Gå til innhold

Juridisk hjelp med garanti på skjerm


Andylfc

Anbefalte innlegg

Jeg har en Viewsonic P90f som er nr.5 i rekken av de jeg har fått tilsendt fra Infocare grunnet dårlig bilde, jeg synes fortsatt bildet ikke er slik det skal være. Bror har hatt samme skjermen med samme problem, men han driter tydeligvis penger og ga bare f*** og kjøpte seg en lcd i stedet.

Jeg derimot er student så har litt dårligere råd. Jeg må ha en skjerm jeg kan sitte å jobbe med lenge uten å ødelegge synet pga. dårlig billedrør.

Det som nå er saken er at jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem, sist snakket jeg med viewsonic så de ordnet den siste utbytte skjermen. Regnet med at det skulle hjelpe men niks og nada....Garantien går ut i juli så jeg burde liksom få en skjerm som fungerer innen det ikke sant? Heve kjøpet er vel lite sannsynlig nå, den nye forbrukerkjøpsloven kom vel etter at jeg kjøpte skjermen for nesten 3 år siden ikke sant?

 

Håper noen vil hjelpe meg, trenger et lite push for å sette i gang!

 

Det kjipeste er jo at jeg begynner å tvile på meg selv, er jeg bare for kresen eller er virkelig skjermen dårlig....sammenlignet med lcd så er skarpheten dag og natt, og det er liksom skarpheten på skjermen som er problemet....1600*1200 blir uansett skjermkort ganske uskarpt, vanskelig å lese tekst på mer enn 30cm avstand. Og jeg har bra syn så det er sagt ;)

 

Help me please!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å vurdere dette uten å se på selve skjermen. Men tror du kjører med for høy oppløsning på en 19" skjerm. Dårlig skarphet kan også skyldes kabel eller grafikkort (Matrox har den beste 2D kvaliteten, sies det).

 

I tillegg er vel ikke Viewsonic regnet som å være king of the hill, så det kan godt tenkes at denne skjermen ikke tilfredstiller dine behov på en så stor oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg skriver jo i posten min at det ikke er grafikkortet som er problem, jeg har feilsøkt og det er etter mitt skjønn noe ikke fullt så innlysende.

Det som er greia er at skjermen fungerte utmerket i en stund etter kjøpet, men så ble bilde mer og mer "ute av fokus" hvis vi kan kalle det det. Denne skjermen var ikke king of the hill, men neimen ikke langt unna ;)

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke du kan regne med å få krystallklar skrift i 1600x1200 med en 19" CRT.

P90f har en synlig billedflate på 18" og en dot pitch på 0.24mm. Kjapp hoderegning gir en pixelstørrelse som er mindre enn dette når du kjører 1600x1200. Følgelig må nesten skrifta bli noe uskarp, og hvis du jobber med tekst over tid så vil du merke at det er slitsomt. Du bør nok redusere oppløsningen til 1280x1024 for å unngå dette problemet.

 

R.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt direkte kontakt med viewsonic fordi jeg syntes det var for dårlig at jeg fikk den første skjermen jeg sendte inn tilbake som utbytteskjerm gang nr 4! Den var da ikke noe bedre enn den var når jeg sendte den inn, og jeg vet at rutinene til infocare suger så dette var egentlig ingen bombe.

Pga. dårlig/utilstrekkelig behandling fra infocare så jeg meg nødt til å ta direkte kontakt med viewsonic, de sendte meg denne siste skjermen som hittil er den beste av dem alle....problemet er at de ikke er gode nok ;) Synes det er litt rart at skjermen var skarp og fin i starten for 3 år siden, det tyder på en form for slitasje eller hva?

For å legge til en viktig detalj så bruker jeg stadig vekk crt skjermer i 1600x1200 og disse da med dot.pitch 0.24mm samme som p90f, fungerer supert det!

 

Begynner å innse at en ny skjerm er eneste løsning :(

Lenke til kommentar

Regner med at dette er forsent, men bare for å si det; Ingen lover har tilbakevirkende kraft, så den forbrukerloven din, aner ikke hva den gjør, skal ikke gjelde for deg, siden du kjøpte den før loven kom. Men, kommer kanskje litt ann på hva loven sier :hmm:

 

Ville vurdert å kjøpe ny skjerm fra et annet firma. :hmm:

Lenke til kommentar

1600 x 1200 på en 19" 'budsjett' CRT skjerm er nok i meste laget, ja, og vil gå utover skarpheten i bildet. Andre faktorer her er kvaliteten på utsignalet fra skjermkortet og kvaliteten på skjermkabelen. I slike høyere oppløsninger er det viktig at du bruker bra og riktig kabler, ellers vil det fort gå utover billedkvaliteten. Du skriver at du bruker 1600 x 1200 oppløsning på andre skjermer med tilsvarende spek som for Viewsonic skjermen din, men generelt sett vil jeg ikke anbefale en slik oppløsning på skjermer under 21".

 

Du nevner også at skarpheten har blitt svekket over årene. Dette er ikke unaturlig. Jeg har selv opplevd dette tidligere, og det jeg gjorde var å åpne monitoren og justere fokuskontrollen. Dette er imidlertid et inngrep jeg IKKE vil anbefale, dersom du da ikke er helt sikker på hva du holder på med. Et feiltrinn her kan fort få konsekvenser, ikke bare for skjermen, men også for helsen din (med tanke på de høye spenningsnivåene inne i kabinettet).

 

[Edit: Fjernet quoting]

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...