Gå til innhold

Feedback på kortfilmmanus


Anbefalte innlegg

Har skrevet første utkast til denne kortfilmen. Tar imot all slags konstruktiv kritikk. Skal si mer nederst i posten. Døm i vei.

 

-------------------------------------------------------

 

Scene 1

INT. MATVAREBUTIKK – DAG

Bakgrunnsstøy fra butikken.

 

Samlebånd med kassaapparat og en BUTIKKMEDARBEIDER (Anders) i bakgrunnen. FOKUS er på samlebåndet. Anders sitter og stirrer etter kunder.

 

 

O.S. Voice

Siste sak på agendaen er alt svinnet...

 

 

Scene 2

INT. PERSONALROM - DAG

Butikkansatte sitter samlet rundt et bord mens BESTYREREN står og snakker.

 

BESTYREREN

...vi har hatt den siste tiden. Jeg beskylder ingen, men sier bare at noe må gjøres. Dere må være mer på vakt. Hold øye med mistenkelige personer, særlig skoleungdom. Og for all del ikke la kassa stå ulåst. Kontanter er også forsvunnet... Okei. Det var alt

 

De ansatte småsnakker litt idet de reiser seg og går.

 

 

Scene 3

INT. MATVAREBUTIKK – DAG

Bakgrunnsstøy fra butikken.

 

Samlebånd med kassaapparat og en Anders i bakgrunnen. FOKUS er på samlebåndet. Anders sitter og stirrer etter kunder.

 

Varer blir lagt på båndet og det begynner å rulle.

Anders blir obs på dette og begynner å slå varene inn, mens han hilser på kunden.

 

 

ANDERS

(Med en litt sliten undertone, og påtatt vennlighet)

 

Hei

 

 

Anders fortsetter å slå varene inn.

 

Porten inn til butikken åpnes med en høy lyd. Og UKJENT PERSON i hettegenser går inn.

 

Anders snur seg og ser mot inngangen. Han følger noen med øynene.

 

Personen går akkurat bak et stort apparat og forsvinner ut av synet.

 

Anders fortsetter å jobbe.

 

En person stryker forbi. Anders ser opp fra innslåing av varene.

 

Han gjør ferdig handelen.

 

ANDERS

(monoton, nesten falsk)

Det blir 236,50

 

 

Kunden betaler og han gir igjen penger.

 

ANDERS

(monoton, nesten falsk. Akkurat som han vet svaret)

 

Kvittering?

 

KUNDE

 

Nei. Kast den!

 

 

Anders kaster kviteringen. Kunden pakker og går. Det blir stille.

 

Anders ser på klokken og begynner å studere hendene sine og tvinne tommeltotter.

 

En hånd tar godteri fra en hylle.

 

Anders tvinner tommeltotter.

 

Et smågodtlokk blir åpnet.

 

Anders puster/sukker tungt ut.

 

Hånden tar en neve smågodt og lokket går igjen.

 

Anders hever det ene øyenbrynet. Akkurat som han skulle ha hørt noe eller fått en idé. Han lener seg bakover og ser mot godteriet.

Han ser ingen.

Han snur seg mot kassen igjen. Kjeder seg. Begynner å åpne og lukke kasseskuffen. Åpne og lukke. Åpne og lukke.

 

-

KRYSSKLIPPING mellom disse to hendelsene. Rytmisk.

-

 

Noen går rundt i butikken. Vi ser bare glimt av personen. Aldri hva slags klær eller ansikt. Personen stopper foran godteridisken. Smågodt puttes i lomma.

 

Anders ser opp samtidig som kassa åpnes. Han lener seg bakover, men ser ingen. Bare antydning til en jakke som forsvinner bak noen reoler.

 

Han reiser seg og går fra kassa. Den blir stående åpen. Han går innom godteriet. Går rundt i butikken og ser seg om.

 

Penger blir tatt fra den åpne kassa og lukket igjen.

 

Han står litt og ser seg rundt, før han snur og går tilbake. Der han sto, ser vi i den andre enden av butikken, en person i hettegenser som står ved melkekjølen.

 

Anders setter seg igjen og ser på klokka. Ett minutt på ni. Han tar nøkkelen og går for å lukke porten. Han får senket den halvveis, idet det kommer noen i kassa.

 

 

KUNDE

Hallo! Er det noen her?

 

 

Anders stopper å lukke porten og går tilbake til kassen.

 

ANDERS

Beklager! Trodde det var tomt jeg.

 

 

Han gjør seg ferdig med varene og får betalt.

Han lukker porten bak ryggen på kunden. Han titter under for å se etter personen. Vi ser at kunden titter seg litt bakover. Porten går igjen.

 

Nøkkel låser kassen.

 

Logger ut av stemplingsuret.

 

Han går ut bakdøren og trykker koden. Blir ståendes å se litt utover. Idet han begynner å gå tar han opp litt smågodt av lommen. En 500-lapp faller ut. Den daler på bakken. Han går videre uvitende. Han ser glad ut.

-------------------------------------------------------

 

Har satt meg som mål at slutten skal komme overraskende. Seern skal slites mellom de to mistenkte, Anders og kunden, men mest mot kunden. Vil nok også bruke harde klipp for å antyde at det er ting vi ikke får se. Feedback tas imot med stor takk

Endret av Ozzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, noen umiddelbare tanker før jeg må begynne å jobbe for føden. ;)

 

1.) Ikke så forferdelig farlig hvis du har tenkt å stå for regi etc. selv, men manuset er ganske mangelfullt når det gjelder det visuelle. For all del, selvfølgelig ingen lange avhandlinger, men noen få ord om hvordan supermarkedet ser ut. (På hvilken måte du ønsker å fremstille supermarkedet).

 

2.) Sikkert en del humor å finne i hovedpersonens apatiske holdning til kundene, du er godt på vei her, men tror det kan være mer å hente.

 

3.) Tror ikke du trenger introduksjonen med bestyreren i det hele tatt, virker ganske påklistra og overforklarende. Fare for at publikum føler seg undervurdert. Dropp den vil jeg si...

 

Det er det jeg kom på etter en gjennomlesning på morgenkvisten...

Lenke til kommentar

...og en liten ting (skriveteknisk).

 

Det har gjennom historien vekslet mellom å være "riktig" og "galt" å i stor detalje beskrive kamerautsnitt/bevegelse i filmmanuskripter. Personlig synes jeg ikke man bør kommandere, men heller veilede. (Igjen ikke så farlig når du skal lage filmen selv).

 

Men, "fokus på" er et eksempel på noe jeg ville ha unngått. Hvis du heller hadde brukt noen linjer på å beskrive hvordan samlebåndet beveger seg, gamle klistrelapper som dukker opp for hver runde etc... vil leseren automatisk legge fokus på samlebåndet uten at du må insistere på det. Mer lesbart blir det også.

 

Men, som sagt, skal du lage filmen selv betyr det jo mindre...

Lenke til kommentar

Jeg skal alge filmen alene så alt dette har jeg i hodet...forløpig. Men det er jo en god ide å skrive manusen slik som man ville ha gjort det om noen andre skulle regissert. Mer trening.

 

Har utelatt beskrivelse av supermarkedet av den enkle grunn at jeg vet hvor jeg skal filme.

 

Takk for nyttig feedback. All kritikk er god kritikk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...