Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC: Har jeg blitt lurt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Chello Extreme-linje fra UPC. Men uansett hvor, hvem, hva jeg laster ned passerer jeg aldri mer enn 14Mbps. Jeg har full forståelse for at når Chello sier at linjen er opptil 26Mbps og er avhengig av hvilket område du bor i (jeg bor forøvrig sentralt i Oslo), så jeg hadde akseptert at jeg lå på rundt 18-20Mbps, men et snitt på rundt 10Mbps synes jeg er for dårlig.

Jeg trodde først at dette muligens kunne ha sammenheng med at kanskje et av nettverkskortene mine var for dårlige. Men etter å ha prøvd fire forskjellige PC'er alle med forskjellige kort (med de nyeste driverne til sine respektive kort og nyeste chipset driverne) kommer jeg/vi fortsatt til samme konklusjon: jeg får for lav hastighet (tror jeg).

 

I tillegg til dette synes jeg linjen er fryktelig ustabil, det går ikke en enste dag uten at jeg mister oppkoblingen min. Jeg trodde dette først kunne skyldes min router av en eller annen merkelig grunn. Men det samme skjer om jeg kjører kabelen direkte fra modemet og inn i PC'en. Det gjelder særlig når jeg bruker DC++ på søk i active mode eller når nedlastingene har stått en time/halvannen.

 

Blir jeg lurt? Er det noe galt med utstyret mitt? Har noen liknende erfaringer?

 

Setter pris på alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snakket med UPC men de mener at ingenting er feil, men jeg skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil. Jeg har jo opprbeidet med en viss peil på data opp igjennom årene og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det går så tregt. Jeg synes det er litt feil å markedsføre opptil 26Mbps når man gir 14Mbps max, jeg tolker opptil 26Mbps som at man får max hastighet (+)/- 15%

 

Har kjørt alle de testene og da får jeg den opphastigheten jeg skal ha, den ligger alltid på 1,5Mbps +/- 1%. Nedhastigheten har vært oppe i 16Mbps en gang.

 

har også prøvd å laste ned en fil på 36MB fra ftp.uio.no og da får jeg rundt 7,5Mbps i snitt.

 

Jeg hadde NGT Echo 8000 tidligere før jeg flyttet for 1mnd. siden og jeg var vesentlig mer fornøyde med dem. Fikk så og si alltid den hastigheten jeg betalte for og linjen var alltid stabil!

Endret av Brian84
Lenke til kommentar

Jeg har også Chello extreme og har ofte klart å komme opp i 26mbps, men idag så ser det ut som om jeg også faktisk kun får rundt 8Mbit(?)..

 

Får heller ikke mer enn 1mbps upload idag, dette var merkelig gitt, har ikke skjedd meg før!

 

Sendte forresten mail til dem før jeg fikk meg extreme for å høre hva de mente med "opptill" 26mbps, dette var svaret jeg fikk:

 

Grunnen til at det står "inntil" 26 mb/ps er fordi vi ikke kan garantere hastigheten på andre internettsider enn de som ligger på våre nett, dvs våre servere.

Dette synes jeg virket veldig flott og har som sagt ikke hatt noen problemer unntatt denne idag, altså at jeg har 8/1mbit linje hm... Noen andre med extreme og liknende erfaringer?

 

EDIT: Har forresten akkurat sendt mail til UPC kundeservice :-) Men skal på jobb nå så jeg får ikke kommet med svaret deres før rundt 22.30...

 

EDIT2: Når jeg tenker meg om så hadde jeg vel kun 1mbps upload igår også, var på jobb nesten hele dagen så jeg tenkte ikke noe over det...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Hm, fikk et svært merkelig svar fra UPC:

 

Heisann

 

Per idag ligger du ikke registrert med Chello Extreme, men chello ultra (8192 kbps/1,5mbps).

Vi har ikke sommerkampanje på chello extreme, slik at dersom du ønsker å endre til extreme, vil du måtte betale full pris for dette.

Alternativt kan du beholde extreme de 2 første mnd, gratis, og endre til extreme så fort de 2 gratismnd er ferdig, uten endring i din bindingstid.

 

Svar på denne mailen eller ta kontakt på tlf (02123) dersom dette er ønskelig.

 

Mvh

UPC Kundesenter

 

For det første; jeg har skrevet under på en kontrakt hvor det står at jeg skal ha Chello extreme, 12mnd binding, fri innmelding og de 2 første månedene gratis. Har jo hatt extreme i nesten en uke nå, men plutselig så har jeg altså 8Mbit.

 

For det andre; skjønte ikke helt mailen, først så står det at jeg må betale full pris hvis jeg vil ha chello extreme (det står ikke hva full pris er), men etterpå så står det at jeg kan få extreme i de to gratis månedene og så endre (?) til extreme når de to månedene er ferdig... <-Slik jeg tolker det: jeg kan få extreme i to måneder gratis og fortsette å ha extreme etter de to månedene, hvis det er slik, hvorfor nedgradere linja mi når jeg t.o.m har skrevet under på extreme?

 

Noen som har en god tolkning av den mailen?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...