset. Sammenslått er den 30cm i diameter og kan brukes som sittepute ved pauser :p

 

PS: Istedet for å kjøpe MT-24EX kan man f.eks kjøpe seg 2-3 Sigma 500 DG Super og en brakett til å feste blitzene på. Dette blir mye billigere og det funker helt flott.

Lenke til kommentar

hei, litt nybegynner og bare lurer på: denne solblenderen dere snakker om, er det den "skyggelua" man kan sette på foran på objektivet så det ikke kommer lys fra siden?

 

Jeg ble prakket på et uv-filter i butikken...får inntrykk av her at jeg ikke trenger det? Er det ikke greit å ha på for å hindre skader på glasset etc?

 

mvh lars

Lenke til kommentar
hei, litt nybegynner og bare lurer på: denne solblenderen dere snakker om, er det den "skyggelua" man kan sette på foran på objektivet så det ikke kommer lys fra siden?

 

Jeg ble prakket på et uv-filter i butikken...får inntrykk av her at jeg ikke trenger det? Er det ikke greit å ha på for å hindre skader på glasset etc?

 

mvh lars

Det er skyggelua det er snakk om ja ;)

 

Skal du på stranden med fare for at det skal blåse sand eller saltvann på objektivet er det greit med et UV-filter som beskyttelse, men ellers er det bare et ekstra lag med glass som svært ofte vil virke negativt inn på bildene du tar.

Lenke til kommentar

tenkte akkurat å starte samme tråden da jeg så denne.

 

Har akkurat bestilt Canon 24-85 f3,5-4-5 usm. Fikk med 2 filtre. Et Tiffen haze uv1 filter og et spectrum polariserings filter. Fikk de såpass billig at jeg bare slo til. Men må vel ha sol-hette også. Men noen som har erfaring med disse filtrene? fikk begge for 200 liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...