Gå til innhold

Skifte undervannshus og propell. Suzuki 9.9 -98 mo


Anbefalte innlegg

I går greide lillebror å ta knekken på motoren vår, en Suzuki 9.9 -98 mod. Propellen er maltraktert og det er kommet en stor "bulk" med sprekk i undervannshuset, ellers ser motoren fin ut.

 

Hvor mye koster da et slik nytt under vannshus? Propeller ligger vel rundt 1000,- ca.

Vil det koste mer å skifte enn å kjøpe ny motor.

 

Har litt lyst på ny motor, så jeg kan jo si at den er totalt ødelagt og få lillebror til å kjøpe helt ny motor. :devil:

 

 

 

 

 

 

:ermm:

 

(typisk at sånt skjer rett før sommerferien er skikkelig i gang.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slipte godt rundt og i sprekkene (ca. 1 cm lange) samt vasket godt med rødsprit, og fylte deretter på med en god del ekstra sterk epoxy-lim beregnet på metall.

Jeg satser på at den delen av undervannhuset (bittelitt på siden av tuppen på motsatt side av propellen) ikke får den store belastningen, og at det derfor holder.

 

Propellen skal skiftes. Noen som kan finne en stålpropell til under 2000 kr. Den aluminiumspropellen (standard) som stod på hadde en størrelse på 9 1/4 x 9.

(hva betyr de tallene?)

Lenke til kommentar

Har stålpropell bedre virkningsgrad enn aluminiumspropell? Hvis jeg er nødt til å styre med å heve hekk/motor for å få noe ute av den, og det eneste jeg får ut av den er fart, så gidder jeg ikke. Jeg vil ha drag og kraft til å dra båten opp på plan med mange i, eller med en på vannski bak.

 

Hva står tallene 9 1/4 x 9. Er det første eller det siste tallet diameteren på propellen i tommer? Hva er da det andre tallet?

Edit: Fant ut det med tallene. Det første er diameter i tommer, og det andre er lengden (i tommer) på et perfekt skjær ved én omdreining.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

åja! eg må gå og legge meg... men når eg gjer full gass og turtalle på motoren følge med opp heilt fint, tar det litt tid før båten kjem opp på vatnet, men når den fyst kjem hoppa den opp på vatnet og då har båten 25 knop me en gong! Deilig følelse.

Men med alu propellen brukte den ikkje so long tid på og plane men då fikk eg ikkje samme suge på slutten som med stålpropellen..

 

sorry blei litt rotete ditta her.. :whistle:

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

begge propellane er like i diameter ja, men stål propellen har meir vridining ser det ut som...

 

Etter eg fikk på stål propellen kan eg tilte motoren høgre opp uten og "få luft på" propellen, den får en høgare sprut.. men til vanlig står den på samme hakket som på alu propellen.

 

I og me at det bare er en 9,9 so blir det jo ikkje noken store forandringa, hvis du er ute etter og spare penga kjøpe du deg bare en alu.propell

Lenke til kommentar

jepp.. akkurat sånn som eg vil ha det og..

 

Men du sa at du ville ha drag/kraft so du kunne få båten i plan med fleire i lenger oppe her.. og då ville en firblada propell vert midt i blinken for deg, en firblada propell har meir drakraft, og gir mindre vibrasjona.. einaste minusa et at du får noke mindre topp fart og det er vanskelig å få tak i en sånn propell til din motor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...