Gå til innhold

Kamera med disse egenskapene?


Anbefalte innlegg

Trenger et digitalkamera som kan ta bilder uten blitz i lyssvake omgivelser. Konserter, teater o.l.

Det må også ta bildene i det øyeblikket jeg trykker, altså INGEN forsinkelser som noen kamera har.

 

Det er også fint om det har en skjerm som man kan flippe ut og snu på.

 

Pris er sekundært.

 

Håper noen kan hjelpe med dette.

Endret av selurdog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil på det sterkeste anbefale å gå for DSLR istedet for en superkompakt. Du får ikke vippbar LCD, men du får så mye annet. Viktigst for ditt bruk er kanskje hastighet. Finnes ingen kompakter som kan konkurere med DSLR der.

 

Egentlig kan du faktisk også få vippbar LCD. Det finnes en liten sak som du kan henge på søkeren som leser søkerbildet og overfører det til en skjerm. Husker ikke hva den heter, men leste om den i en nyhetsgruppe. Kostert ca £200. Jeg kan godt finne ut navnet om det er interesse for det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hvis pris er sekundært kan det ikke være noen tvil om at dSLR er tingen for dette formålet.

Det du trenger er da et hvilket som helst dSLR med et lyssterkt objektiv. Dvs du kan f.eks. kjøpe 350D, 20D, D70, Dynax7D etc, med objektiver av typen 50/1.4, 85/1.4, 150/2.8 eller noe i den duren, litt avhengig av hva slags avstander det er snakk om og hvilke utsnitt du ønsker. Du kan også ha god nytte av en monopod fra bakerste rad..

Lenke til kommentar
Skal du bruge meget tele eller kan du klare dig med 3-4 x zoom?

Elers kunne Canon S2 IS være en mulighed. Ligeledes Panasonic FZ20

Har vurdert S2 eller FZ20 men de fleste testene gir dem ikke gode karakterer i svakt lys.

 

Jeg ser i grunn etter et kamera med de samme egenskapene, men mer til bruk i naturen tidlig morgen og kveld/natt. Og gjerne med egenskaper for å ta bilder av motiv i bevegelse også.

 

Ja vet jeg nok skulle se mer på Speilrefleks, men håper på å finne et litt mindre kamera enn det :(

 

Min favoritt (for tiden) er Samsung Pro815, men venter på at det skal kommen noen tester. Så en kan se om kamera kan levere i forhold til hva som loves.

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar
Min favoritt (for tiden) er Samsung Pro815, men venter på at det skal kommen noen tester. Så en kan se om kamera kan levere i forhold til hva som loves.

Kameraet er ventet til Norge i august. I praksis betyr det ofte at vi ikke får se det i butikken før i september-oktober (og blir det populært kan det bli ytterligere 2-3 måneders venteliste). Når kameraet endelig er kommet i butikkene, så kommer også de første eksemplarene til diverse testbenker, men vil du ha en grundig test, og ikke bare en type "Din-side-vi-tror-vi-vet-mye-om-alt" test, så tar det gjerne en måned før disse kommer. Og du må ikke tro på enkeltstående tester uansett, så du bør vente til det kommer ytterligere noen tester (kanskje ytterligere en måned). Derfor kan det være at du må vente et halvt års tid på denne lekre saken.

 

Mye av det kameraet kan skilte med, er unødvendig hype i mine øyne. Men spennende blir det å se hvor bra kameraet blir i praksis, og ikke bare i spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Derfor kan det være at du må vente et halvt års tid på denne lekre saken.

 

Er nok litt redd for at du har rett i at det kan ta tid før tester og det er mulig å få kjøpt Pro 815 :(

 

Også er det litt stort til mitt bruk... Størrelse i spec'en er ok, Størrelse 132 x 86,9 x 53 mm (BxHxD) men det må være uten linse. Litt rart da jeg trodde linsen sitter fast på Pro 815.

 

Pga størrelsen med linsen tenker jeg litt på å vurdere speilrefleks, men så har de ikke en videodel som jeg "tror" jeg vil ha... Er det rart jeg ikke klarer å bestemme meg :wallbash:

Lenke til kommentar

Er det noe som ikke bør avgjøre ditt valg av kamera, så er det videodelen. Skal du ha ordentlig video i god kvalitet, og muligheter til å lagre det på lagringsmedia som ikke koster en hundrelapp i minuttet (eller noe sånt), så er videokamera det eneste fornuftige valget. Videodelen i stillkamera er kun ment som en dokumentasjonsmulighet. Jeg ville ikke valgt bort speilrefleks på grunnlag av dette, og ta til takke med dårligere stillbildekvalitet fordi du vil ha muligheten til å ta opp video i middelmådig kvalitet.

 

Men det er jo opp til deg hva du prioriterer.

Lenke til kommentar
Også er det litt stort til mitt bruk... Størrelse i spec'en er ok, Størrelse 132 x 86,9 x 53 mm (BxHxD) men det må være uten linse. Litt rart da jeg trodde linsen sitter fast på Pro 815.

 

Ikke nøvendigvis. Mitt (av meg evige oppskrytte) C-750 er bare rundt 7 cm dypt, og altså med 10x optisk. Pro 815 ser relatvt stort ut på bildet, men husk at det gjør jo f.eks. også dette fra Casio:

casio_ex_pro_p505_1_3.jpg

 

Men det har jo bakside på størrelse med kredittkort, og er jo knøttlite. Så man skal ikke se bort fra at Samsung har gjort en designperle med Pro 815. Jeg har iallfall også for lengst satt meg i sikle-køen på dette. Jeg har fått legge henda på både Canon 300D og Nikon D70 som noen kolleger av meg har. Sistnevnte var helt usannsynlig klar og fin i søkeren, og satt fint i hånda, men som tidligere nevnt har jeg altså fortsatt godt i minne tiden da jeg dro på analog speilrefleks med 3 linser i veska. Det orker jeg ikke lenger. Og ja, jeg vet også at dette har vært motargumentert her med at det finnes objektiver for digital speilrefleks som går fra vidvinkel til "herrezoom", men da koster det jo godt og vel det hvite i øyet. Så sett sammen et speilrefleks med optikk som spenner fra 28 - 420, som stikker 13 cm ut og totalt koster 8K. Nix, det går nok ikke. Så speilrefleksens uomtvistelige flotte egenskaper overskygges for meg fortsatt av mulighetene med et velutstyrt halvkompakt ultra-mege-sjefs-panzer-giga-zoom-kamera som Pro 815. Men omtale alene er jo litt skummelt, så vi får nok bare grave dypt på nettet etter tester så snart de dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...