Gå til innhold

Lese BIOS fra XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
windows styrer jo alt med maskinvare gjennom bios så du får allerede en drøss settings fra bios uten at du tenker over det. Men jeg vet ingen programmer som gjør det du mener sorry

Dette er vel ikke korrekt? BIOS brukes til å starte med et sett basistjenester, som gjør at operativsystemet i det hele tatt kan starte opp. Deretter laster opeartivsystemet inn drivere for forkskjellige deler av maskinvaren, som snakker direkte med denne i steden for å gå via BIOS.

Lenke til kommentar
helt sikker tofagerl? Er jeg så trøtt at jeg har blitt føkka i hodet? :p

 

edit:

Står ikke bios for basic input output system? :hmm:

Jo da, men at noe er "basic" betyr ikke at det brukes i forbindelse med alle operasjoner i etterkant. Det er f eks ikke BIOS på et skjermkort som står for tegning av grafikk på skjermen, Windowsdriveren kan skrive rett til minnet på skjermkortet og/eller kommunisere direkte med prosessoren på skjermkortet. Tilsvarende er det også med hovedkort, diskkontrollere etc.

 

Tenk basic som i "enkel", som brukes for å få ting opp å gå på et nivå hvor andre og mer effektive prosesser kan ta over.

Lenke til kommentar

Jeg har vert offer for vranglære på systemutvikling da :\ ikke så lett å ta til seg noe annet enn man er lært.

 

kommuniserer softwaren rett til maksinvaren? Det finnes jo 1000vis av forskjellige hovedkort, tar os-ene seg av den biffen?

Endret av Blaster2k
Lenke til kommentar
Jeg har vert offer for vranglære på systemutvikling da :\ ikke så lett å ta til seg noe annet enn man er lært.

 

kommuniserer softwaren rett til maksinvaren? Det finnes jo 1000vis av forskjellige hovedkort, tar os-ene seg av den biffen?

Der er vel driverene kommer inn, til skjermkortet er det skjemdriverene som er "språket" OS skal bruke...

 

Men du har delvis rett i ms-dos står vel bios for en del av arbeidet, men jeg tror at nå har OS (windows) overtatt direktekontakt med ALT...

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...