Gå til innhold

TwinMos PC3500 Speed Premium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel varmespredere gjør ikke alltid jobben sin for å si det slik..

 

Gamle Corsair BH-5, og til dels nye TwinMos Twister brikker har ikke god nok kontakt mellom HS og selve brikkene på modulen, slik at varmeoverføringen faktisk blir dårligere...

 

OCZ VX sine HS fungere etter mitt syn godt, men hadde de kommet uten hadde det langt i fra vært noen stor krise, man er nødt til å bruke en vifte over den uansett pga varme :)

 

Det beste er derimot en egen liten kjøleribbe per brikke på modulene, da blir nemlig ingen varme "stengt inn" noe sted :)

Lenke til kommentar

1.5-2-2-0 må vel være skrivefeil, eller?

 

Også ser jeg at du får kjørt disse med 1T command rate. Jeg trodde at memory controller på A64 ikke tillater 1T på dobbeltsidige brikker. Eller er det bare min MSI Neo2 som ikke viser det valget fordi chipsettet er for gammelt?

Lenke til kommentar

Hvorfor har dere vist hva slags ytelse man får med disse brikkene? Ytelsen i feks Sandra og andre benchmarksprogrammer har jo veldig lite og si og avhenger jo av så utrolig mange andre faktorer som frekvensen på minnekontrolleren og flere andre ting. Ser ikke helt hvilken relevanse det har å poste slike bilder når det er så mange andre faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere vist hva slags ytelse man får med disse brikkene? Ytelsen i feks Sandra og andre benchmarksprogrammer har jo veldig lite og si og avhenger jo av så utrolig mange andre faktorer som frekvensen på minnekontrolleren og flere andre ting. Ser ikke helt hvilken relevanse det har å poste slike bilder når det er så mange andre faktorer som spiller inn.

Dette var jo bare for å se. Ble jo skrevet i testen at det ikke var vits å legge ut noen bilder!

 

Fete brikker må jeg si! Bare synd de maxer ut på rundt 260mhz, det er 10hz for lite :D

Lenke til kommentar

Det er jo slike jeg har!

 

Kjører dem på 2-2-2-5 timings på 200Mhz. Skulle kjørt dem høyere hadde det ikke vært for at cpu'en har multiplikatorlås.:hrm:

 

Fete brikker må jeg si! Bare synd de maxer ut på rundt 260mhz, det er 10hz for lite :D

 

Mener du ikke 10Mhz da? :p

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere vist hva slags ytelse man får med disse brikkene? Ytelsen i feks Sandra og andre benchmarksprogrammer har jo veldig lite og si og avhenger jo av så utrolig mange andre faktorer som frekvensen på minnekontrolleren og flere andre ting. Ser ikke helt hvilken relevanse det har å poste slike bilder når det er så mange andre faktorer som spiller inn.

tbend svarer jo forsåvidt på ditt spørsmål, som sagt har det lite for seg og legge ut disse resultatene, men det kan jo være litt moro for noen og se kansje ;)

 

Pritorian forklarer fint hvorfor heat spreather ikke er noe must, men jeg kan jo også si noen ord. Kjøleoverflaten blir ikke nevneverdig større, samt at varmen må passere gjennom to "lag" ekstra for å bli kjølt ned, noe som hindrer varmeoverføringen. Da synes jeg det er bedre å kjøle dem direkte med luft. Om noen har sett under HS en sin, så kan man ofte se hvor dårlig jobb noen produsenter gjør når man legger på kjølepasta, det dekker skjelden hele ic-ene.. Men for all del, jeg har ingen empiri å støtte meg til, så det er helt greit om noen er uenige...

 

1.5-2-2-0 er ingen skrivefeil, tras har skjeldent noe å si for ytelsen, heller ikke for overklokkingsegenskapene til brikkene. Jeg har bare satt den til det som gir meg høyest båndbredde i sisoft sandra.

 

Håper det forklarer litt. :D Dette er det første jeg har skrevet for ok.no, så er ikke helt varm i buksene enda, kjempefint med litt konstruktiv kritikk. Så bare fyr løs om det er noe dere mener kunne vert gjort bedre ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilke programmer bruker man egentlig for overklokking av KUN RAM-brikkene? ikke cpu osv (fsb)?..og kan de fort bli ødelagt om man klokker for høyt?

 

skulle ønske dere benchmarka i 3dmarks før og etter klokkingen, slik at vi fikk se forskjellene i praksis, ikke bare på papiret..

Lenke til kommentar
Hvilke programmer bruker man egentlig for overklokking av KUN RAM-brikkene? ikke cpu osv (fsb)?..og kan de fort bli ødelagt om man klokker for høyt?

 

skulle ønske dere benchmarka i 3dmarks før og etter klokkingen, slik at vi fikk se forskjellene i praksis, ikke bare på papiret..

BIOS og A64 tweaker er "programmene" de fleste bruker, oss inkludert :)

 

Om du ikke skal overklokke HTT/FSB noe, kan du kun stille timingen og dividerene til minnet, og i de vil i fleste tilfeller kommer du ikke langt med kun dette. Det er en høyere klokk og lavere timing som gir deg bedre ytelse.

 

3DMark ville ikke gitt deg noe klar indikasjon på noe, da klokkefrekvensen til resten av systemet ikke vil være like, og dermed ikke noen god sammenligning.

Lenke til kommentar
3DMark ville ikke gitt deg noe klar indikasjon på noe, da klokkefrekvensen til resten av systemet ikke vil være like, og dermed ikke noen god sammenligning.

Jeg er ikke helt enig med deg her Erik :p går jo ann å teste forskjellen ved bruk av dividere siden de ikke har noen innvirkning på ytelsen til k8. Tenkte faktisk på å gjøre dette når jeg skrev artikkelen, men følte ikke for det :innocent: ... Forskjellen ville derimot neppe kunne kalles stor...

 

Hvis det er ønskelig så kan det gjøres, men da må dere vente til jeg får montert sammne rukkelet igjen :thumbdown:

 

edit: har forøvrig funnet ut av cas 1.5 ikke er "ekte" cas1.5 på k8 systemer da minnekontrolleren ikke støtter dette... Men skrytefaktoren er jo der for det ;)

Lenke til kommentar
edit: har forøvrig funnet ut av cas 1.5 ikke er "ekte" cas1.5 på  k8 systemer da minnekontrolleren ikke støtter dette... Men skrytefaktoren er jo der for det ;)

Å ? Det vil jeg høre mer om :hmm::hmm:

Leste noe om det i går jeg også, ikke helt fått med meg alt rundt det enda, men OCZ ville ikke lage cas 1.5 brikker da K8 rett og slett ikke hadde fulle støtte for det, eller ga noen store forbedringer i følge deres egne tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...