Gå til innhold

32" eller 37" til PC-Spill (DVI)


Igge

Anbefalte innlegg

Spesielt keen på Battlefield 2.

 

Kommer til å sitte 1,5 meter fra skjermen, og vil ha et stort bilde. LCD'en vil være tilkoblet DVI. Noen som har formeninger, helst basert på praktisk bruk, mhp hvordan det er å sitte rett foran en såpass stor skjerm.

 

Vurderer Viewpia 37" og vil erstatte min gamle 19" LCD 12 ms, men kanskje 32" er maks når man sitter så nært?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor skjerm og spill er rimelig fett ja, men vaer oppmerksom paa at skjermer av den stoerrelsa laga for TV kan ha noe tregere paneler. Har selv en Syntax Olevia 27" (1280x768) som jeg fikk tak i til 5500,- og spill som stoetter widescreen er bare sinnsyke. Chronicles Of Riddick f.eks. En annen ting du boer vaere obs paa er at skjermer ogsaa tenkt for TV har mye sterkere baklys enn en monitor. Helt hvit bakgrunn er nok til aa svi oyenbryna av meg saa sjekk om lysstyrken kan justeres :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Takk for svar. Viewpia'en ble bestilt fra Deal i dag. 37" til 14990 inkl mva. 8 ms reaksjonstid og en kontrast på 1200/1.

 

Drømte om en 1080p (1920x1080 progressiv) LCD skjerm, men de er alt for vanskelig å få i europa til en rimelig pris, men om en 6-8 måneder kanskje? 1080p var bare tiltenkt spill/PC-oppkobling. 720p vil holde plenty lenge for filmer osv (1080i skalerer helt greit til 720p).

Lenke til kommentar

Hvordan vil det være å sitte så nære så store skjermer beregnet for TV bruk? Er ikke anbefalt avstand mer 3-4 meter enn 1,5? Hvordan kan man justere dette så man ikke blir helt jojjo i øyne og svimmel etter et par timers bruk? Kan man få de med UV stråling så man blir brun samtidig? :p

 

Ellers gratulerer med noe som virker som en utopi for de fleste av oss :).

 

Men derimot tror jeg verden går mer og mer mot 1 stor skjerm for alt, og mindre skjermer for at flere skal ha tilgang til flere typer innhold samtidig og ikke det typiske mønsteret som er i dag hvor en stor skjerm er dedikert til TV og Film og så har man noen små tv'er rundt om kring og en eller flere dedikerte pc monitorer.

 

En stor skjerm for all bruk og mindre skjermer for eget innhold hvor grensene for bruk hviskes ut.

 

Snart vil man si. Hva? hadde du en egen type skjerm til å se tv/film og en annen type til å bruke til pc? Det vil mer bli "Vi har en storskjerm og mindre skjermer rundt omkring."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Drømte om en 1080p (1920x1080 progressiv) LCD skjerm, men de er alt for vanskelig å få i europa til en rimelig pris, men om en 6-8 måneder kanskje? 1080p var bare tiltenkt spill/PC-oppkobling. 720p vil holde plenty lenge for filmer osv (1080i skalerer helt greit til 720p).

2405FPW 24".... Det er alt jeg har å si =P

 

Har en sånn på vei nå (glede seg!! :D )

 

-Stigma

Lenke til kommentar

en ting aa tenke paa er om man har grafikk kort til aa dra unna spill og filmer i 1920x1200 opploesning. Har ett X800XT kort selv, og det sliter av og til i 1600x1200 paa Dell 2001FP'en min.

 

Ang. 1080i skalering saa virker det som om de fleste skjermer og pc applikasjonene gjoer det best ved aa vise annenhver frame som 1920x540 og rett og slett kaster bort halve informasjonen. VLC og PowerDVD (versjon 6) har jeg hatt problemer med aa faa til aa vise 1080i riktig med deinterlacing. VLC sliter med CPU selv om jeg har en P4 3.4...

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Drømte om en 1080p (1920x1080 progressiv) LCD skjerm, men de er alt for vanskelig å få i europa til en rimelig pris, men om en 6-8 måneder kanskje?

Slike skjermer er allerede tilgjengelige i Europa, og for alt jeg vet har de vært det siden ifjor (om ikke enda tidligere). Jeg har selv en HP L2335 med basisoppløsning på 1920 x 1200 piksler og innganger for HD komponentsignaler (i tillegg til DVI naturligvis). Komplett.no selger F2304, som er hjemmevarianten av L2335, for 'bare' 10.000 kr. Jeg betalte ca. 12.000 for L2335 via HP.

 

Jeg kjøpte L2335 etter å ha vurdert den opp mot Dells 2405FPW skjerm, som også har fått meget bra omtaler og mye skryt (denne kan du bestille hos Dell, men leveringstiden er på flere uker, så smør deg med tålmodighet). For mitt behov var nok L2335 den beste skjermen helhetlig sett, og derfor valgte jeg denne, selv om den koster litt mer enn Dell-skjermen.

 

Her kan du lese en nylig test av L2335 hos Anandtech:

 

HP L2335: Low Response Time and High Resolution LCD

 

Overall, great work by HP for picking up the LG.Philips LCD lineup when Dell did not. The HP L2335 is more expensive than Dell's larger 2405FPW offering, but HP packs the same features with a SIPS panel. If you want something a little bigger than the 2005FPW yet don't want to compromise display mode, the HP L2335 is really the best ultra enthusiast display out there.

 

Fra DesignTechnica (klikk på 'Full Review'-linken for å se hele omtalen):

 

L2335: Review summary

 

HP may have intended the L2335 for the graphic design market, but what they may not have realized is that hardcore gamers will be drooling over this monitor for their ultimate gaming setup. With a 16ms response rate, the LP2335 plays games just as good, if not better, than traditional CRT monitors. Add to that the 16:9 widescreen format, component video input and a 1920x1200 native resolution and the L2335 will also make a fantastic HDTV display.
Lenke til kommentar

Dell.com har 2405'en til rundt 5200,- i dag. Det er halve prisen av dell.no. Skjermpriser er i fritt fall for tida virker det som. Betalte det samme for 20.1" for under ett aar siden.

 

10 minutter unna der jeg bor kan jeg naa plukke opp en 37" LCD skjerm med 1920x1080 opploesning til 15.000. Ja, det frister men til hoesten skal det vistnok dukke opp en haug tilsvarende skjermer fra andre leverandoerer saa prisen kan fort synke enda litt mer. Leve kapitalismen :-) Synd de ikke klarte aa bruke samme HD standard i europa som i USA. Kjipt aa ta med en slik hjem bare for aa finne ut at den ikke klarer den ene HD kanalen de har klart aa faa igang saa langt samtidig som man er garantert troebbel med NTSC tunern...

 

Tror faktisk at Xbox og PS3 kommer til aa selge en god del lcd skjermer med widescreen aspekt og at prisene og tilgjengelighet paa disse i mindre stoerrelser (20- 30) kommer til aa bli mye mer attraktivt utover vaarparten. Tror det vil vare mange nok bortskjemte unger som kommer til aa mase til seg ny TV til soverommet og spill-boksen til at det til slutt blir lettere for oss andre aa anskaffe slikt og.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Dell.com har 2405'en til rundt 5200,- i dag. Det er halve prisen av dell.no. Skjermpriser er i fritt fall for tida virker det som. Betalte det samme for 20.1" for under ett aar siden.

Hos Dell.com koster 2405 $959. Med dagens kurs blir det litt over 6300 kr. Hvordan kom du frem til at prisen blir 5200? Dessuten ser det ikke ut til at Dell.com selger til kunder utenfor USA. Og selv om de hadde solgt til utenlandske kunder, så ville nok prisen til slutt blitt høyere enn 6300 kr. Såvidt jeg vet er f.eks. ikke slike apparater fritatt for moms. Frakt kommer også i tillegg og da havner prislappen på anslagsvis 8-9000 kr. Da blir ikke sluttsummen så lav i forhold til hva Dell.no skal ha for den, selv om du nok sparer en tusenlapp eller to.

 

Når det er sagt ville jeg personlig ikke kjøpt slikt utstyr i utlandet. Dersom apparatet skulle svikte eller dersom du har noe å utsette på det er det mer praktisk dersom du kjøper det innenlands.

 

10 minutter unna der jeg bor kan jeg naa plukke opp en 37" LCD skjerm med 1920x1080 opploesning til 15.000

 

Hva slags apparat er det snakk om? (oppgi merke/produktnummer). Prisene på LCD-skjermer vil nok fortsette å synke. Idag får du større (over 36") LCD TV-skjermer til under 10.000 kr (men vi snakker da om budsjettmodeller, naturligvis). For bare 1-2 år siden fantes det omtrent ingen større flatskjermer til under 10.000 her til lands. Dessuten er det en rekke nye flatskjerm-teknologier på vei, som etterhvert vil kunne erstatte LCD og plasma-baserte skjermer, og det vil føre til at prisen på disse vil bli presset enda lenger ned.

 

Apropos mindre WS flatskjermer: Jeg har en slik 17" LCD TV, som fungerer både som dataskjerm og TV-apparat. Apparatet kostet 6000 kr, noe som var en grei pris for en 17" flatskjerm den gangen. Disse apparatene vil nok også falle i pris, og da vil de bli enda mer attraktive som kjøkken TV'er og barne TV'er.

Lenke til kommentar

dell.com har alltid kuponger for alt slags avslag. 15-20% er helt normal. Ingen betaler 10% pris på dell greier. Jeg fikk faktisk bestillt på en 35% (!!) avslag på den. En kamerat i statene videresender den. Blir den tatt i tollen, så blir det fremdeles en god deal. Blir den ikke tatt, så blir det helt vanvittig deal =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hos Dell.com koster 2405 $959. Med dagens kurs blir det litt over 6300 kr. Hvordan kom du frem til at prisen blir 5200?

...

10 minutter unna der jeg bor kan jeg naa plukke opp en 37" LCD skjerm med 1920x1080 opploesning til 15.000

 

Hva slags apparat er det snakk om? (oppgi merke/produktnummer).

Sorry for seint svar. Har vaert ute paa tur.

 

Dell sin 24" til 5.500 kommer du ofte over hos www.gotapex.com hvor kuponger med 10-20% rabatter er tilgjengelige omtrent daglig. I skrivende stund: Dell UltraSharp 2405FPW Widescreen 24" LCD Monitor for $779.30, and 2005FPW Widescreen 20" for $389.40

 

37"ern er en Westinghouse LVM-37W1 som stadig vekk ender opp paa salg til $1999,- Best Buy er steroid utgave av Elkjoep. Har ikke sjekka, men vanligvis finner man ting fra Best Buy billigere paa netter fra OneCall og lignende sjapper.

 

Det burde kanskje nevnes at jeg for tida har adresse paa oestkysten av USA og dermed har en Best Buy butikk 10 minutter unna... Kan vel kanskje regnes som juks :-)

 

Mvh,

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...