Gå til innhold

Slackware 10.1 LYD-problemer!


Anbefalte innlegg

Hey folkens!

 

Dere husker kanskje meg fra emnet "Slackware 10.1 problemer" eller no lignende. På slutten av dette emnet, ga jeg opp Slackware fordi jeg ikke fikk til "startx".

 

Har hatt noen linux versjoner etter dette (Fedora, Ubuntu, Linspire osv), men idag bestemte jeg meg for å få til Slackware. Det gjorde jeg.. Men jeg har ikke lyd!

 

Prøvde å innstallere Nvidia nForce driverne som jeg lastet ned fra nvidia.com, men under innstallasjonen av lyd-driverne, fikk jeg beskjed om at slackware innstallasjonen ikke hadde de rette "kernel-sources" eller no lignende, og ba meg laste ned disse før jeg prøvde på nytt.

 

Kan legge ut den eksakte feilmeldingen:

 

"ERROR: Unable to load the kernel module 'nvsound.o'. This is most likely

because the kernel module was built using the wrong kernel source

files. Please make sure you have installed the kernel source files

for your kernel; on Red Hat Linux systems, for example, be sure you

have the 'kernel-source' rpm installed. If you know the correct

kernel source files are installed, you may specify the kernel source

path with the '--kernel-source-path' commandline option."

 

 

MVH: Petter (fra et tidligere emne om Slackware;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for alle svar, jeg skrev "alsamixer", og fant ut at alle lydnivåene var helt på bunn, bortsett fra "Center".

 

Men jeg har satt opp alle til fine nivåer nå, men ved siden av navnet på "kanalen", f.eks "Master", står det (Off). Dette står da ved siden av ALLE målerne.

 

Hvordan fikse på dette?

 

 

 

EDIT: Slackware har tydeligvis støtte for Nvidia nForce onboard lydkort, i.o.m at ved siden av "Chip:" i Alsamixer, står det "Realtek ALC 850", altså navnet på lyd-delen av hovedkortet.

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar

Ja, så veldig bra ut den "boka":D

 

Men også en annen ting: Jeg har en Logitech MX1000 laser mus som jeg har kobla til via USB! Denne virker da selfølgelig ikke under Slackware.

Litt kjipt å måtte dra fram den gamle, rustne kule-musa mi fra andre verdens-krig.

Hehe, noen som har noen forslag?

 

(Den virka i de andre Linux versjonene jeg har prøvd, regner med det bare mangler litt "modprobing" her og der.)

Lenke til kommentar

Ja, du må restarte X då ja.

 

Tips: For å lagre lyd-nivå slik at dei ikkje vert resetta når du rebootar, logg inn som root i terminal og skriv:

 

alsactl store

 

Dersom du vil ha grafisk innlogging (KDM for KDE eller GDM for GNOME), redigerar du "/etc/inittab" og set:

 

id:4:initdefault:

 

Valet mellom KDM og GDM gjer du i "/etc/rc.d/rc.4".

 

Vil du ha GDM treng du ikkje gjere noko, for den leitar etter den først, men Slackware sin GNOME er gamal (om du vil ha GNOME i Slack gå for f.eks Dropline GNOME, meget bra), men vil du ha KDM, så må du kommentere ut GDM slik at det vert:

 

# Try to use GNOME's gdm session manager:
#if [ -x /usr/bin/gdm ]; then
#  exec /usr/bin/gdm -nodaemon
#fi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...