Gå til innhold

350d, men lurer fælt på dette med brennvidder! ?:)


Anbefalte innlegg

Hei hå ja!

 

Har egentlig lurt på å kjøpe et Canon Powershot S2 IS, men pga elendig vidvinkel på det, og da må man kjøpe konverter osv for å oppnå det, så har jeg lurt på speilrefleks i stedet, blir 3x prisen, men er kanskje verdt det? eller er det det? slik til hobbybruk?

 

Uansett, ser på dette med brennvidder, fant en slik bundle pakke med eos350d + en 18-55 linse, samt en 55-200 linse..

Nå sier dette meg igrunn Nada... så hvor mye x zoom tilsvarer feks 55-200? eller hvor mye tilsvarer det i brennvidde i analog sjargong? sto en plass att 18-55 digitalt kunne tilsvare 28-90 analogt, men ikke vet jeg. Hjelp? på begge spørsmålene gjerne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med x zomm er ganske enkelt: 55-200mm er nesten 4x zoom (200/55=3,6) og

18-55mm er 3x zoom(55/18=3). Dette er derfor vanskelig å sammenligne mef kompakt kamera. Det blir jo forskjellig fra objektiv til objektiv.

 

Når det gjelder å sammenligne med analog kamera må du med Canon 350D har du en cropfaktor på 1,6. Dette betyr at du må gange med 1,6 for å finne den tilsvarende mm i analoge kamera.

 

Om du ikke skjønner hva cropfaktor betyr så er ikke det så farlig, men hvis jeg sier at du bare skal gange opp blir jeg halshogd av en hel haug med petimeter her på forumet :innocent:

 

For 18-55mm objektivet(jeg må også skrive objektiv og ikke linse ellers...) tilsvarer derfor ca 28-88mm (som du selv har antydet).

 

Håper dette var enkelt forklart.

Lenke til kommentar

18mm på Canon Canon 350D gir rikelig med vidvinkel.

 

Men, spørsmålet er vel heller HVOR mye vidvinkel trenger du ? ;)

Vil du ha mindre brennvidde enn dette må du over på f.eks Canon 10-22mm, og dette objektivet koster en del. Men som jeg sa, 18mm holder massevis til de fleste situasjoner.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Med 1.6x cropfaktor vil du med 18mm brennvidde få det samme UTSNITTET som du ville fått med en 28.8mm brennvidde på 24x36 format (35mm film).

 

Brennvidden er ALLTID seg selv lik og er oppgitt i millimeter - Utsnittet er noe annet.

Enkelt forklart vil du få en crop av utsnittet du ville fått med 24x36 fordi sensoren er mindre enn dette. Derfor navnet "cropfaktor".

 

Når alt dette er sagt vil jeg, med mindre du har et forhold til 35mm film anbefale å glemme alt du har hørt om cropfaktor og rett og slett putte øyet ditt i søkern og venne deg til det utsnittet du har der. Det er det som er interessant.

 

Og til slutt: JA, DLSR er verdt pengene veid opp mot kompakt.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

hvordan er det da med lysfølsomheten? ser på sigma 18-125 og 18-200, virker jo greitt å ha noe som er litt spekter på, og der man slipper drasse med seg 3 objektiver til enhvertid... men lysfølsomheten var 3-5,5.6 tror jeg, nå sier dette meg ingenting heller, så jeg famler i blinde :(

 

nå står vel valget mellom 350d og 50d, men klarer ikke bestemme meg

Lenke til kommentar

Lysfølsomheden styres af ISO - jo højerer ISO jo større lysfolsomhed.

 

Blænden er mindre jo større blændetal du vælger f.eks. Blænde F25 = lille blændeåbning =kræver meget lys = du vil få en stor skarphed i dybden (godt til f.eks en menneske mængde) Lille blændetal = stor blændeåbning = kun det du fokuserer på er skarpt, men er til gengæld mest lysstærkt godt til f.eks enkeltstående motiver, der vil have godt af sløret baggrund.

 

De fleste optikker tegner éfter sigende skarpest et par blænder over den mindste - dvs. du skal op omkring blænder 6-8 på¨de objektiver du nævner for at få de bedste resultater.

 

Hvis du skyder håndholdt (og det gør du formentlig hvis du ikke vil slæbe ekstra linser med) så skal lukketiden for at undgå rystede billeder være mindst 1/ brændvidden (300 mm = 1/300 del sekund)

 

man kan få objektiver, der f.eks. har blænde f.2,8 hele vejen ud, og som dermed giver mulighed for at at tage billeder uden blitz ved relativt dårligt lys, når man samtidig justerer iso op. jeg har taget flere bilelder ved ISO 1600 med absolut brugbart resultat.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...