Gå til innhold

Trenger forslag til rimelig Intel dual core system


Anbefalte innlegg

Trenger ny maskin! Den skal brukes som databaseserver, så jeg snuser på et dual core oppsett. Ønsker i utgangspunktet en så rimelig løsning som mulig. Slik jeg forstår det er det Intel som kommer best ut i så måte når man må kjøpe et system fra scratch. Maskinen får ingen heftige enkeltoperasjoner, men jeg trenger bra responstid pga mange små transaksjoner.

 

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den mest økonomiske DualCore CPUen er AMD X2 4400 ( 5000,-)

Beste er AMD X2 4800. (ca 8300,-)

 

Et HK med PCI-E og en av de billige dekstop skjermkortene. Sli eller ikke spiller ikke så stor rolle, men jeg hadde valgt Sli HK forde da kunne jeg senere bruke HKet til en gaming pc senere. Spiller du aldri pc spill kjøp et singel PCI-E HK kort ( burde spare rundt 200 ).

 

2GB ram 2x1024, ikke 4x512. Raskeste hastighet jeg har funnet til en grei pris er CL2.0 (2.3.2.5). ( Du kan få CL2.0 (2.2.2.5) om du går 512mb. )

 

 

Som en data base burde du muligens bruke noten Sata2 hardisker o.l, men det hvet jeg ikke noe om. Bare husk om du går for noe sånt så må HKet ditt støtte det. :)

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

Hva for databasesystem skal du kjøre? Feks MS Sql med base-tilgang fra IIS-server på samme maskin er meget bra med dual cpu, går ut fra at dualcore blir omtrent like bra. Men det er så mange andre ting som er viktige på slike bokser, feks skal man ikke ha mange brukere før et SCSI-Raid oppsett gir stor forbedring.

 

Og hvis du feks skulle bruke IIS for klient-tilgang til basen, da er det virkelig mye å hente på programmeringssiden, feks recordsets opprettet i vanlig ASP er mye tyngre å drive enn feks hvis man bruker ASPX, så vil nesten påstå at dualcore kan må til i mange tilfeller ja.

 

Tviler uansett på om jeg ville tatt sjansen på AMD64 x2 i en slik boks, Opteron er best der. Pentium 830D er nok et bra valg, men et tungt brukt system vil dra fordeler av Dual Xeon på et skikkelig serverhovedkort som senere lett kan utvides med profesjonelle RAID-kontrollere. Det er dyrt i lengden å kjøpe for svake servere vettu!

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Systemet skal drive en ren OLTP database, og kommer ikke til å vokse nevneverdig mtp antall brukere eller denslags. Kjører en variant av replikasjonsdatabase på seperat maskin for queries og denslags. Derfor tenker jeg at den "kjipeste" løsningen holder, og lurte på noe i banene av en enkel Pentium D 820...

Lenke til kommentar

Det holder sikkert.

Hvor rimelig vil du egentlig ha det?

 

Du kan ta en titt på Intels egne hovedkort med 945-chipset, de blir billige: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34015

Litt usikkert når de kommer i vanlig salg enda da. Abit har allerede et lekkert 945-HK tigjengelig: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=32660

...men litt dyrt?

Minne: Billigst blir 533mhz DDR2 fra Twinmos, ca 370 kr pr 512MB hos Komplett, ca det doble for 1gig-brikker.

 

Komplett har alt på lager, her med 2GB minne:

1 Abit AL8, I945P, Socket-775, ATX, SATA2, GbLAN, uGuru, DDR2, PCI-Ex16

2 stk TwinMOS DDR2 PC4300 1024MB CL4 64M*8/16chip, 533MHz, 240pin

1 Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

 

Totalt 5130

Lenke til kommentar

Jeg snuste faktisk på dette hovedkortet, koster bare 486,-... har både lyd-, nettverks- og skjermkort integrert. Støtter riktignok bare DDR400, ikke DDR2. Men Pentium D 820 har jo uansett bare 800Mhz FSB, så hvordan hjelper det med 533/1066Mhz hastighet på hovedkort og minne? Har klødd meg litt i skallen rundt dette. :hmm: Kommer jo aldri til å oppgradere med ny prosessor som støtter 1066Mhz FSB.

Lenke til kommentar

Det kortet der for en dualcore tror jeg ikke vil gi mye dualcore i praksis. Det har støtte For CeleronD, ikke PentiumD. Skjønte med en gang at det ville bli problem me dette når jeg hørte at de sku kalle det Pentium D :)

 

For dualcore bør du ha enten 945 eller 955 chipset, ingen av dem finnes med vanlig DDR. Et alternativ er nForce4 for lga775, men de er omtrent like dyre som 955-korta og bruker også DDR2.

 

Hvis du ikke har et gammelt PCI VGA-kort å skru på kan du se på microATX 945G-hovedkort.

 

Ang. minnet så kjører det med sin egen multiplier-setting på slike kort. Her er feks et utdrag fra et PDF-dokument publisert Corsair:

For example, DDR2-667 could be selected by using a CPU frequency of 200MHz and a multiplier of 3.33, as well as with a CPU Bus speed of 250 MHz and a multiplier of 2.667.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...