Gå til innhold

Kjøpe ny CPU, hk, skjermkort og muligens RAM


Anbefalte innlegg

Har nå nettopp dimmitert, og vil bruke en del av dimmegodtgjørelsen til å oppgradere pc'en. Som emnet tilsier, vil jeg kjøpe ny cpu, nytt hk og ett skjermkort.

Ut i fra tips fra dere vil jeg da muligens bli nødt til å kjøpe noen andre nye komponenter.

 

Har tenkt på disse komponentene selv :

 

HK; MSI K8N Neo4 Platinum

 

CPU; AMD Athlon 64 3500+ (vet ikke forskjellen på Winchester utgaven og Venice, men det får bare være)

 

Skjermkort; Enten ett i Ati X800 Pro serien eller en av Geforce 6800 GT kortene (disse stiller vel begge sterkt, og er vel ganske like i ytelse?)

 

RAM; Har disse fra før, men er litt usikker på om blir litt ustabile sammen med dette hk'et og cpu'en? TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512)

 

Har ett Ati Radeon 9600 PRO kort fra før, men innser selv at kortet kan bli en flaskehals i forhold til resten av systemet. Eller hva?

 

Hvor kraftig burde PSU være for å takle dette systemet + 2 hd'r ?

 

Ble litt mange spørsmål på en gang, men håper noen har mulighet til å svare likevel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal klokke så spiller det ikke så stor rolle om du tar winchester eller venice, men jeg ville helst tatt venice siden den er mer klokkevennelig og nyere.

 

Hvis gaming er viktig(antar det) blir nok kortet en flaskehals ja.

De kortene du har nevnt stiller vel ca likt i ytelse ja. Hvor mye penger har du til skjermkort da?

 

Jeg kjører msi hovedkort, AMD 3500 og twin-mos ram selv, stabilt som bare det.

 

Det holder vel med runt 400 watt PSU, jeg vil anbefale en Mist 500w

Hvis du har økonomi til den.

Endret av stigos3000
Lenke til kommentar

PSU:

Rund 400w holder. Kjøper du ikke nytt tower så kan du muligens investere i en litt bedre en.

Den vill nok klare sysen, to hardisker og en eller to dvd/cd brennere.

MEN, om du tenker å kjøpe mer largrings plass er det nok best å kjøpe Eksterne hardisker. Da slipper du nemlig å tenke på PSU i det heletatt da eksterne hardisker har sin egen stikk kontakt. :)

 

Ram:

CL2,5 "ekke bra nok". Eller du burde skaffe noe bedre siden det er flere tilbud på lave latancy ram. Gå for CL2.0 (Resten av dataen bør være (2.2.2.5).

Kjøp en eller annen 2x512 DDR400 (2.2.2.5) pakke.

Feks denne nb CL2.0(2.3.2.5)

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=49520

 

3d Kort:

Tatt i betrakning at de nye nVida 7800GTX kortene er dobbelt så raske som 6800 Ultra og ATIs svar på 7800GTX har rykter til å være enda raskere igjen ( med sine 8 mer pipelings and 7800GTX, som igjen har 8 piplines mer en 6800Ultra ). Ville ikke jeg kjøpt et ATI eller nVida kort som hadde lavere ytelse enn 6800GT.

Et slikt kort koster i dag 3000,- , men om du venter litt (max 1måned) til når 7800GTX har vært ute en stund. Tror jeg nVida 6800,GT og Ultra vill falle i pris nok til å være aktuelt for deg.

 

Hovedkortet:

Har jeg ingen mening om sånn nå. Ta å google kortet og les noen reviews av det. Bare husk å sjekk når den reviewen ble laget. Så du ikke sitter der å tror du kjøper det råeste av the råe forde en review fra 2003 sa det :).

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger :)

 

Til Lobos: Hva mener du med at rammen "ekke bra nok"?

Vil systemet bli ustabilt av rambrikkene jeg har fra før?

For, om jeg kan unngå å bruke penger på ram, når jeg allerede har 1024 mb ram, så har jo det vært veldig kjekt :)

 

En ting til; Dette hk'et, det står jo ingenting om at det er en AGP slot der, vil det si at jeg må kjøpe PCI express kort?

Om det er sånn at jeg ikke kan bruke ett AGPkort på dette hk'et, må jeg jo uansett kjøpe nytt skjermkort siden det gamle R 9600 pro kortet er AGP :\

 

 

 

 

 

/edit skrivefeil

Endret av unabomber
Lenke til kommentar

Ram:

Skal du bruke din gamle ram er det best å bruke samme merke og type ram. Skal du bare ha ny ram hadde jeg betalt de få hundralappene ekstra for low latancy ram. Dette da det hjelper spilling litt.

Hvis du har lavt budsjett vill du merke bedre ytelse i spill ved å ha 2GB ram enn 1024 low latancy ram. Personlig gikk jeg for 2GB nye ram brikken, men hadde ikke gjort det om økonomien knep. :)

 

HK:

Det hovedkortet du har kjøpt/tenker å kjøpe er PCI-Ex16 (PCI-E standar som AGPx8). Og ja, du kan kun bruke PCI-E skjermkort på PCI-E HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...