Gå til innhold

Dell satser på støysvakt


Anbefalte innlegg

ATW, med BTX midi kan du kjøle CPU, GPU, NB og RAM med en 120mm vifte. Jeg husker ikke helt hvordan fullsize BTX ser ut, men regner med at det samme er mulig der. På ATX er det veldig få kabinetter (ingen?) hvor CPU vifte blåser ut av kabinettet uten å miste mye effekt, så du må vanligvis ha en bakre kabinettvifte+CPUvifte+GPUvifte (som resirkulerer sin egen luft)+kabinettvifte som blåser inn og skal du ha aktiv kjøling på RAM må du ha en egen til det.

 

Jeg får seriøst vondt hver gang jeg ser ATX fordi det begrenser kjøling så fantastisk mye.

Får å gjøre det må man jo uansett bruke en duct eller heatpipes eller noe liknende, det kan man vel også gjøre med ATX?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt sent ute med svaret her fordi fattern dro meg med "en dag" på hytta fordi han trengte hjelp til å "montere noen nye vinduer". All lies i tells you! :p

 

Hvor er det du mener en duct eller heatpipe er nødvendig egentlig?

Dersom du tenker heatpipes på GPU så er det klart at de kraftigeste brikkene (6600GT ++) sannsynligvis krever litt juks for å spre energien utover en større kjøleribbe, men det har vel nVidia sitt referansedesign på de nyere kortene allerede.

Men om du mente duct for å lede luftstrømmen inn i kabinettet så er det også rett, men i BTX spesifikasjonene er det gjort plass til en slik duct som standard. Selvsagt kan du med ATX selv lage en duct selv av den nyeste hovedkortesken din, men ikke forvent å kunne kjøpe en universal ATX duct som passer på alle kabinetter og hovedkort, men nettopp det vil du sannsynligvis (stoler tungt på intel her :innocent: ) kunne gjøre til BTX kabinetter. Jeg tror at uansett hvordan du snur og vender på et ATX hovedkort så vil et tilsvarende BTX system være flere grader kaldere på flere mange av komponentene ved lav-til-moderat airflow. Desverre er det mye som må byttes ut og endres før BTX tar over, men jeg vil hvertfall stå på sidelinjen og vifte med BTXflagget enn så lenge og forhåpentligvis blir det aktuellt med et slikt system ved neste oppgradering om 1-2 år.

 

Resten her er standard BTX pr som du vet fra før.

 

For å gjøre det jeg skrev på BTX trenger du ikke heatpipes så lenge delene har lavt effektforbruk (x700 etc) men når du kommer opp i klassene som 66-/68-00 GT/X800-XX så blir nok heatpips nødvendig, men om de blir laget rett trengs trolig kun enkelthøyde kjølere. (Som f.eks på Gigabyte sine kort)

Med i BTX spesifikasjonen er vel den såkalte "thermal module" som er en vifte+duct/windtunnel. Denne sørger for airflow gjennom CPU kjøler, langs hovedkortet på VRMs, langs hovedkortet på RAM og under hovedkortet. Denne "thermal module" sørger også for at ingen luft blir resirkulert gjennom CPU kjøler, men at alt kommer direkte fra utsiden. Etter at airflow har pasert vindtunellen står MCH og ICH på rekke og blir nedkjølt av samme luftstrøm. Om jeg husker rett så sitter ~50% av verdens solgte grafikkbrikker nettopp i MCH, og i de fleste ATX systemer krever vel nettopp pga dette en kjekk 40mm vifte der, noe som ikke er nødvendig med BTX. Skjermkortet stikker også kjøleren sin direkte inn i den nedre delen av luftstrømmen gjennom kabinettet og passiv kjøling på mange flere kort enn i dag blir mulig. Ved å bruke en PCIe riser kan også skjermkortet vinkles slik at GPU plaseres midt i luftstrømmen.

Slik jeg har fått det med meg er mye av BTX spesifikasjonen gjort for å optimalisere airflow og utnyttelsen av den som den 45 grader vinklede CPU sokkelen som lager en "slipstream" rundt og samtidig gir plass til VRMs.

 

Det er et par ting som sikkert blir forskjellig fra kabinett til kabinett, f.eks plasering og kjøling av HD, men luftstrømmen blir sannsynligvis mye bedre utnyttet med BTX enn ATX.

 

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119042,00.asp

http://www.silentcomputing.com/

 

http://www.formfactors.org/developer/specs...n_Guide_1.0.pdf

 

EDIT: Av en eller annen grunn skrev jeg at en "thermal module" inkluderte en vifte og en and, men det er rettet nå.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...