Gå til innhold

Flytte P 200 MHz MMX til 166 MHz-PC. Begge Compaq


Anbefalte innlegg

Jeg har to gamle PC'er stående i huset. Den ene er en Compaq med Pentium 200 MHz MMX prosessor og 32 MB EDO-RAM. Den andre er en Compaq med Pentium 166 MHz med 72 MB EDO-RAM.

 

Jeg hadde tenkt å prøve med på Linux med PC'en med den raskeste CPU'en (200 MHz MMX), men fikk beskjed (fra forumet) at 32 MB er altfor lite. PC'en med 32 MB har et knøttlite kabinett (dårligere tilgjengelighet enn en barebone) og overhodet ikke plass til flere minnebrikke, så minnet fra 166 MHz'en kan ikke flyttes over til den.

Jeg tenkte da at det kanskje var mulig å flytte 200 MHz-prosessoren over til 166 MHz-PC'en og dermed få en kanon-kombinasjon mellom de to PC'ene.

 

Men så begynte jeg å tenke. Siden 200 MHz'en har MMX, og 166 MHz'en ikke har, er nok oppsettet på de to temmelig forskjellige (MMX-kjernen har visst 1,4 millioner flere transistorer enn non-MMX), og BIOS'en på 166 MHz'en ble vel kanskje laget før MMX kom på markedet.

 

Har noen noen formeninger om hvordan dette kan gå? Vil BIOS'en på 166 MHz'maskinen takle en MMX-prosessor? Etter det jeg kan huske står det rimelig dårlig til med tilgang til BIOS på de to, ihvertfall innstillingene der.

Ifølge noe gammel info jeg har, har MMX-prosessoren 2,8 V vCore, mens non-MMX kan ha mellom 3,3 og 5,0 V vCore. Vil MMX'en da bli veldig ustabil? (med tanke på at jeg har lite innstillingemuligheter)

 

Noen av den litt eldre garde som har prøvd dette?

 

(Off topic: Maskinene var nye rundt 7-års-alderen min tror jeg. 200 MHz'eren har jeg brukt med Win98 frem til høsten 2003)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids sjekke spesifikasjonene på maskinene på Compaqs hjemmesider. På eldre hovedkort justeres ofte busshastighet og multiplikator ved hjelp av jumpere. Hvis du tar en nøye titt på hovedkortet så kan du kanskje finne ut av det. En BIOS-oppgradering kan også ofte hjelpe. Uansett bruker disse CPU'ene samme sokkel, så du vil ikke gjøre noe galt ved å forsøke :)

Endret av enl
Lenke til kommentar

Med mindre du planlegger å bruke en veldig gammel komandobasert Linux variant, er Linux med grafisk grensesnitt minst like resurskrevende som Windows.

 

Prøvde noe liknende selv for en tid tilbake - mange som sier at du kan bruke Linux på en eldre PC men tror jeg heller vile satse på NT4, hvis du får tak i det.

Lenke til kommentar
Prøvde noe liknende selv for en tid tilbake - mange som sier at du kan bruke Linux på en eldre PC men tror jeg heller vile satse på NT4, hvis du får tak i det.

Tingen er at jeg gjør dette kun for å prøve Linux, PC'en vil ikke bli brukt til annet enn utforskning og læring av Linux og miljøet rundt Linux (GNU, kommanoer osv).

Lenke til kommentar

Jeg kom plutselig på Sandpile.org (THG og Anandtech var ikke til særlig nytte), og fant der både Penitum og Pentium MMX. Problemet er bare at jeg ikke blir helt klok på kjernespenningen på MMX'en. :confused:

 

Det ser ut som at spenningen på kjernene kommer til å stoppe meg. Ihvertfall om jeg ikke har noen tilgang til innstillinger BIOS (har ikke sjekket enda) eller finner ut hvordan jeg stiller jumperene på HK'et.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...