Gå til innhold

Eheim1048 + vanntank


erl

Anbefalte innlegg

Problemet OK.no avdekket med Vanntank til Eheim 1046 og 1048 pumper og Eheim 1048, der det ble luft i systemet da vanntrykket virvlet luften inn i vannet inni vanntanken.

 

Er det noen her som kjører et slikt system, og har klart å fikse det slik at det problemet ikke er der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akurat fått i hus et kit, som bl.a nettopp inneholder de delene du beskriver.

Om du monterer den tanken med returnippelen høyest, så vil du nesten garantert få problemer!

Årsaken er at vannet fra returnippelen "plasker" ned i vannet i tanken, og dermed er muligheten stor for at luftbobler draes med i vannsirkulasjonen.

Det beste du kan gjøre, er faktisk å montere tanken med returnippelen som lavesteste punkt.

Da vil returvannet strømme inn i tanken uten å dra med seg luft.

Det forunder meg ellers at tanken ikke er utstyrt med noen form for påfylling? Men antagelig er det meningen at tanken skal fylles gjennom monteringshullet for pumpa.

Eheim 1048 er forøvrig vesentlig større enn mine Maxi-Jet pumper. Begriper ikke at flere ikke benytter seg av den, som er lettere å montere pga sine beskjedne dimensjoner. Og attpåtil leverer den bortimot dobbelt så mye, uten at dette har noen spesiell betydning, normalt sett.

 

Óg; En ekstra vanntank i systemet er jo meningsløst! :grin:

Lenke til kommentar

Har samma utstyret selv. 1048 og den vanntanken.

 

Det du kan gjøre er å ta kutte opp litt av den svampen som følger med pumpa og putte opp i tanken, det gir litt lavere flow men innpiskinga av luft blir minimal. Hvis du i tillegg monterer ferdig hele systemet og putter pumpa m tank (lokket av) opp i ei bøtte og lufter ut systemet. Skru på tanklokket under vann og vips null luft i systemet.

 

Akkurat nå bruker jeg ikke den tanken fordi jeg driver å prøver litt forskjellige oppsett på kjølinga.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 21:00, Skrue skrev:

Har akurat fått i hus et kit, som bl.a nettopp inneholder de delene du beskriver.

Om du monterer den tanken med returnippelen høyest, så vil du nesten garantert få problemer!

Årsaken er at vannet fra returnippelen "plasker" ned i vannet i tanken, og dermed er muligheten stor for at luftbobler draes med i vannsirkulasjonen.

Det beste du kan gjøre, er faktisk å montere tanken med returnippelen som lavesteste punkt.

Da vil returvannet strømme inn i tanken uten å dra med seg luft.


Har tenkt litt i ettertid over det selv, hva med å rett og slett ha vanntanken full av vann hele tiden...ingen luft å dra med seg...





Det forunder meg ellers at tanken ikke er utstyrt med noen form for påfylling? Men antagelig er det meningen at tanken skal fylles gjennom monteringshullet for pumpa.


Hva er den gule skrukorken oppå da?





Eheim 1048 er forøvrig vesentlig større enn mine Maxi-Jet pumper. Begriper ikke at flere ikke benytter seg av den, som er lettere å montere pga sine beskjedne dimensjoner. Og attpåtil leverer den bortimot dobbelt så mye, uten at dette har noen spesiell betydning, normalt sett.


Lavere støynivå. Dessuten, som du selv har påpekt, spiller ikke liter/time så veldig mye...





Óg; En ekstra vanntank i systemet er jo meningsløst!
:grin:

Jepp!


 

[ Denne Melding var redigert av: erl på 2002-07-28 01:47 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-28 01:45, erl skrev:

 

Har tenkt litt i ettertid over det selv, hva med å rett og slett ha vanntanken full av vann hele tiden...ingen luft å dra med seg...

______________________________

Joda, det kan selvsagt være en løsning. Men jeg er nå "vant til" å ha en liten luftlomme for ekspansjon jeg da! Selv om den er liten, i og med at vanntemperaturen svinger svært lite.

 

 

 

Hva er den gule skrukorken oppå da?

_________________________________

Gul skrukork?? Tanken jeg har mottatt er slett ikke utstyrt med noen skrukork!!

Hm, sitter du med en gul farris med no´ godt i kanskje? :razz:

 

 

Lavere støynivå. Dessuten, som du selv har påpekt, spiller ikke liter/time så veldig mye...

_____________________________

Lavere støynivå? Det kan jeg ikke si noe om ennå, men det er mulig at du har rett?

Men isolerer du en Maxi-Jet skikkelig, dvs monterer den på et støydempende underlag, så hører du ikke mye til den heller!

 

 

Óg; En ekstra vanntank i systemet er jo meningsløst! :grin:

 

Jepp!

 

______________

Nåh! Der er vi i allefall enige! :grin:

Lenke til kommentar

Den 2002-07-28 02:05, Skrue skrev:

Den 2002-07-28 01:45, erl skrev:

Quote:



Har tenkt litt i ettertid over det selv, hva med å rett og slett ha vanntanken full av vann hele tiden...ingen luft å dra med seg...

______________________________

Joda, det kan selvsagt være en løsning. Men jeg er nå "vant til" å ha en liten luftlomme for ekspansjon jeg da! Selv om den er liten, i og med at vanntemperaturen svinger svært lite.

______________________________

______________________________

Hva er vitsen med å ha en luftlomme?





Hva er den gule skrukorken oppå da?

_________________________________

Gul skrukork?? Tanken jeg har mottatt er slett ikke utstyrt med noen skrukork!!

Hm, sitter du med en gul farris med no´ godt i kanskje? :razz:

______________________________

______________________________

Hmm, kanskej du har vanntanken fra 3DFXCool?

Denne mener jeg og problemet kan oxo leses om der:





Lavere støynivå. Dessuten, som du selv har påpekt, spiller ikke liter/time så veldig mye...

_____________________________

Lavere støynivå? Det kan jeg ikke si noe om ennå, men det er mulig at du har rett?

Men isolerer du en Maxi-Jet skikkelig, dvs monterer den på et støydempende underlag, så hører du ikke mye til den heller!

_____________________________

_____________________________

Bråker visst med 15db uten vann :smile:





Óg; En ekstra vanntank i systemet er jo meningsløst!
:grin:

Jepp!


______________

Nåh! Der er vi i allefall enige!
:grin:
_____________________________

_____________________________

Ja, sunn fornuft :smile:



Lenke til kommentar

Joda, vannkjølingsutstyret er kjøpt på 3DfxCool, og det er nok forklaringen på den manglende korken.

Men ettersom jeg har laget diverse tanker sjøl, så skal jeg nok finne en grei løsning for denne tanken også. Har nok verktøy og ustyr for å få til dette.

 

Vitsen med en luftlomme er litt teoretisk betinget, men hensikten er å sørge for at utvidelser i vannet fanges opp av luftlomma for å unngå trykk som evt kan føre til lekkasjer. Luft kan som kjent komprimeres, men ikke vann!

 

For som du sikkert vet, så utvider også vann seg ved oppvarming, og har man et "stumt" system uten luftlomme, så kan man komme opp i en slik situasjon.

 

I ettertid har jeg jo innsett at temperaturstigningen i vannet er svært liten, og dermed også utvidelsen. Dessuten er jo vannmengden i de fleste anlegg ganske beskjeden.

Da jeg konstruerte mitt første vannkjølingssystem for snart to år siden, tok jeg i bruk mine erfaringer fra andre noenlunde tilsvarende situasjoner, og tok bl.a høyde for en slik mulighet, som nok har hengt litt igjen ved senere montasjer også, ikke minst i systemer som har en relativt "stor" tank.

Har forøvrig også bygget systemer uten tank, og dermed også uten luftlomme, uten at det har oppstått problemer.

 

Men nå har du altså fått bakgrunnen for min filosofi omkring luftlomme i tanken!

 

Kan forøvrig ikke tenke meg at Maxi-Jet pumpene avgir noe mer enn 15db, der de nå står.

Kjølevifta i PSU er jo rett og slett øredøvende i forhold! Det sier jo litt.

Lenke til kommentar

beste løsningen på problemet er å drite i å kjøpe vanntanken. den er jo helt ubrukelig. hvis man først skal ha en vanntank syntes jeg den burde holde det vannet som er i systemet. det gjør det mye lettere når man skal bytte vannet. jeg har en pumpe som jeg kan ha under vann. dette er 10 ganger lettere. kjøpte en strøboks på clas og brukte litt plastfolie til å tette igjen hullet der ledninger og rør går gjennom. det kostet 39kr og plastfolie bøffet jeg av mor. billig og enkelt.

 

men hvis du har en eheim pumpe så går det å spandere på seg 2 nipler til 10-30kr stk. og lage hull og skru den inn i boksen. og vips så har du en vanntank til under 100 lappen. som er bedre en den eheim tanken til 288kr (+frakt).

Lenke til kommentar

Jeg vil ha den tanken, først og fremst fordi jeg ikke orker å kødde med å lage min egen.

Har faktisk lagd min egen, der pumpe er inni vanntanken. Pga. de små størrelsene av vanntank jeg har plass til blir det bare ikke bra, med tanke på vibrasjoner.

 

Har en bråkete SicceNova pumpe, som skal byttes ut med en Eheim 1048. Orker ikke lage tank selv og skal ha noe ferdiglaget.

 

Nå, kan jeg heller få svar på spørsmålet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-28 15:02, erl skrev:

Takk for svarene dine Skrue, men et spørsmål gjenstår fremdeles...det jeg spurte om
:grin:
Er det bare å fylle vanntanken helt full, og så er man kvitt problemet?

Er jo ikke noe luft da som kan dras ned i vannet...


 

Jo, enkelt og greit!

Men sjekk allikevel nivået i tanken innimellom, ifall det skulle fordampe noe vann.

Og skulle situasjonen med "for lite" vann oppstå, så er det slett ingen katastrofe. Selv med ganske mye luft i vannet vil du ikke få temperaturproblemer, men derimot vil pumpa begynne å støye.

Bare for å ha nevnt det.

 

-Og som den "einstøing" jeg er, ville jeg sjøl føle meg mer komfortabel med ei lita luftlomme i tanken!

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-28 17:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 20:30, erl skrev:

Problemet OK.no avdekket med Vanntank til Eheim 1046 og 1048 pumper og Eheim 1048, der det ble luft i systemet da vanntrykket virvlet luften inn i vannet inni vanntanken.


Er det noen her som kjører et slikt system, og har klart å fikse det slik at det problemet ikke er der?


 

Jeg svarte:

 

Quote:


Den 2002-07-28 00:50, Shepherd skrev:

Det du kan gjøre er å ta kutte opp litt av den svampen som følger med pumpa og putte opp i tanken, det gir litt lavere flow men innpiskinga av luft blir minimal. Hvis du i tillegg monterer ferdig hele systemet og putter pumpa m tank (lokket av) opp i ei bøtte og lufter ut systemet. Skru på tanklokket under vann og vips null luft i systemet.


 

Quote:


Den 2002-07-28 15:02, erl skrev:

Er det bare å fylle vanntanken helt full, og så er man kvitt problemet?

Er jo ikke noe luft da som kan dras ned i vannet...


 

Jepp, som jeg sa tidligere i tråden !

 

Quote:


Den 2002-07-28 16:21, Skrue skrev:

Men sjekk allikevel nivået i tanken innimellom, ifall det skulle fordampe noe vann.


 

Hvis ikke pumpa og tanken er høyeste punkt i systemet, annbefaler jeg ikke å åpne tanken fordi det blir garantert vannsøl. Det er heller ikke nødvendig da systemet er 100% tett slik at fordamping ikke forekommer. Overtrykk er haller ikke et problem.

 

Jeg fulgte framgangsmåten jeg beskrev over og kjørte systemet i 4 måneder uten å røre noe, funket 100%, Null innpisking av luft og det manglet ikke en dråpe vann heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...