Gå til innhold

skjelven = uskarpe bilder


Anbefalte innlegg

Har hatt Casio EZ-40 Exlim som jeg ble svært misfornøyd med... Jeg syntes dette kameraet var dårlig, med tanke på biledstøy og at det var utrolig vanskelig å ta et skarpt bilde. Jeg følte på en måte at grunnen til uskarpe bilder, kom av at jeg ikke klarte å holde kameraet i ro... Nå har jeg solgt kameraet og er på leting etter et nytt kamera i ca samme størrelse.

 

Finnes det noen kameraer som gir skarpe bilder, uten at jeg må sette det på et stativ?

 

Tar i mot forslag med takk..

 

PS.. Maks sum jeg har tenkt å legge i et kamera er 4000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nye Panasonic kameraene (f.eks. FX7) har jo innebygd bildestabilisator, det kunne kanskje være noe? Holdt nesten på å kjøpe denne selv, men valgte å ikke gjøre det pga. batterikapasitet - men dette skal ha blitt forbedret til den nye utgaven (FX8 tror jeg den het).

Lenke til kommentar

Nå er jo Casio beryktet for mye støy i bildene, og Z40 er vel relativt gammelt nå, så de fleste andre kamera, fra gode kameraprodusenter, bør gi deg betydelig bedre bilder enn det kameraet.

 

Panasonic FX7/8 er et godt alternativ. Bildestabilisator, men dårlig batterilevetid og mangler optisk søker. Stor skjerm, men ikke så veldig skarp. Batterikapasiteten skal ihvertfall være forbedret i FX8, men skjermen vet jeg ikke noe om.

 

Ellers har både Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Sony, Fuji og flere andre kameramerker modeller som yter bedre enn tilsvarende kamera fra Casio.

Lenke til kommentar
Nå er jo Casio beryktet for mye støy i bildene, og Z40 er vel relativt gammelt nå, så de fleste andre kamera, fra gode kameraprodusenter, bør gi deg betydelig bedre bilder enn det kameraet.

 

Panasonic FX7/8 er et godt alternativ. Bildestabilisator, men dårlig batterilevetid og mangler optisk søker. Stor skjerm, men ikke så veldig skarp. Batterikapasiteten skal ihvertfall være forbedret i FX8, men skjermen vet jeg ikke noe om.

 

Ellers har både Canon, Nikon, Pentax, Olympus, Sony, Fuji og flere andre kameramerker modeller som yter bedre enn tilsvarende kamera fra Casio.

Nyere Casioer som Casio EX-Z750 har ikke mye støy i bildene. Det er feil å påstå at alle andre kameramerker yter bedre enn Casio. Har selv EX-Z750, og er ikke plaget av noe støy. Denne testen her skryter også mye av kvaliteten på bildene, og mener de i noen tilfeller kan måle seg med Nikon D70;

http://www.kenrockwell.com/casio/exz750p4lens.htm#perf

Nikon D-70 er selfølgelig bedre enn Casioen i mere krevende fotosituasjoner enn ved utendørsbildet i denne testen, noe annet skulle bare mangle når man sammenligner pris og størrelse, men det er likevel imponerende at bilder fra Casioen i det hele tatt kan måle seg mot et slikt kamera.

Er forøvrig enig i at Panasonic er et greit alternativ hvis man er litt skjelven på hånden, grunnet stabilisatoren.

Lenke til kommentar

Ja ja, et er hvad manden påstår, men har du taget et nærmere kig på billederne i fuld størrelse? der er jo en verden til forskel, uanset hvad Hr. Rockwell prøver at bilde fok ind!

 

Når det er sagt så er jeg enig med dig i at Casio Z-750 er et godt kamera. Det har også en noget større billedsensor end andre kompaktkameraer, og har et godt udvalg af manuelle muligheder.

Lenke til kommentar

Med de problemene du nevner ser det ut til at dine krav til kameraet må være:

- stor lysstyrke (jeg ville sagt F/2.8 eller bedre)

- bildestabilisator (det kan hjelpe noe)

- forholdsvis lite støy (mulighet for å bruke høy ISO uten å ødelegge bildet helt)

 

Sjekk derfor dette på de kameraene du kommer over.

Et dSLR med et bra objektiv hadde naturligvis kunnet fikse alt dette, men det blir nok feil prisklasse..

Lenke til kommentar

Bare skyter inn et innlegg om Fuji Finepix F10. Har ikke bildestabilisator, men er et kamra med en fin størrelse og er veldig godt og holde, sliter selv med skjelving, men er fornøyd med dette kamraet. Så er det vel også det kompaktkamraet med minst bildestøy på ISO 400 og oppover, kan ta bilder med ISO 1600. Har ikke et hav av manuelle instillinger, men hvor ofte bruker man disse? Det har forresten også suveren batterilevetid. Har hatt det en måndes tid nå, og har tatt mye bilder. Har bare ladet det én gang!

Lenke til kommentar

Da må jeg også skyte inn litt. Forrige dagen var jeg på en tilstelning i Oslo Konserthus. Jeg satt på 7.rad, og det var ikke spesielt mye lys, bortsett fra storskjermen i bakgrunnen. Allikevel fikk jeg til et par bilder som jeg slett ikke synes ble aller verst, forholdene tatt i betraktning. De er tatt med mitt Olympus C-750 Ultrazoom, uten blits, på frihånd og fullstendig uten bildestabilisator.

 

Konserthuset-1b.jpg Konserthuset-2b.jpg

(klikk for full størrelse)

 

Så bare man lærer seg å bruke kameraet er det mye artig man kan få til. Det jeg gjorde med disse to var å kjøre i sportsmodus, for å få kjappest mulig lukkertid, deretter zoomet jeg inn et stykke, og låste eksponeringen på storskjermen i bakgrunnen, som jo ga mer lys enn hovedmotivet, og flyttet deretter til hovedmotivet og fyrte av. Jeg syntes selv eksponeringen tok en evighet, men det går faktisk an å gjenkjenne såvel General Electric's toppsjef, som Ole Edvard Antonsen og Catharina Chen. Exif-infoen viser at bildene ble tatt ved ISO 200 og 1/30 sek.

Så man kommer faktisk et stykke uten stabilisator. De fleste fotoforhold er vel også en smule mindre krevende enn dette, og da bør det være noe enklere å få til greie bilder også.

Det var en smule på siden av tråden din, da dette ikke er et lommekamera, men til gjengjeld tar det skarpe bilder, har dritkraftig zoom, og den nyere modellen koster bare 2400,-.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ettbensstativ er en rimelig løsning. Var i handelen en gang - har lagd mitt eget ved å feste en stativskrue på toppen av gå-/skistavene (teleskopiske). Derved er stativet alltid med på tur. Riktignok kun for breddeformat, om man ikke tar med et lite kulehode også.

 

Forbedrer kvaliteten på bildene merkbart - småkameraene er vanskelige å holde støtt, særlig de som bare har skjerm og ikke gjennomsiktssøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...