Gå til innhold

"Vert for C": partisjonsproblemer med Win95


Anbefalte innlegg

Skulle hjelpe min nabo som har fått seg en ny PC med å få de gamle filene hans inn på den nye. No problemo, tenkte jeg, men det var å hoppe til en litt tidlig konklusjon.

 

Jeg stappet harddisken inn i den nye maskinen, men den finner kun én partisjon, "Vert for C" som automatisk blir mountet som D:

 

På "Vert for C" ligger det særs lite, kun noen skjulte filer som har null verdi.

 

Da jeg puttet den inn i Win95-maskinen igjen, kom C: opp fint med alle filer og mappene, og "Vert for C", som inneholdt de skjulte filene, ble mountet til H:.

 

 

Jeg prøvde senere å putte harddisken inn i min PC med GNU/Linux på, men den finner også kun én partisjon (/dev/hdc1) og når jeg mounter den, er det de samme gamle skjulte filene.

 

Hva er det Windows 95 har gjort nå, da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidliger versjoner av dos/windows hadde en komprimeringsmulighet hvor det ble laget en virituell partisjon på den fysiske disken. Du vil sikkert se at en av de filene på "vert av c:" har en filstørrelse tilsvarende diskenskapasitet.

 

Sjekk først om du har noe ledig kapasitet på "vert av c:". Hvis du har nok plass til å legge de filene du vil ta vare på der så er problemet ditt løst.

 

Hvis du ikke har plass, så kan du prøve å slette noen uviktige filer på den virituelle disken. Det kan gi deg mere ledig plass på "vert av c:".

 

Det neste alternativet er å sette inn en "ny" disk på den gamle pc'n med win95.

Lenke til kommentar

Det høres ut som at det er en form for diskdobler/komprimator hvor nesten alle filer ligger i en stor fil (på f.eks h:). Hvis dette er tilfelle, kan du:

Løsning nummer1. Sett inn et nettverkskort (om du ikke allerede har et i den gamle pcen. Boot opp win95 på den gamle pcen. Kopier via nettverket.

Løsning nummer2. Sett inn en harddisk nummer2 med tillstrekkelig kapasitet i den gamle pcen. Boot opp win95 på den gamle pcen. Kopier til harddisk nummer2. Ta med harddisk nummer 2 til ny pc. Dette krever at du har en passende harddisk som takles riktig i begge pcer.

Løsning nummer3. Sett inn en cdbrenner i gammel pc.

Løsning nummer4. Avinnstaller diskdobleren. Dette krever at du har tillstrekkelig plass på hardisken, og at inngenting går feil under avinnstallasjonen.

 

dr. Sjur var ute med noen av løsningene mine.

Lenke til kommentar

vil du få tilgang til Fat/Fat16 i Windows 2000/XP da? tviler jeg på. sikkert derfor det ikke funker, men det er snodig at det ikke funker som det skal når du setter disken i maskina di som har Linux da. Linux har vel støtte for Fat/Fat16? er det mange partisjoner på den gamle harddisken hans da? kan da ikke være så mange. hva er det han egentlig skal ha over som er så veldig viktig?

Lenke til kommentar
vil du få tilgang til Fat/Fat16 i Windows 2000/XP da? tviler jeg på.

Jeg går ut ifra det.

sikkert derfor det ikke funker
Neppe
men det er snodig at det ikke funker som det skal når du setter disken i maskina di som har Linux da. Linux har vel støtte for Fat/Fat16?
Linux støtter det meste
er det mange partisjoner på den gamle harddisken hans da?
Nei, bare én.
kan da ikke være så mange.
Kunne vært flere.
hva er det han egentlig skal ha over som er så veldig viktig?
Det er strengt tatt ikke relevant. Det kunne vært livshistorien hans, for den saks skyld. Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...