Gå til innhold

Mine spørs vedr Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Yepp enda et innlegg om EOS 350D..

 

Nå har jeg sittet og lest alle innlegg om EOS 350D her på forumet...og guider og tester på akam.no

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe dette kamera hos Foto&Video

 

Men der er det ufattelig mye variant av dette kamera med forskjellige pakker med forskjllige linser osv....

 

Hva skal jeg velge..?

 

Det her blir mitt første Speilrefleks, så denne verden er ny for meg... Som mange andre har jeg fotografert mye med kompakt kameraer hittil...

 

Jeg trenger kamera, optikk , Battreigrep , stativ, ekstern blitz , minnekort... Kort sagt hele pakke.....

 

Det er linsa jeg er usikker på... mange her har visst sigma 18-50 /55.. Jeg trenger en allround lisne, jeg trenger zoom også... Jeg tar portrett bilder inne og ute.. tar bilder på fester og arrangementer inne og alt annet som jeg faller for...

 

Da jeg er ny på Speilrefleks verden vil jeg ikke investere så all verden på linsene i første omgang...

 

Her har de pakke tilbud hos Foto&Video

 

Skal jeg velge en av dem..? Hvilket..? Eller skal jeg kjøpe seperate..? Noen som kan hjelpe til..? Jeg skal kjøpe det i løpet av uka for til helgen har jeg fått oppdrag å ta portrettbilder utendørs..

 

Håper noen kan hjelpe til her...

 

Takker på forhånd..

Endret av The Prodigy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye har du tenkt til å bruke på dette? Det er nemlig slik at jo mer penger du legger i objektivet, jo bedre kvalitet får du.

 

Hvis du skal ta portretter, så hadde jeg i alle fall ikke kun gått for 18-55'en. Da trenger du et annet objektiv med mer tele (i tillegg).

 

Et greit all-around-objektiv er 17-85'en, og på lengste tele er kan denne også fungere som et portrettobjektiv, men dette koster også. Jeg har ikke dette objektivet selv, men har lest på foto.no og dpreview at noen mener at dette på mange måter er like godt som 17-40'en.

Lenke til kommentar

Folk anbefaler et objektiv. Jeg synes det er problematisk å vite hva man skal tro.

 

Det finnes nettsteder hvor objektiver er relativt seriøst evaluert. Er litt lei for at jeg ikke kan linke til et sånn i farten.

 

Kan være at du har fått anbefalt et brukbart objektiv. Men jeg ville ha sjekket dette nærmere, var jeg deg.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for standardobjektivet i første omgang. Det er absolutt bedre enn sitt rykte, og ikke minst, veldig billig.

 

Forstår ikke helt hvorfor du skal kjøpe masse utstyr med en gang. Det går fint å putte kameraet i en vanlig sekk eller bag. Blitz sitter på kameraet. Batterigrep, trenger du det? Stativ, greit å ha, men brukes vel egentlig sjeldent.

 

Det er mye bedre å kjøpe bare det du vet du trenger i starten, og så supplere senere når du begynner å forstå hva som intresserer, og hva som da trenges.

Det er bortkastet å sitte med skapet fullt av ting som bare støver ned.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke kjøpt batt.grep med det første. Jeg kjøpte det selv, og har kun brukt det en gang, da jeg gikk tomt for batteri. Kunne like gjerne ventet 15 min, mens batteriet ladet seg opp.

 

At grepet er lite vente jeg meg forbausende fort til, selv om jeg har alminnelig store hender.

 

Blitzen du nevner kjøpte jeg også. Virker veldig bra, men i praksis har jeg brukt den langt mindre enn jeg trodde. Ville ventet med den også.

 

Når det gjelder objektiver, så er jeg enig med de over. Prøv først med kit, 17-50. Veldig billig, og fungerer uansett greit som reserve senere.

 

Hakket opp er synes jeg også sigma 17-135 virker bra. Selv kjøpte jeg canons 28-135 IS, men jeg tror vel egentlig ikke den er noe særlig bedre, optisk. Har også kjøpt et par fastobjektiver. Jeg får vesentlig bedre bilder med disse, særlig mht skarphet, men det er jo ikke alltid like praktisk.

 

For meg blir det neste steget å kjøpe objektiver som gir tilnærmet samme kvalitet som fastoptikken, men med zoom. Nå er det sikkert mange meninger om dette, men jeg tanken er da å kjøpe canons 17-40, og 70-200 F4. (Når jeg finner noen som skal til Statene)

 

Hvis jeg da beholder min 50mm F1.4 og 100 mm Macro, så tror jeg at jeg skulle være rustet for det meste.

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Jeg vurderte også å kjøpe batterigrep til kameraet. Nå etter å testet det en stund er jeg glad for at jeg ikke gjorde det. Kameraet er passe stort som det er nå, med batterigrep hadde det blitt for stort. Batteriet holder utrolig lenge. Jeg vil kjøpe meg et ekstra batteri, ja, men det er for å hele tiden lade batteriet helt ut. Da har jeg alltid med et batteri som er fulladet, og kan bare skifte når det går tomt. Med ett batteri må du gjerne lade litt før det er tomt for å være sikker på at du har batteri nok til turen.

 

Jeg brukte standardobjektivet en stund i begynnelsen mens jeg ventet på Sigma 18-50. Jeg var godt fornøyd med standardobjektivet, helt til jeg fikk sigma'en tilkoblet. De ekstra pengene var det verdt. Kvalitetsforskjell.

 

Det sies at blitzen er for dårlig på kameraet, men for mitt bruk har den vært helt grei.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke gå for standardobjektivet i første omgang. Det er absolutt bedre enn sitt rykte, og ikke minst, veldig billig.

Canons standard 17-55 zoom er på alle måter billig. Men den lille forskjellen i pris mellom kun kamerahus og zoom-pakke forsvarer likevel et kjøp. Kontrasten blir bedre når en får på solblender, som burde ha fulgt med.

Lenke til kommentar

Mange her prater om viktigheten av tele-linse.

Jeg har da selv ikke EOS 350D, men ett helt vanlig Canon ESO 300 analogt med 28-99 Canon linse.. PÅ digital-fronten har jeg Canon G2-kameraet (Begynner å bli noe slitt og gammelt men..). Jeg vurderer selv å kjøpe EOS 350D da jeg kan bytte linser med det analoge.

 

Jeg er hverken noen proff fotograf, ei heller en ekte hobby-fotograf, men både kona mi og jeg tar mye bilder av ting vi er med på. Det har derfor blitt til at vi bruker digitalkameraet oftest da vi legger ut de fleste på nett. Som følge av det har vi jo fått noen erfaringer.

 

Min erfaring er at blitz bruker jeg så godt som aldri. Da foretrekker jeg heller å ha sette kameraet i kveldsmodus med lengre lukker-tid og større åpning. Dette fordi jeg synes at det nesten alltid blir for flatt og grått lys med blitz. Jeg bruker kun standard-blitzen, men den er ganske sterk.

 

Telelinse er heller ikke noe jeg har savnet. En vidvinkel-linse og en bra linse for macro og virkelige nærbilder derimot, er noe jeg mye oftere har savnet.

 

Så mitt forslag er at du bør vurdere en god allround-linse som dekker både bra på virtkelige nærbilder og som har en okei tele-dekning. Hvis du etter hvert skulle begynne med snik-fotografering av kjendiser ( :p ), kan du vel kjanskje kjøpe deg en skikkelig telelinse på Se&Hør sin regning.. ;)

 

Mener ikke her å disse alle dere som er foto-interesserte, ønsker bare å fortelle hvordan det er for en dagligdags-bruker som dokumenter ferier og familie.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg kjøpte Canon eos kit pakken med batt grep, ekstra sigma blitz..

 

Jeg skulle ta portretter bilder.... men det ble ikke som forventet... lysforholdene var dårlige innendørs og ute var det sterk sollys som skiftet hele tiden...

 

det ble enten skygger på dele av bilder elr så var bildenes farger mørke... Jeg ble skuffet.

 

innendørs var det likedann.. jeg tok også bilder med canon ixus 700, og jeg må si at de bildene ble mye bedre, både innendørs og ute....... :(

 

Med 350 prøvde jeg de fleste funskjonene..auto, porterett.....etc etc... og bladde som bare det i den lille manualen...

 

Noen som kan gi meg noen tips.... Håper inderlig

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg kjøpte Canon eos kit pakken med batt grep, ekstra sigma blitz..

 

Jeg skulle ta portretter bilder.... men det ble ikke som forventet... lysforholdene var dårlige innendørs og ute var det sterk sollys som skiftet hele tiden...

 

det ble enten skygger på dele av bilder elr så var bildenes farger mørke... Jeg ble skuffet.

 

innendørs var det likedann.. jeg tok også bilder med canon ixus 700, og jeg må si at de bildene ble mye bedre, både innendørs og ute....... :(

 

Med 350 prøvde jeg de fleste funskjonene..auto, porterett.....etc etc... og bladde som bare det i den lille manualen...

 

Noen som kan gi meg noen tips.... Håper inderlig

Tja, du sier jo at du kjøpte kameraet sammen med en ekstra sigma blitz. Har du prøvd å bruke denne da? Det burde jo hjelpe både på de dårlige lysforholdene innendørs (det er vel stort sett her folk flest bruker blitz), og på sterke skygger grunnet sterk sol utendørs? Når det gjelder sterk sol og skygger så kan du jo også gå til innkjøp av en reflektor, hvis du har tenkt å ta utendørs portrettbilder seriøst. Det enkleste er vel likevel å få personen du skal ta bilde av til å komme seg litt ut av det sterke sollyset, og under et tre, tak eller annet sted som gir skygge.

 

Dessuten ville jeg absolutt forsøkt meg litt i manuell modus. Det er tross alt det som er det kjekke med digitalt: Du kan eksperimentere til du ikke orker mer, uten at det koster deg en krone i fremkalling. Ta bilder med ulike innstillinger og se hvordan de blir.

Lenke til kommentar
Må si meg enige med de andre her, Sigma 18-125 er et meget bra objektiv når man tenker på prisen. Løp og kjøp :)

Selv det billigste objektiv kan være for dyr, hvis ikke kvaliteten er i orden. Mange brugere er tilfredse ( når det nu er så billigt) - men læser man reviews af dette Sigma objektiv, ja så er den samlede bedømmelse noget middelmådigt.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg kjøpte Canon eos kit pakken med batt grep, ekstra sigma blitz..

 

Jeg skulle ta portretter bilder.... men det ble ikke som forventet... lysforholdene var dårlige innendørs og ute var det sterk sollys som skiftet hele tiden...

 

det ble enten skygger på dele av bilder elr så var bildenes farger mørke... Jeg ble skuffet.

 

innendørs var det likedann.. jeg tok også bilder med canon ixus 700, og jeg må si at de bildene ble mye bedre, både innendørs og ute....... :(

 

Med 350 prøvde jeg de fleste funskjonene..auto, porterett.....etc etc... og bladde som bare det i den lille manualen...

 

Noen som kan gi meg noen tips.... Håper inderlig

Noen kommentarer...

 

for det første, en digitalt speilrefleks mener jeg absolutt rettferdiggjør å ta seg ett grunnkurs i foto (om man ikke har kunnskapen inne fra før) det ble min konklusjon etter overgang fra Canon G5 til Canon EOS 300D (har nå 20D). Ett speilrefleks krever mer av brukeren enn ett lite kompakt knipsekamera er min erfaring...

 

Når det gjelder portrett ute, så prøv å få modellen(e) inn i skyggen, feks under ett tre, eller i ly av ett hus etc, da blir det mer bahagelig for modellen, og kontrastene blir ikke for store, og du unngår harde skygger feks fra nesen. Jeg bruker alltid en diffusor ute i direkte sollys, plassert mellom sol og modell, dette demper og sprer lyset (på samme måte som skyer gjør, eller slik du vil oppleve det i skygge). en diffusor er en hvit, delvis gjennomskinnelig duk, kan kjøpes feks fra Lastolite (anbefaler Tri-Grip). En reflektor er og anvendelig til å kaste mer lys tilbnake i modellens ansikt, slik at man letter opp skyggesiden noe, her kan man feks bruke en hvit papp plate eller noe.

 

Jeg bruker ofte ekstern blits med påmontert softboks fra LumiQuest under portrettfoto ute, letter opp skygger og gir litt glimt (catch-light) i øynene

 

Bruk en stor blender ved portrett, still kamera på Av og velg feks f4. og sett objektivet på så lang tele som mulig, eller gjerne i området 70-135mm. pass på å ha en "ryddig" bakgrunn uten for mye ting og tang, og litt god avstand mellom modell og bakgrunn, da blir bakgrunnen diffus, dus og fin!

 

Prøv det forskjellige lysmålemetodene, min personlige erfaring er at på 300D og 20D funker sentrumsveid gjennomsnitt best (symbol []) men du kan gjerne og teste partiell måling, som er 9% rundt midtre fokuspunkt (symbol [.])

 

Mine portretter kan sees her www.gao.foto.no

 

Om du holder til i Oslo så anbefaler jeg STERKT Oslo Kameraklubb's grunnkurs, de er gode, og instruktøren er meget flink til å lære bort

 

Mvh Geir

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Geir.

Godt utstyr er ikke det samme som gode bilder.

Det er nok ikke mange som klarer å få så gode bilder ut av kameraet som Geir.

 

Jeg ser jeg har mye å lære.

Jeg har en bok som heter. "Fotografering, slik blir du en kreativ fotograf"

Den er veldig god. Anbefales.

 

For min egen del så ser jeg at jeg har gjort masse feil, men heldigvis er bildene digitale, og da lærer man av det uten at det koster.

 

350D har mulighet for (nesten) like gode bilder som Geir har på sine sider, så det er bare å knipse i vei.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at Godt utstyr ikke er det samme som gode bilder...

 

Men når jeg har så dyre og gode utstyr er det et must at bildene ikke blir bra...

 

Jeg har brukt de utstyrene jeg har, altså eksterne blitz, batteri grep osv... jeg kjøpte disse etter behov...

 

Jeg har også prøvd meg frem på forskjellige innstillinger, på auto, manuell etc etc... jeg tok 640 portrett bilder på 2 timer..med forskjellige innstillinger...

 

Jeg ved det er mye å lære... men sånn kort hva gjør jeg feil..? hvordan kan jeg komme meg videre....? noen tips..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...