Gå til innhold

Bedre zoom til NikonD70


Anbefalte innlegg

hei!

 

Til mer jeg leser- til flere spørsmål får jeg. :hmm: Jeg har som sagt et Nikon D70 kamera med en 18-70mm linse. Om et par uker drar jeg på feri til Grønnland og har der tenkt å ta en del natur, dyre og fugle bilder.

 

Jeg føler da at 18-70mm linsa gir for lite zoom iforhold til jeg trenger.

 

Er det nor jeg kan gjøre med 18-70mm linsa for å få mer zoom eller bør jeg kjøpe en annen linse iså fall hvilken vil dere anbefale(max 3-4000kr.)

 

På forhånd takk for hjelpen. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale teleconverter (som ville flyttet zoom-området "lenger ut") på et lyssvakt zoom-objektiv som starter på under 50mm - bildekvaliteten vil lide og den praktiske nytten blir lav..

 

For den summen du har satt av, 3-4000 kroner, så får du nok et ganske så ålreit 70-300mm, f/4-5.6 - vil du ha gode macro-muligheter bør du kikke på Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II.

 

Innen Nikkor-optikken er AF-D ED såpass mye bedre enn G utgaven pga ED-glasset at du nok bør strekke deg til minimum Sigma-nivået. Sigma har nok den beste makro-funksjonen - du kan ta bilder på ca 1m avstand, mens Nikon har 1,5m som nærgrense.

 

Ellers så har flere produsenter /svært lite/ lyssterke 28-200mm (f.eks. Nikon) og 28-300mm (f.eks. Tamron) som nok ikke yter på nivå med det innarbeidede 70-300.

Lenke til kommentar

70-300 kan jeg nok anbefale dersom det haster og du ikke har mer enn 3-4000,-.

Når det er sagt så tror jeg ikke det er sååå stor forskjell på G og D utgaven fra Nikon, men D har helt klart bedre optikse egenskaper. Begge er små, lette og praktiske men det er en grunn til at de koster så lite som de gjør.

 

Sigma 70-300 macro vil jeg neppe anbefale da jeg ikke hørt for mye positivt og kan ikke si jeg er kjempe imponert over de bildene jeg har sett. Itillegg vil jeg informere om at dette er langt fra et maco objektiv. Det sier seg vel kanskje selv at en 70-300 aldri vil få gjengivelsesmålestokk 1:1 som er ekte makro. Jeg mener å huske at Denne Sigmaen gir 1:2 på 300mm. Vil du ta macro bilder må du kjøpe et objektiv som er dedikert til nettopp dette.

Lenke til kommentar
Innen Nikkor-optikken er AF-D ED såpass mye bedre enn G utgaven pga ED-glasset at du nok bør strekke deg til minimum Sigma-nivået. 

Er ikke enig i dette jeg.

Jeg har to tele-zoom, en 70-300G 4-5.6 og en AF-S VR 70-200 2.8G. Sistnevnte er i pris hinsides ditt budsjett -selv brukt, og er tungt og fælt å dra med seg - selv om det er optisk flott. Jeg synes fortsatt at billig-zoomen 70-300 G tar "bra nok" bilder for de fleste formål. Jeg er ingen naturfotograf, jeg er en familie/"hverdagsliv" fotograf. Og da er vekten til 70-300 objektivet et stor fordel.

 

Det flotte hvis du kjøper 70-300G objektivet at du ikke behøver å tenke på å angre kjøpet. Det er ærlig talt så rimelig - selv nytt - at du har råd til å se på det som et bomkjøp hvis du senere vil kjøpe deg noe bedre. Og jeg ville ikke brukt mer penger på "D" varianten.

Lenke til kommentar
hei!

 

Til mer jeg leser- til flere spørsmål får jeg. :hmm: Jeg har som sagt et Nikon D70 kamera med en 18-70mm linse. Om et par uker drar jeg på feri til Grønnland og har der tenkt å ta en del natur, dyre og fugle bilder.

 

Jeg føler da at 18-70mm linsa gir for lite zoom iforhold til jeg trenger.

 

Er det nor jeg kan gjøre med 18-70mm linsa for å få mer zoom eller bør jeg kjøpe en annen linse iså fall hvilken vil dere anbefale(max 3-4000kr.)

 

På forhånd takk for hjelpen. :D

hva med en brukt nikkor 80-200 f/2.8 if-ed ? for 3000 får du en med skyveoom og fro 5000 får du en med skruzoom og stativfeste. disse objektivene er veldig bra!

Lenke til kommentar
Sigma 70-300 macro vil jeg neppe anbefale da jeg ikke hørt for mye positivt og kan ikke si jeg er kjempe imponert over de bildene jeg har sett. Itillegg vil jeg informere om at dette er langt fra et maco objektiv. Det sier seg vel kanskje selv at en 70-300 aldri vil få gjengivelsesmålestokk 1:1 som er ekte makro. Jeg mener å huske at Denne Sigmaen gir 1:2 på 300mm. Vil du ta macro bilder må du kjøpe et objektiv som er dedikert til nettopp dette.

Hei NikonD70!

 

Hva er feil med de bildene du har sett med dette objektivet?

Jeg kjøpte dette tidlig i juni(etter anbefaling av gutta på Lømork og FotoVideo, de anbefalte dette fremfor begge 70-300mm til Nikon) og jeg har ikke de største sammenlinginger og tester men en kamerat har G utgaven. Det vi har sett viker ikke dette for G utgaven. Jeg var i utgangspunktet ute etter D utgaven men fikk altså anbefalt Sigmaobjektivet.

 

Er det noe du mener jeg bør være obs på?

Er også klar over at dette ikke er ett makroobjektiv men den funksjonen følger jo med og det er jo ikke noe minus.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...