Gå til innhold

Bærbar fra lidl blir for varm!


Shell

Anbefalte innlegg

Så kjøpte denne bærbare PC fra lidl for en stund siden: http://www.targa-online.com/cms/targa_2_45...?produkt_id=375

 

Jeg har hatt problemer med overoppheting i hvert eneste spill jeg har spillt. Omtrent 30 minutter ut i spillet (varierer) klikker den og jeg må trykke på power knappen.

 

Metallplata under den bærbare blir veldig varm...

 

Har sjekket cpu'n med cpu-z og ifølge den er det en 90 nm oakville, athlon 64 mobile.

 

Volt rapportert: 1.45

 

Har sjekket cpu'en på denne siden: http://techreport.com/cpu/

 

Ifølge den siden skal den bærbare "Low Power Mobile Athlon 64 3000+" ha en volt på 1.2..

 

Hvorfor i huleste kjører min på 1.45v når den bør klare 1.2 volt? Kan da være en sannsynlig grunn til overoppheting hvis den kjører på så høy volt. Ser ut til at jeg kanskje har vært uheldig med CPU'en?

 

Og nei, det er nok plass til at luft skal komme inn på undersiden, til og med prøvd å legge på en kjøleribbe inntil metallet på undersiden, men blir allikevel for varm.

Endret av Shell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biosoppdatering? Nyeste PowerNow drivere fra AMD? Om dette ikke hjelper kan du forsøke å uvdervote manuelt med RMClock. Les instruksjonene og bruk for eksempel Prime95 til å finne laveste stabile volt på henholdsvis maksimum og minimum multiplier. Om du har en Oakville som kjører på 1.45V i dag kan det være mye å hente.

Lenke til kommentar

Har oppdatert til siste bios tidligere. PowerNow fungerer, kjører på 800Mhz om den ikke trenger 100% CPU. Trenger selvfølgelig alle 2Ghz når jeg spiller! På 800Mhz er volt på 1.075.

 

RMClock rapporterer at det er en Winchester core (og at revision er unknown), mens cpu-z sier det er oakville...

Endret av Shell
Lenke til kommentar

Har prøvd RMClock:

1.45 volt: for varm, klikker etter en stund.

1.35 volt: ser ut til å være stabil

1.325 volt: ser ut til å være stabil

1.3 volt: klikker fort om jeg starter opp et spill.

1.275 volt: Klikker veldig lett.

Skal gjøre en del tester på 1.35 volt for å se hvor stabil den er, men det ser bra ut.

 

Jeg må bruke spill for å teste stabilitet da GPU varmer kjøleribbe en del også. Bruker jeg prime95 er den stabil på 1.45 volt så det hjelper ikke.

 

Spørsmålet er om jeg ikke bare skal ringe support og få ny bærbar, jeg må jo kunne forvente at den skal klare alle programmer/spill uten at den blir for varm. Men om hver eneste bærbare Targa traveller 826 kjører på 1.45 volt er det ikke så mye vits å få en ny. Er det noen som har denne bærbare modellen og kan sjekke hvor mye CPU volt'en er på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...