Gå til innhold

Shuttle XPC SN45GV3 - Hvor kan jeg få tak i en?


Anbefalte innlegg

Har siklet etter en Shuttle XPC barebone i lengre tid. Grunnet større investeringer i hardware ønsker jeg å beholde min AMD AthlonXP CPU. Valget falt til slutt på denne: SN45GV3

Når jeg endelig har råd, viser det seg at alle nettbutikkene er utsolgt eller ikke kommer til å ta varen inn igjen.

 

Har funnet en nettbutikk som fører SN45GV3, eol.no, men den er dyr, 2541 kroner, og jeg er skeptisk til å handle der siden eg ikke kjenner til den.

 

Nå håper jeg at noen her på forumet kan hjelpe meg å få tak i et slikt kabinett. Om nettbutikker eller vanlige butikker som kan ha det inne/få tak i, evt. et brukt som "ser ut som nytt".

 

Er også svært interessert i en Shuttle PN21 Bluetooth USB Module om noen vet hvor jeg kan få tak i en.

Endret av Zetex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har eg sendt inn en forespørsel direkte til Shuttle sin avdeling i Tyskland. Skal bli spennende å se hva de kan bidra med. Men for all del, forsett å melde inn forslag og hjelp til denne posten. En stor takk til alle som har bidratt hittil.

 

OPPDATERING:

Fikk tilbakemelding fra SMG (importerer Shuttle til Norge) om mulige nettbutikker som kunne ha denne inne. Ingen av disse hadde den på lager desverre.

 

Senere fikk eg bestilt ein fra microstore.se og får den hentet i butikken i Gøteborg når min svigerfar skal innom der i ferien.

 

Så det løste seg til slutt. KOM HJEM SVIGERFAR! :>)

Endret av Zetex
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eit siste innlegg her for å runde av tråden.

 

 

Shuttle'n er i hus og eg er i full gang med å modde den selvfølgelig.

 

Viftene byttes ut med mer stillegående utgaver fra Microplex. Denne [80x80] og denne [40x40].

 

Kutter ut side og topp panelene slik at det blir igjen ca 2 cm i kantene. "Hullene" blir tettet med gummilister og aluminiumsnetting fra slike "sprutdeksler" som du finner i kjøkkenavdelingen på Rema1000 for 20,- stykket.

 

Northbrigde kjøleren byttes ut med ein ny fra Zalman som eg hadde liggende fra tidligere, ZM-NB32J .

 

Sjermkortet, eit Nividia Ti4400 fra ASUS, blir kjølt med hjelp av nok eit Zalman produkt eg hadde fra tidligere, ZM80A-HP.

Denne vil stikke ut ca 1 cm av kabinettet. Dette løser eg ved å forme ein "bulk" i nettingen.

 

Dette skulle vel strengt tatt vert postet i casemod-avdelingen, men eg følte eg måtte runde av denne tråden på ein måte.

 

Nok eingang takk til alle som tok seg bryet med å svare på posten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du spurte, eg svarer:

 

foran.jpg

http://home.no.net/zetexotm/hwforum/foran.jpg

 

bak.jpg

http://home.no.net/zetexotm/hwforum/bak.jpg

 

Slik ser altså Shuttle'n min ut nå. Nettingen er festet på baksiden med tape inntil videre. Trenger ca 2,5 meter med gummilist for å feste den slikt som planlagt. Med ein pris på 170 kroner meteren hos microplex.no blir dette litt dyrt. Slik list koster under 20 kroner meteren hos glassmester, men ingen eg har snakket med hittil har den i rett størrelse.

 

Som dere ser har eg ikkje montert nettingen ved skjermkortet enda. Eg ønsker å gi meg tid til å forme nettingen skikkelig slik at eg får eit bra resultat.

 

Eg bytta ut den orginale vifta med ei som regulerer seg sjølv etter temperatur og måtte endre viftestyringen i BIOS til "Full speed" i stedet for "Smart" som er standard. På PSU bruker eg ein gammel Zalman regulator. Boksen blir varm, antagelig over 45-50 grader, men er svært stillegående. Og godt er det nå som den må stå i stua (WAF).

 

Ja, og så monterte eg inn to små kalde katoder mens eg var i gang. Fikk høy WAF på denne.

Endret av Zetex
Lenke til kommentar

Takker så mykje, detta såg riktig bra ut!! Blir neste prosjek.

Tenkte og på festene her om dagen, det blir vel litt vanskelig å punktlodde, så løsninga med gummilist virker bra.

Skar du ut veggane med Dremelsag? Har hatt det i tankane, men er litt usikker på resultatet. Ditt ser jo unektelig veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Først risset eg opp området eg skulle skjære bort med rissekniv (instrument for å lage nøyaktig strek langs ein kant) og ein god blyant til kurvene.

 

Så borret eg hull tett langs hele merket, noen millimeter fra kanten. Lett å forhaste seg her og det fører til bulker i dekselet som må rettes opp senere. Ikkje press for hardt ned med drillen når du arbeider på tynn aluminium.

 

Deretter brukte eg kappekiva på dermelen til å kutte av det som var mellom borhullene. Etter prøving og feiling fant eg ut at det var raskere å gjøre det slik enn å kun bruke dremelen.

 

Nå satt eg igjen med ein ganske skarp og hakkete kant rundt det hele. Siden eg ikkje hadde gummilist for hånden var eg avhengig av at kanten såg fin ut. Det var litt for lett å gjøre feil med dremelen, så etter to forsøk gikk eg over til å gjøre det for hånd med ein god fil. Syntes det var lettere å kontrollere resultatet og det gikk relativt raskt å file ned ein kant på 5-6 millimeter.

 

Tilsvarende metode ble brukt til baksiden av kabinettet og PSU'en.

 

Hele prossessen tok litt under to timer ein solrik ettermiddag. Filingen fører til mye rusk (små spon av aluminium) så det anbefales å gjøre dette utendørs eller i egnet lokale. Og langt bort fra hovedkort og andre sensetive områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...