Gå til innhold

Tilbakemeldinger på "selvbygd" laptop oppsett.


Anbefalte innlegg

Som topic tilsier har jeg satt sammen en Maskin på MPX som jeg har tenkt å kjøpe, men før "kjøp" knappen trykkes og kredittkortet pines i kne skulle jeg gjerne hatt noen tilbake meldinger fra Forumguruene.

Pris er veldig viktig for meg siden jeg har slunk lommebok og en unge er på vei i Juli/August. Men maskin må uansett kjøpes siden jeg helte en full kaffekopp i den dama hadde fra før.

 

Utgangspunktet er en MPX Notebook KN1 - 15,4" DDR2 Jeg har har forandret inneholdet så denne kommer til å koste 7731 + frakt.

Jeg regner med (Håper) at de delene jeg ikke kan forandre på følger med uansett, så da blir oppsettet slik:

 

Intel915PM Chipset

1 stk. Intel Pentium M 750 - 1.86GHz, 2MB cache 533MHz, 90nm, mobile prosessor

nVidia GeForce Go 6600 128MB PCI Express grafikk

1 stk. Kingston 1024MB SODIMM DDR2 533MHz Non-ECC CL4

15.4 WXGA Skjerm(1280*800)

1 stk. Hitachi 2.5" 60GB Travelstar 5K80 IDE ATA-100, 5400 RPM, 9.5mm, 8MB cache

 

DVD brenner, 8x Dual layer DVD+/-RW

AC97 2.2 kompatibelt og High Definition lydkontroller, 2 innebygde høyttalere

Minnekortleser for 5 formater

 

1 stk. PowerQuest Drive Image Special Ed. OEM For OEM PC produksjon

1 stk. MPX harddiskbasert gjenoppretting for PC Recovery media for MPX PC

1 stk. Microsoft Windows XP PRO SP2 ENGELSK OEM Engelsk Manual+COA

1 stk. Ahead Nero Burning ROM 6.0 Express OEM CD/DVD-Recorder software

1 stk. Cyberlink PowerDVD XP 6.0 OEM For DVD-ROM, 2 kanaler lyd (På lager 20+)

1 stk. PC Service/Support Pack 2 år hentesrv. Bærbar Hent-Reparer-Returner, 5 dager (På lager 20+)

 

Pc'en kommer til å bli en "frue"pc med lett kontorarbeid, surfing og chatting og kanskje litt musikk i bakgrunnen. Jeg har også tenkt meg en annen rolle for maskinen, og det er at det er en maskin når vi drar på lengre tur/bil/fly etc turer så er det en pc vi kan se på DVDer og lagre bilder på. Jeg hadde også et syltynt håp om å kunne bruke den til World Of Warcraft.

Jeg hadde som sagt satt Veldig(!) pris på tilbakemeldinger om dette oppsettet siden jeg er helt grønn på dette feltet.

 

Takker for all saklige innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut! Grafikkløsningen er kanske overkill for kontorarbeid, surfing, chat og musikk, og en dårligere grafikkløsning kan kanskje gi lengre batteritid og lavere pris.

 

Ellers: Kanskje velge Hitachi 5K100 80GB i stedet for Hitachi 5K80 60GB siden den koster bare 9 kroner ekstra. Det kan kanskje være verd det selv om frakt kommer i tillegg siden du må kjøpe den fra et annet sted. (Evt. kan du spørre om MPX an ta den inn)

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er en MPX Notebook KN1 - 15,4" DDR2 Jeg har har forandret inneholdet så denne kommer til å koste 7731 + frakt.

PC-byggeren til MPX er på bærtur og regner åpenbart helt riv ruskende galt. Den reelle prisen på det oppsettet du har her er omtrent det dobbelte.

 

Edit: Skjønt jeg skulle virkelig ønske prisen var slik som på det vedlagte bildet...

post-72-1119549469_thumb.png

Endret av qwert
Lenke til kommentar
alså 7200 RPM er mye raskere en 5200 RM ;)

Les litt tester så ser du at forskjellen ikke er så stor som du skal ha det til. Etter min mening i hvertfall ikke stor nok til å forsvare den store prisforskjellen. (40GB'en 7200rpm koster mer enn 60GB'en 5400rpm, og 60GB'en 7200rpm koster ca 350-400kr mer enn 60GB 5400rpm.

 

Transferrate er ca den samme på begge diskene, mens aksesstiden er omentrent porposjonale med rpm. Altså 25% raskere på 5400rpm enn 7200rpm.

Lenke til kommentar
Hmm hva vil skje hvis han bestiller til denne prisen ? Jeg kunne godt tenkt meg en sånn en hvis jeg får den til den prisen

Her vil vil nok Avtalelovens $32 komme til anvendelse. Den sier:

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. [...]

Oversatt til 'norsk' er spørsmålet om det bare er snakk om en 'veldig god pris', eller om det er en utrolig god pris man burde skjønne er en 'feiltagelse'. Det siste burde være åpenbart her, slik at de ikke er forpliktet til å oppfylle avtalen. På den annen side: Som privatperson tror jeg ikke det er ulovlig (bare litt uredelig) å prøve seg.

Lenke til kommentar

Den selvbygger siden til MPX må jo være riv ruske gal. når jeg øker prosessor størrelse fra 1,73 GHz til 1,86 går prisen ned? fra 7818.- til 6410.- . De prisene de oppererer med må jo være gale. Hvem kan selge en komplett bærbar til 6410.- med de spesifikasjonene, burde jo kostet det dobbelte i hvertfall.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange fine innspill, jeg kommer til å bestille den laptopen nå. Jeg regnet med at prisnedgangen var grunnet at mange av delene ikke ennå er på lager. Dvs at de er en del av en nyere ordre enn de delene originaloppsettet er basert på og at prisene kanskje har sunket en god del siden forige ordre.. jeg vet ikke. Men bestiller iallefall nå, og så skal jeg la dere vite hvordan det går :O)

Lenke til kommentar

Det ser mørkt ut gutta, Pc byggeren på MPX fungerer på alle andre maskiner enn den jeg tidligere har referert til, samtidig vises den som "midlertidig utsolgt" når jeg klikker på den under listen "mest populære".. ser nå at de har prøvd å ringe meg og.. auda :(

 

Edit: Ser nå at ingen har kommentert dette etter at jeg skrev sist så jeg bare editer dette. Jau, det var for godt til å være sant. MPX hadde mottatt en liten storm av bestillinger på denne maskinen og tok en nærmere titt. Prisen jeg fikk opp på MPX stemte den, men KUN hvis jeg skulle ha de valgfrie delene, dvs uten notebook barebone'n som delene ble satt på.. en miss der. MPX vil selvfølgelig ikke selge meg den til den prisen, og selv om jeg har fått ordrebekreftelse og gode greier har jeg ikke tenkt å tøye denne saken lengre. Men kudos til MPX som gir meg fraktfri levering og et lite avslag på en annen bærbar. :thumbup:

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...