Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor må man bytte olje på biler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bil skal ikke "bruke" olje, oljen fylles på, så vil den gå i en evig (..nesten) runddans inne i motoren. Har smører den de delene som skal smøres. Etter en stund blir oljen slitt (eller hva man skal kalle det), jeg mistenker at molekylstrukturen blir lett nedbrutt, samt at det kommer drit i oljen. Da bytter man den, slik at man får tilbake den gode smøreevnen.

 

Ikke vær så alt for sikker på at dette er 110% korrekt, jeg er ikke F1-mekainker, men tror (og håper) på at jeg hvertfall skjønner noen av tingene som skjer i en motor.

Lenke til kommentar

Man bytter stort sett fordi oljen er full av "dritt", som sot og metallpartikler. Oljen blir også tykkere når den blir gammel og det er ikke bra for en moderne motor.

 

Dyrere oljer inneholder flere tilsatte stoffer(omtrent som provitamin B5, Q10 og anti wrinkle for mennesker...) som skal hjelpe mot slitasje, sot osv. og disse stoffene slutter å virke når oljen blir gammel. ergo må den byttes for å inneha de egenskapene som kreves.

Lenke til kommentar

Den artiklen på Bf stoler jeg ikke på, står f.eks ikke oppgitt hvilken type olje "annen kjent produsent er". Står eller ikke hvor mange ganger de har testa effekten, har de bare testa en gang er den testen ikke verdt noe, kan få forskjellige målinger på flere tester f.eks pga feilmarginen på måleutstyret. Snittet av flere tester som gjelder, ikke hva som blir målt i en test, blir for tynt grunnlag.

Lenke til kommentar

Alle er så opptatt av tester.... Ingen som tenker på hvor mange "gaver" og bonuser diverse folk og firmaer får fra både små og store oljeselskaper som selger olje av ymse kvalieter? Vet at en av de store selger olje som ødlegger motorer og gir forhandlere bonuser etter hvor mye olje de selger :whistle:

 

Jeg kjører en olje jeg har prøvd ut på mange biler og funnet ut at den faktisk er bedre og selfølgelig dyrere enn de fleste :cool:

Lenke til kommentar

Vel, trenger ikke si merket men det er MANGE som bruker det. Problemet er at oljen er tilsatt for lite kjemiske stoffer som bla. skal redusere motorslitasje (i lab. tester hos en av de største sertifiseringsselskapene i norge viser det seg at denne oljen ikke er "slagkraftig" nok til en moderne motor... Fimen den legger igjen beskytter rett og slett ikke nok.), med det resultat at mange firmaer bytter motorer på løpende bånd. Dagens motorer har lange serviceintervaller og det stiller strengere krav til oljen. En billig olje er ikke en fullgod erstatning for en dyr olje over en gitt tid.

Lenke til kommentar

Og det er viktig å skifte filter samtidig, gjør man ikke det vil den nye olja bli forurenset.

 

Samme hvilken olje det er for vanlige brukere. Biltema og FK olje er jo levert av Statoil. Bruker selv Biltemas 5w-50 olje på bilen min.

 

Synes det er viktigere å skifte oftere med billig olje enn å være lat med dyr olje.

 

Når det gjelder Redline testen så var det ikke oppgitt viskositeten på oljen eller hvordan de har testet.

Lenke til kommentar

Oljeskift foretas av den enkle årsak at etter lang tids bruk så vil oljen være full av sot , evt. metall partikler etter normal slitasje (spesielt på nye biler som må innkjøres),vann om man har slitte pakninger (vann+sot kan danne surt miljø jamfør sur nedbør)) og andre ting som kan medføre unormal slitasje om det blir kjørt for lenge med uren olje. Oljefiltret skiftes også da det vil være full av de samme tingene.

 

Edit: Oljen har også til oppgave og kjøle ned motore(deler) og uren olje kan redusere denne egenskapen samt redusere smøreevnen.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Og det er viktig å skifte filter samtidig, gjør man ikke det vil den nye olja bli forurenset.

 

Samme hvilken olje det er for vanlige brukere. Biltema og FK olje er jo levert av Statoil. Bruker selv Biltemas 5w-50 olje på bilen min.

 

Synes det er viktigere å skifte oftere med billig olje enn å være lat med dyr olje.

 

Når det gjelder Redline testen så var det ikke oppgitt viskositeten på oljen eller hvordan de har testet.

Levert av Statoil ja, men uten de samme tilsetningene ;) Som sagt får man hva men betaler for.

 

Bilen min gikk dårligere, brukt mer olje og kaklet mer med billige og den dyre dårlige fra det store kjente merket...

 

Nå kjører jeg et annet stort og dyrt merke og den fungerer utmerket på min bil ihvertfall. Oljeforbruket gikk ned, kaklingen ble borte og bilen går merkbart bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...