Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal til å handle speilrefleks kamera. Har mest sansen for Nikon (digital)speilrefleks, og eier kun et 30år gammelt Pentax speilrefleks fra før.

 

Hva burde jeg kjøpe, sett at tusenlappene som skiller d70 og d50 egentlig ikke spiller noen rolle.

 

D70, eller D50???

Finnes det like stort utvalg i objektiver til begge kameraene?

Er d70 et proff kamera, og d50 et amatør kamera?

 

Håper noen her kan hjelpe meg med et par inlegg.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes faktisk ikke svaret er så enkelt som at du bør velge D50 hvis du har et budsjett og D70s hvis ikke... Da kan man likegodt si D50 hvis du har budsjett og D2X hvis ikke... det maker mer sense for meg.

Grunnen til at jeg sier det er at det er så få ting som skiller D50 fra D70s at du bør heller se nøye på de få tingene som skiller de ad og bestemme deg om det er ting du har bruk for...

Jeg kjøpte D50 for et par uker siden. (Jeg har hatt D70 tidligere) Og det er kun to ting jeg savner fra D70, bedre manuall innstilling av hvitbalansen og lys i topdisplayet. På det meste annet er jeg veldig fornøyd med D50, og på enkelte ting mer fornøyd enn med D70. Spesiellt størrelsen og bildekvakliteten rett fra kameraet synes jeg taler til D50's favør.

 

Linken i et innlegg over viser endel av forskjellene og er nyttig for å vurdere om det er noen funksjoner du vil savne hvis du velger D50.

En bedre sammenligning mellom D50, D70, D70s og D100 finner her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D50/D50A2.HTM

 

Når det gjelder spec'sene så er det ikke alltid så enkelt å få oversikt over hva som er best. F.eks D70 er oppgitt å ha en metering sensor med 1005 segmenter, mens D50 har 420 segmenter. Ser ut som fordel D70. Men D50 har 3D Matrix metering II, som er samme metering som D2X. Slik at selv om D50 har færre segmenter så betyr det ikke nødvendigvis at den gjør en dårligere jobb, kan tilogmed være tvertimot under noen forhold...

D50 har en annen CCD sensor enn D70s, utifra spes'sene kan man ike si om det er en fordel eller ikke, men Dcresource mener at D50 har mindre støy i bildene ved høyere ISO. Om dette er p.g.a støyreduksjon i kameraet eller CCD brikken er vanskelig å si, men who cares, det er vel resultatet som teller.

Se test: http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d5...iew/index.shtml

 

Eller så har det norske bladet Fotografi testet D50 i siste nummer.

Og Imaging Resource sin test: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D50/D50A.HTM

 

Hvis det jeg har skrevet høres ut som en eneste stor reklame for D50 istedenfor D70 så er det kanskje det, grunnen er at jeg finner D50 bedre til min bruk. Men det betyr selvsagt ikke at D70/D70s er et dårlig kamera. Og det finnes sikkert massevis av fotografer som trenger de få ekstrafunksjonene som D70s tilbyr, og da er det rett kamera for de.

Poenget mitt er vel bare at det ikke nødvendigvis gir deg bedre bildekvalitet å velge D70s...

 

Lykke til med valget av kamera!

Lenke til kommentar

Veldig godt svar, Casle!! Takker :thumbup:

 

EDIT:

Jeg har noen krav til kameraet jeg skal kjøpe: Det skal være mulig å montere ekstern blitz, kameraet skal ha feste for stativ og det burde kunne tåle litt vær, dvs regn, tåke, varme etc...

Endret av Maverickfoto
Lenke til kommentar

Jeg fant en butikk som selger nå Nikon D70 m/ AF-S 18-70, til 6999,-.

 

Mitt andre alternativ er Nikon D50 m/ Sigma 18-125 til 8995,-

EDIT: Har vel et tredje alternativ, Nikon D50 m/ Nikon AF-s 18-70 til 8850,-.

 

Jeg har aldri hatt speilrefleks før, men er en villig lærling. Jeg kan godt bruke 10 000 om det er så om å gjøre. Noen formening om hva jeg bør gå for?

Endret av Eivind_bh
Lenke til kommentar
Jeg fant en butikk som selger nå Nikon D70 m/ AF-S 18-70, til 6999,-.

Den fant jeg også i ettermiddag. Kjøpte et ekstra D70 kit til slik at ikke alle de husløse objektivene skal ligge å være ensomme. (Mitt andre hus måtte inn på service i sommer etter akutt problem med lysmåleren).D70 med 18-70 er et mye bedre kjøp enn D50 med 18-55 når man får de til samme pris i kampanjen som nå har startet.

Lenke til kommentar

Heisann!!

 

Det ser ut som jeg vil gå for en D70... men prisen kommer til å spille en rolle på valg av kamera. Så kommer det flere gode argumenter for D50 kan det hende det blir den istedet.

 

Jeg ville sett nærmere på D70, hovedsakelig pga. tre ting:

 

1. Lys i toppdisplay

2. Funskjonen hvor man kan sjekke dybdefokus.

3. Det ekstra hjulet i front hvor man kjapt og greitt kan stille blenderhastigheten samtidig som man justerer lysopningen på en annet hjul bak.

 

Det jeg imidlertid finner litt "skremmende" om jeg kan si det slik, er at D50 ser ut til å ta bedre bilder enn D70 gjør. Det ser man på denne testen: http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d5...iew/index.shtml. Legg merke til bildene av fargestiftene ganske langt ned på siden. D70 virker å være litt mer kornete på alle ISO verdiene de har prøvd i testen.

 

D50 er et mindre kamera, noe som kanskje kan være en fordel dersom man har kontroll over knappne alikevell...

 

 

EIVIND: Hvor såg du Nikon D70 m/ AF-S 18-70, til 6999,- kroner ? :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte D70 m/ AF-s 18-70 idag, på Japan Photo for 6999,-. Batteriet står i laderen nå, og jeg venter spent til å løpe ut for å ta bilder!

 

Grunnen til at jeg gikk for D70, var at jeg ville ha 18-70 objektivet på D50 hvis jeg skulle kjøpe den, prisen ble da 8 850,- på fotovideo, og når jeg da kunne få D70 med samme objektivet til 1885,- billigere, gikk jeg for den. Da har jeg heller mer penger på å bruke på ekstrautstyr.

 

(Moderator: Hvis reklame ikke er tillatt er det bare å fjerne navnet på butikken ;)

Lenke til kommentar

6990,- er en god pris for D70 med 18-70.

Jeg ga kr 6798,- for mitt D50 med 18-55.

 

Når det gjelder bildekvaliteten på 18-55mm så er det kanskje litt tidlig å konkludere. Det er mange som i ulike forum hevder at 18-70 er et bedre objektiv, kun basert på at det er dyrere tror jeg... :-) Men det er få som har gjort grundige tester. Fotografi tror jeg har testet det og vil legge ut testresultater på hjemmesiden sine hvert øyeblikk. (De hinter ihvertfall om det...)

Mesteparten av prisforskjellen tror jeg kommer av byggekvaliteten. 18-70 er mer solid og forseggjort det er helt klart. Men 18-55mm synes jeg er bedre å bruke. Det er lettere å zoome, med en mer "smooth" følelse.

Jeg var også skeptisk til dette objektivet siden det var såpass mye rimeligere, men siden D50 kit'et kostet bare kr 400,- mer enn D50 kamerahuset alene, så kjøpte jeg det likegodt. Men planen var å kjøpe et brukt 18-70 (De ligger på ca 1500,- brukt) hvis jeg ikke var fornøyd.

Men foreløpig er jeg fornøyd med det, så neste kjøp blir et zoom objektiv isteden.

 

For å kommentere de punktene du viser til som grunner til å velge D70:

1. Lys i toppdisplay

--Er det mørkt kan man allikevel bruke menyene for å endre funksjoner, så man er ikke helt f.cked, men det er irriterende at Nikon valgte å ta bort lyset.

 

2. Funskjonen hvor man kan sjekke dybdefokus.

--Den brukte ikke jeg på mitt D70, og jeg kjenner ingen som gjør det heller. Jeg prøvde å bruke den med en gang jeg kjøpte D70, men sluttet fort. Grunnen er at søkeren i D50/D70/D70s er så liten og mørk at det er vanskelig å se hvor fokus ligger hen. Så jeg tar heller et bilde og ser på det i displayet (det vises der i noen sekunder rett etter at du har tatt det) hvis jegvil kontrollere.

 

3. Det ekstra hjulet i front hvor man kjapt og greitt kan stille blenderhastigheten samtidig som man justerer lysopningen på en annet hjul bak.

--Det eneste modus hvor dette er et problem er hvis du kjører helt manuelt, altså M. Da er det litt klønete å bare ha et hjul. Personlig så bruker jeg nesten aldri M, kun A og S, og da er ett hjul alt du trenger siden du kun justerer en parameter.

Eneste gangene jeg kjører M, er hvis jeg bruker mitt gamle MF 400mm objektiv, eller hvis jeg skal være veldig "creative" :-) med de andre objektivene.

Men kjører DU mye manuellt er det heølt klart et punkt å vurdere.

 

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar

Ok. Så jeg har bestemt meg for D70, eller var det D50?? ...canon? :ermm:

 

 

Jeg trenger litt assistanse på disse bildene:

 

Her er et bilde tatt med D50 - ISO 200

http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d50-review/d50_2.jpg

 

...og her er det samme bilde, tatt med D70 - ISO 200

http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d50-review/d70_1.jpg

 

Kan noen andre her være så snill å se på disse to bildene som jeg har linket til her over? Er det meg, eller tar D50 betydelig bedre bilder enn D70 ("uten s" :whistle: ) Legg merke til det blå glasset nede til høyre i bildet... :hmm:

 

 

Maverickfoto.

 

 

EDIT: linkene fungerer kanskje ikke. Men se denne linken: http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d5...iew/index.shtml

.....Ja, det er den samme som er postet opp til flere ganger tidligere i tråden.

Endret av Maverickfoto
Lenke til kommentar

Dere bør lese denne testen hentet fra en annen tråd her: http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50v...XT_images.shtml

 

D50 gir best bilder rett ut av kameraet, mens hvid man er god på redigering kan man få enda bedre resultat ut av D70 og D70s.

 

D50 er et noe enklere kamera som tar utmerkede bilder. Holder i lange baner for menigmann. Det er så opp til hva slags glass man setter på og hvor god fotografen er som teller mest for resultatet.

 

Kit'et med D70 og 18-70 objektivet gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...