Gå til innhold

centOS, prob med samba, ftp og innloggings error


Anbefalte innlegg

Har planer om å sette opp ein server som eg skal bruke heime, til å koble sammen alle maskinene og ha ein felles lagringsplass Den skal brukes til felles lagringsplass, mail server kansje meir etter kvart....

Har ein "gammel" pc som eg skal bruke. Den har 2.4GHz P4 1024MB ram og 120GB wc hdd.. Har vert litt borti mandrake, clarkconnect fra før, men vil lere litt meir om å sette opp server i ein litt meir avansert distro. Men kva for ein skal eg velge...??

 

Når det gjelder lagringsplassen går det ann å sette det opp sånn at når eg logger meg inn på ein client (win xp) så skal den bare få tillgang til dei filene som hører til den brukeren.. Går det ann, og kossen sette det opp??

 

Mail serveren kan eg kansje klare sjøl.. hørt at det ikkje skal ver så veldig vanskelig.... :roll:

Endret av xzibiz_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Det er 1932 spørsmål om distro hver dag. Kan du ikke søke og lese litt før du spør?Ville brukt Slackware eller Debian. I Slack må man lese og streve litt mer for å få det til.

 

Btw så skjønner jeg ikke hvordan du kan kalle en sånn maskin gammel ;)

Selv har jeg en 333 MHz, 96 MB RAM og 3 GB HD som server :)

 

Som mail server kan du bruke Postfix eller Qmail, selv liker jeg Postfix.

 

Når det gjelder å logge inn og få tilgang til filer som tilhører en bruker fra en winxp klient, så tenker du kanskje på noe Active Directory lignende greier? Les litt om det her

Lenke til kommentar

Ta en titt på CentOS (http://www.centos.org)

Det er en komplett klone av RedHat's Enterprise Linux (RHEL). Fordeler:

 

- Stabilt og velprøvd OS

- Høykvalitets dokumentasjon på redhat.com er direkte anvendbar

- Aktivt brukermiljø

- all Linux software funker, og finnes stort sett i ferdige .rpm'er

- Gir deg erfaring med den Linux-varianten som er desidert mest i bruk

i komersiell sammenheng.

 

Jeg bruker CentOS på min server hjemme, og RHEL på jobben. De er like som to dråper vann.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Debian!

Apt pakkesystemet er genialt, spesielt når du får ferdig kompilerte pakker.

Eller så har du jo *BSD, genialt pakkesystem der også, men tar jo år og dag å kompilere.

 

Eller så er jo CentOS et godt valg.

Vil bare si at ClarkConnect nå er basert på CentOS, og ikke Fedora som det var før.

Lenke til kommentar

Som mail server kan du bruke Postfix eller Qmail, selv liker jeg Postfix.

 

Ja, Postfix er bra, men å omtale den som en "mail server" er vel ikke helt riktig. Postfix er en "mail transfer agent", som tar hånd om utgående mail, ikke innkommende.

Det er i mine øyne helt korrekt å omtale det som en mail server, selv om den bare håndterer utgående mail. Man kan finne flere systemer hvor det er separate servere for innkommende og utgående mail, alle serverene som håndterer mail i en eller annen retning er like fullt mailservere. Eller skal man også plutselig si at en server ikke er en mailserver fordi den ikke håndterer utgående mail?

Lenke til kommentar

Som mail server kan du bruke Postfix eller Qmail, selv liker jeg Postfix.

 

Ja, Postfix er bra, men å omtale den som en "mail server" er vel ikke helt riktig. Postfix er en "mail transfer agent", som tar hånd om utgående mail, ikke innkommende.

Det er i mine øyne helt korrekt å omtale det som en mail server, selv om den bare håndterer utgående mail. Man kan finne flere systemer hvor det er separate servere for innkommende og utgående mail, alle serverene som håndterer mail i en eller annen retning er like fullt mailservere. Eller skal man også plutselig si at en server ikke er en mailserver fordi den ikke håndterer utgående mail?

Det virker som om du blander sammen hardware og software i denne sammenhengen. Du argumenterer med at fordi dersom postfix kjører på en egen server, så er det jo en server fordi, eh, det er jo det den er. Kall gjerne boksen din for en server, men postfix prosessen er det ikke vanlig å beskrive som en server prosess; du finner den ikke omtalt som det noe sted i dokumentasjonen.

 

Et IMAP eller POP server program, derimot, kalles gjerne en server.

 

Flisespikkeri, kanskje, men sånn er det. :yes:

Lenke til kommentar
Et IMAP eller POP server program, derimot, kalles gjerne en server.

 

Flisespikkeri, kanskje, men sånn er det. :yes:

Nja, hva som kalles server og ikke varierer alt etter hvem du snakker med, og det er tidvis problematisk å skille. Slik jeg er vant til å høre begrepene, skiller man mellom følgende tre:

 

Server (Hardware): Tjener som står med et OS tilpasset for å yte tjenester på lokalt og/eller eksternt nett. Uttrykk brukes gjerne i kombinasjon med hvilken tjeneste den kjører, eg Filserver, Databaseserver eller Mailserver.

 

Server (Software): Program som, når det er installert, brukes til å yte tjenester på lokalt og/eller eksternt nett. Også her brukt i kombinasjon med den tjeneste som kjører.

 

Service (Tjeneste): En instans av en av de tjenestene som Server-programvaren kan levere, f eks Exchange System Attendant.

 

Det at de to første her brukes veldig likt er i seg selv et problem, og jeg forstår flisespikkeriet ditt, uten dermed sagt at jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Et IMAP eller POP server program, derimot, kalles gjerne en server.

 

Flisespikkeri, kanskje, men sånn er det.  :yes:

Nja, hva som kalles server og ikke varierer alt etter hvem du snakker med, og det er tidvis problematisk å skille. Slik jeg er vant til å høre begrepene, skiller man mellom følgende tre:

 

Server (Hardware): Tjener som står med et OS tilpasset for å yte tjenester på lokalt og/eller eksternt nett. Uttrykk brukes gjerne i kombinasjon med hvilken tjeneste den kjører, eg Filserver, Databaseserver eller Mailserver.

 

Server (Software): Program som, når det er installert, brukes til å yte tjenester på lokalt og/eller eksternt nett. Også her brukt i kombinasjon med den tjeneste som kjører.

 

Service (Tjeneste): En instans av en av de tjenestene som Server-programvaren kan levere, f eks Exchange System Attendant.

 

Det at de to første her brukes veldig likt er i seg selv et problem, og jeg forstår flisespikkeriet ditt, uten dermed sagt at jeg er helt enig med deg.

Jeg ser poenget ditt, men det jeg påpekte var at folka bak Postfix ikke omtaler det som en server. Det skulle gi deg et hint om at din terminologi-bruk er på kant med hva som er gjengs i miljøet.

Lenke til kommentar
Ja, Postfix er bra, men å omtale den som en "mail server" er vel ikke helt riktig. Postfix er en "mail transfer agent", som tar hånd om utgående mail, ikke innkommende.

MTA tar seg av all mail, også innkommende.

Hva? Enda en kranglefant? :)

 

Ok, prøv dette på din nærmeste Linux/UNIX maskin:

 

$ grep smtp /etc/services

 

..og du kan se at det ikke er noen MTA (sendmail, postfix, exim etc.) som håndterer innkommende mail; det er (mest sannsynlig) "mail" (/bin/mail)

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt, men det jeg påpekte var at folka bak Postfix ikke omtaler det som en server. Det skulle gi deg et hint om at din terminologi-bruk er på kant med hva som er gjengs i miljøet.

Kanskje fordi jeg så langt mulig holder meg unna Linux/BSD/Unix-miljøer?

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt, men det jeg påpekte var at folka bak Postfix ikke omtaler det som en server. Det skulle gi deg et hint om at din terminologi-bruk er på kant med hva som er gjengs i miljøet.

Kanskje fordi jeg så langt mulig holder meg unna Linux/BSD/Unix-miljøer?

Det kan jo være en forklaring.. :cool:

Med "miljøet" mente jeg forresten de som lager og drifter alskens mail-løsninger og ikke Linux/UNIX miljøet. Men jeg ante jo uråd når du refererte til en "service" som i den betydningen er en Windows-greie. Forøvrig er det ikke noe nytt at Micro$oft tar et begrep som er veldefinert i resten av IT-verdenen, og gir det en ny mening som er ulik vedtatte og etablerte normer og konvensjoner. :hrm:

Lenke til kommentar
Hva? Enda en kranglefant? :)

 

Ok, prøv dette på din nærmeste Linux/UNIX maskin:

 

$ grep smtp /etc/services

 

..og du kan se at det ikke er noen MTA (sendmail, postfix, exim etc.) som håndterer innkommende mail; det er (mest sannsynlig) "mail" (/bin/mail)

[23:50][torhenning@**:~]$ grep smtp /etc/services

smtp 25/tcp mail

ssmtp 465/tcp smtps # SMTP over SSL

 

 

Men restarter man exim tar den og å restarter MTA...

 

Men når det er sagt, hold dere til tråden nå, diskusjoner om hva som er hva kan tas i en egen tråd..

Lenke til kommentar

Har nå installert centOS 4.1 final..

Men sliter litt med å finne ut kor eg setter opp ein ftp server...

Og eg satte opp samba, delte filer, men klarer ikkje å komme inn på dei.

Finner maskinen under mine nettverkssteder på min xp klient, men får ikkje opne katalogen..

Lenke til kommentar

Når eg logger meg inn på centOS serveren får eg opp ein advarsel;

"Kunne ikke slå opp i internett-adressen for dhcppc1. Dette vil hindre GNOME i å virke ordentlig. Det er mulig å rette opp problemet ved å legge til dhcppc1 i filen /etc/hosts."

 

Men eg fant ikkje ut kossen eg sko skrive det inn i denne filen.

Er det noen som kane hjelpe..???

Får heller ikkje samba og ftp til å virke heilt fint, men det kan kansje ver denne feilen her som kødder det til litt.... ikkje vet eg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...