Gå til innhold

knust skjerm på bærbar


Anbefalte innlegg

Siden jeg i natt herpa min stasjonære pc (http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=441126) tok idag i bruk min bærbare igjen, av typen hp omnibook xe4500.

 

Skulle hente meg nok en kopp kaffi, snubbla då i nettverkskabelen , noe som førte til at den bærbare ramla ned fra salongbordet i stua.

Det viste seg da at skjermen ble "knust"

 

Så til spørsmålet. Er det mulig å skifte ut skjermen til denne bærbare maskinen?, og i såfall vil det bli en kostbar ting å gjør? og isåfall hvem tar seg av slikt? hpnorge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ødelagt din stasjonære pc OG din bæbar pc på under 24 timer? Maks uflaks?

 

Dette vil nok dessverre koste noen høvdinger..

 

Vet ikke om noen steder som kan gjøre dette for deg, men du kan jo henvende deg til der hvor du kjøpe PC'en...

Lenke til kommentar

huh, kan nok stemme det ja, ikke akkurat oppløftende dei prisene du fant der da men:) 450 $ blir nok fort oppi 5000 kr med frakt og arbeid da. vil tro det er samme verdi som denne bærbare muligens kan ha på bruktmarkedet. Blir kavring noen måneder fremover på meg nå kanskje,og stasjonær bærbar:)

Lenke til kommentar

Bare et lite tips. Det kan kanskje virke litt dumt, men jeg pleier å nappe av den bøyelige lille plastdingsen på kablene jeg bruker til bærbare maskiner. Da rykker man bare ut kabelen hvis man kommer borti den. Kan jo ha sine ulemper også (pokerturneringer vil man vel ikke falle ut av), men jeg synes det er en billig forsikring iallfall.

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at noen her på forumet har eller vet om en slik skjerm ja.

hvordan er kompatibiliteten på slike skjermer fra produsent til produsent? Nå har jo jeg Hp da, og er vel neppe kjent for å bruke standar ting til sine maskiner, men denne skjermen er vel 15.1" tror jeg, så en slik skjerm fra en annen serie fra hp, kan vel kanskje passe?

Lenke til kommentar
Bare et lite tips. Det kan kanskje virke litt dumt, men jeg pleier å nappe av den bøyelige lille plastdingsen på kablene jeg bruker til bærbare maskiner. Da rykker man bare ut kabelen hvis man kommer borti den. Kan jo ha sine ulemper også (pokerturneringer vil man vel ikke falle ut av), men jeg synes det er en billig forsikring iallfall.

 

 

hehe, jeg har bare slike kabler jeg, hadde et lite nettverk her frem til idag, med xbox, server,bærbar og stasjonær pc.

men akkurat idag strakk jeg en krysset kabel som var nesten ny, med "plastdingsen" hel direkte fra modem til maskin. :)

Lenke til kommentar

Ettersom det er bare noen få produsenter av slike skjermer, og få PC produsenter som våger å binde seg til en enkelt leverandør, så har de fleste skjermer 'standard' størelser, festepunkter og kontakter. (Stemmer mer jo eldre maskinene er)

 

Så om man fant ei maskin med samme sørelse og spesifikasjon skjerm, og samme årgang, så er det et visst håp om at den faktisk bruker samme skjermen som den ødelagte. (Det hender seg at noen selger ødelagte laptoper på QXL)

 

Dette stemmer ikkje alltid, men er man desperat...

(Nei, eg betaler ikkje tilbake det du evt. måtte kaste bort på kjøpe skrotmaskiner der)

 

Den eneste skjermen eg kan tilby er en B/W 640x480 ifra en Compaq Contura 3/25, desverre.

 

Ja, og muligens en Rød Plasma skjerm ifra en Compaq Portable III

(Er ikkje sikker på om det er maskina eller driverkretsene som har gått føyken)

Lenke til kommentar

Det er overkommelig å skifte ut LCD-panelet til bærbare på egenhånd. Prisene på nytt panel er ofte 1.500-3.000 kr fra de billigste stedene i USA, + frakt. Hvis du ikke vil skifte det ut selv men ha et firma til å gjøre det for deg kan det fort bli fra 1000 kr dyrere til dobbelt så dyrt.

 

Et langt billigere alternativ som i hvertfall er bedre enn å kaste PCen er å kjøpe en vanlig ekstern 17-19" LCD-skjerm og koble den til skjermutgangen på den bærbare. PCen blir ikke akkurat bærbar etter dette, men du får i hvertfall brukt den på et vis.

 

Et siste alternativ er å selge den som delePC (slaktepris), og kjøpe deg en ny bærbar.

 

PS. Du skriver "knust" i anførselstegn. Betyr det at du ser den er knust (store bruddkanter i skjermbildet) eller at du antar den er knust siden den ikke virker?

Lenke til kommentar
vil bare legge til at jeg snakka med hp support idag, dei kunne fikse skjermen til den nette sum av 5800 +mva, så det er jo lite aktuellt,

Hvis du føler for å skru selv kan du jo bestille skjerm og bytte selv . Delenummer for skjermer til Omnibook XE4500

 

F4640-60938 - LCD display module - 14.1-inch XGA active matrix TFT display (Gray/Silver)

F4640-60939 - LCD display module - 15.0-inch XGA active matrix TFT display (Gray/Silver)

F4640-60940 - LCD display module - 15.0-inch SXGA+ active matrix TFT display (Gray/Silver)

 

Regner med at HP sine deleforhandlere kan skaffe de. Ring og hør hos f.eks EET : 22 91 95 00

 

( http://partsurfer.hp.com )

Endret av ba1der
Lenke til kommentar

takker for svar.

 

Skjermen er ikke knust sånt direkte, men det kommer opp masse farger på displayet, typisk slik vi såg på kalkulatorer etc, ser ut som en fin oljefilm på sjøen, håper dere forstår den forklaringen:)

 

Bruker nå den bærbare slik du sier simen, lukket igjen med ekstern skjerm, ikke ultra portabel mere men..

 

Skal sjekke ut dei prisene du oppgir der jeg, får ta å ringe dem på mandag.

 

Får jeg tak i en skjerm bør det være en smal sak å skifte den ut.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så lurt å linke til interne HP-sider?

 

HP Learning Utility Registration Form

 

Use this form to submit user information. After you are validated as an active employee, you will be issued a password (sent to your email address) that you use with your badge number to gain access to the Internet version of the Learning Utility.

 

Edit: Rettet på tag

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...