Gå til innhold

centOS, prob med samba, ftp og innloggings error


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, siden du har valgt CentOS, som jeg anbefalte, bør jeg vel hjelpe til, da :cool:

 

Det hadde forøvrig hjulpet som du hadde fortalt oss hva du har prøvd, og hvilke symptomer du har, og ikke bare at det "ikke virker".

 

Login-prob. Er litt usikker på denne ettersom jeg ikke selv bruker DHCP, men det kan se ut som om du har oppgitt et maskinnavn under installasjonen som ikke stemmer overens med det som din DHCP server leverer ut.

 

Hvordan ser din /etc/hosts ut? ($ cat /etc/hosts )

 

For å endre på den, kan du bruke vi eller annen editor (du må være root), eller bruke RedHat sitt grafiske verktøy. Et eller annet sted under Gnome menyene for system blah-blah-ett-eller-annet finnet du "network configuration". Du kan evt. starte det vha kommandoen "system-control-network" (På en "ekte" RHEL-boks er det "redhat-control-network"). Klikk på linjen med ditt aktive nettverkskort, og deretter "Configure/Konfigurer". I det nye vinduet som dukker opp, velger du fanen "Hosts" (jeg vet ikke hva det står om du har valgt norsk som gnome språk). Velg linjen med "127.0.0.1" på og klikk "Edit". Legg til "dhcppc1" i listen over aliaser. Trykk OK, og det skulle være det hele. (Evt. kan du endre hostnavnet)

 

 

Så til ftp... Er det slik at du har både din skinnende nye CentOS server og FTP-klient-maskinen (Windows?) på ditt lokale nettverk?

 

Velg "Configure Services" (evt. kjør "system-config-services") Merk av "vsftpd" og velg på menyen "File -> Save changes". Det vil gjøre at ftp-tjenesten starter ved boot. Klikk så "Start" for å starte den. (Du kan evt. bruke "Edit Runlevel" menyen slik at vsftpd også kjører under runlevel 3 og 4, sånn for ordens skyld). FTP tjenesten skulle nå være klar for bruk. Har du spesielle ønsker, kan du endre på vsftpd's konfigurasjonsfil som er /etc/vsftpd/vsftpd.conf

 

 

Se også RedHat's dokumentasjon for FTP og Samba:

 

http://www.redhat.com/docs/manuals/enterpr...ide/ch-ftp.html

 

http://www.redhat.com/docs/manuals/enterpr...configuring.htm

 

Som tidligere nevnt, all Red Hat's dokumentasjon er 99.9% anvendbart på korresponderende versjon av CentOS.

 

mvh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...