Gå til innhold

Den Store Pine: maskiner uten programvare


Anbefalte innlegg

Hallaisen ja.

 

Som dere jo vet, selges mange maskiner uten noen form for programvare. Noen produsenter har så tilbud om å installere f.eks. XP og Office for deg, til under butikkpris. Men ikke alle har et slikt tilbud, og å kjøpe XP og Office i butikken er - vel, dyrt. :dontgetit:

 

Så: hvordan løser folket dette? Hvor er det billigst å kjøpe XP og Office? Kan man klare seg uten Office? Er Linux gode greier til spill, for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke på død og liv kjøre MS Office. Prøv OpenOffice!

 

Og Linux ligger langt etter Windows når det gjelder spill, men mange Windows-spill kan kjøres i Linux vha. Wine/Winex, men de fleste går ikke like bra som under Windows. Noen spill kjører native i Linux, uten at jeg kan gi deg en liste over disse.

 

Hvis du er litt interessert i Linux så er det jo bare å prøve det en stund og se hva du synes om det, du taper ingenting...

Lenke til kommentar

Oi, jeg visste ikke om OpenOffice! Leste om det nå, og det virker jo bra, det! Det skal jeg absolutt prøve ut! :thumbup:

 

Men hva med XP? Hva er det billigste stedet å kjøpe XP? Jeg har dessuten hørt at XP Home kan ha problemer med å kommunisere med lokale nettverk, som for eksempel kanskje det på NTNU? Noen som har noen erfaringer her? Bør man ha XP Professional hvis man først skal ha XP?

 

Og hva med antivirus? Det er vel det neste "must have"-programmet som man som oftest må betale i dyre dommer for. Finnes det noen gratisversjoner som er til å stole på? Spyware kan man jo effektivt blokkere med freeware, så hvorfor ikke virus også?

 

Takk folkens!

Lenke til kommentar

er du student, kan du kjøpe mye av programvaren til microsoft under studentlisens. xp professional blir ganske rimelig med den.. 4-600 spenn.

 

officepakka får du også med store avslag, men fortsatt dyrt.

 

går du på ntnu, finnes det kanskje innkjøpsavtaler eller spesialrabatter å grave opp.

 

gå på microsoft.no og søk etter studentrabatt eller no i den dur.

Lenke til kommentar
Oi, jeg visste ikke om OpenOffice! Leste om det nå, og det virker jo bra, det! Det skal jeg absolutt prøve ut! :thumbup:

 

Men hva med XP? Hva er det billigste stedet å kjøpe XP? Jeg har dessuten hørt at XP Home kan ha problemer med å kommunisere med lokale nettverk, som for eksempel kanskje det på NTNU? Noen som har noen erfaringer her? Bør man ha XP Professional hvis man først skal ha XP?

 

Og hva med antivirus? Det er vel det neste "must have"-programmet som man som oftest må betale i dyre dommer for. Finnes det noen gratisversjoner som er til å stole på? Spyware kan man jo effektivt blokkere med freeware, så hvorfor ikke virus også?

 

Takk folkens!

XP Home støtter ikke domenepålogging. Om du trenger det vet jeg ikke, men det kan du spørre om der du trenger nettverk. Av andre funksjoner som mangler på home er det remote desktop, men det har du vel ikke brukt for?

 

Antivirus: AntiVir Helt gratis...

Lenke til kommentar

Takker!!! Microsoft selger visstnok XP Professional til 75% avslag til studenter. Les mer om det her. Fantastisk!! Men hvor kan man kjøpe det? Og man må vel vise studentbevis først, tenker jeg.

 

Men jeg surfet litt på nettet, og det ser ut som om det finnes ganske mange OK gratis antivirusprogrammer der ute. Tenker jeg satser på ett av dem.

 

Altså ser det ut som om jeg kan kjøpe en maskin uten programvare, og bare betale for XP til 75% avslag! Alt annet ser det ut som om jeg kan få gratis. Fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Avhengig av fakultet, så har NTNU endel sitelisenser på programvare. På mitt fakultet kan man få både XP pro, server 2k3, visio ++. Har takket være dette gratis og lovlig OS på maskinen.

og har en følelse av at du er i mindretall... :D

 

vel studentrabatter er en gyllen anledning til å få oppgradert lovligheten sin og mye av småprogrammer en trenger i hverdagen finnes det gratis og gode alternativer til.

 

hardware.no skulle kanskje lagd en oversikt over virkelig gode og gratis software.

Lenke til kommentar
Takker!!! Microsoft selger visstnok XP Professional til 75% avslag til studenter. Les mer om det her. Fantastisk!! Men hvor kan man kjøpe det? Og man må vel vise studentbevis først, tenker jeg.

Her, for eksempel. Er, om de ikke har endret rutinene sine, bare et skjema i pakken som man mailer, poster, eller faxer inn sammen med kopi av studentbevis og så får man sakene i posten etter en ukes tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...