Gå til innhold

Vifta har bytta lyd og fått opp 1100RPM!


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Bytta molex kontakt på viftestyringa mi igår, og nå har CPU vifta gått opp 800RPM og byttet lyd. Den er blitt mer stillle på høyeste RPM og kabinettet "rister" lett, noe det ikke gjorde før. Har BOXED vifta på AMD64 3000+.

Før:

Kontakt på HK ved max: 3100RPM

Kontakt på Viftestyring på max: 3100RPM

Nå:

Kontakt på Viftestyring: 3900RPM

Har ikke sjekket HK kontakten enda.

 

Lurer på: Er det sunt med så mye høyere RPM, og hvilket vifteRPM har dere andre med AMD64 3000+ BOXED vifte?

 

EDIT: Topicbytte, se lenger ned i tråden så skjønner du hvorfor "1,1k RPM".

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en AMD64 2800+ BOXED den holder ca 5600 RPM!

Så vifta tåler nok 800 RPM om ikke mer.

Okay, men det er jo ikke samme vifte da. To ulike vifter har ulike RPM, men den ene vifta tåler nødvendigvis ikke å kjøre like fort som andre vifta fordet...?

Min 140mm PSU vifte ville ikke kjørt på 5400RPM :p

Lenke til kommentar

Dette er jo snakk om små plastvifter som ikke har allverdens med masse.

Man blir dåg advart mot å la vifta gå fritt når man rengjør de med støvsuger men da oppnår man helt andre turtall.

Vifta vil alikavell ikke overstige maksturtallet den er designet for ettersom den er beregnet å gå på 12V.

Øker man derimot spenningen utover 12V så begyner man å snakke om skade på vifta.

Det at vifta har økt turtallet etter at du bytta kontakt betyr nok at den kontakten du hadde var dårlig og ørlite brent mens den nye kontakten har mindre motstand og derfor er spenningen over vifta økt litt.

Alternativet er at viftekontrolleren viser feil, kanskje dårlig kontakt på rpm ledningen.

Kan være så mangt men trolldom er det ikke.

 

En aldri så liten historie jeg synes hører hjemme her når det alikavel diskuteres vifter og overturtall.

 

Da jeg gikk Elektro VK1 fikk vi tak i en hårføner og demonterte den.

Viftemotoren i føneren var en 12V DC motor, og før noen begynner å protestere så skal jeg forklare hvordan det gikk til.

Motoren fikk 12V fordi den var seriekobla med det ene varmeelementet samt en liten likeretterbro.

Denne motoren tapet vi fast på en liten kjelke og kobla på labstrømforsyninga med lange ledninger.

Labbforsyninga gikk til 30VDC

Slik fikk kjelken en h***etes fart til ledningene ikke rakk lengere.

Deretter testa vi den på den store strømforsyninga som gikk til 230VDC

Vi greide å drepe motoren med 60V og da døde den forde komutatoren på ankeret eksploderte grunnet turtallet, noe vi fant ut etter å ha åpna motoren etterpå.

Altså den døde ikke grunnet at vifta ikke tålte turtallet, heller ikke forde at den brant men forde motoren ikke tålte turtallet.

Grunnen til at motoren ikke brant var forde vifta satt forran motoren og blåste luft over den.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hehe, det du nevnte om hårføneren minner meg på noe av det samme jeg gjorde...

 

Den gangen jeg gikk kpå grunnkurs hadde vi eletronik samt et eget klasserom med tilgang til lavspennings aggreat (maks 30v) og 220v. Hadde med meg en stille 80mm, koplet den på å kjørte den opp til 30v. det som utrolig var den ikke ble svidd eller at noe gikk i stykker... Prøvde med svær 120mm vifte og da den kom opp i 15-20v så sa det poff og en røyksky steg opp. Fant aldrig feilen selv om jeg åpnet den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...