Gå til innhold

Reserator - tikking i Flow indicator


Anbefalte innlegg

Fikk endelig installert Zalman Reserator1 og MIST 500W PSU i dag.

Da ble det meget stille, jeg er godt fornøyd med støynivået.

Men alt kan jo ikke være perfekt. Flow indicator-en "tikker" når den vibrerer, da den slår borti glassylinderen i indikatoren. Lyden er ganske irriterende.

 

NB: Den versjonen på bildet er ikke helt lik den jeg har. Skal visstnok ha den aller nyeste versjonen.

 

Noen andre som har merket dette? Skal dette være sånn? I forhold til lyden av selve pumpen, er tikkingen ganske dominerende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har den som du har på bildet, så har du den som er laget i plast?

Zalmann bytet ut disse fordi det var noe feil på de...husker ikke hva det var lengre.

 

Jeg ville tatt kontakt med butikken og forsøkt å få byttet den i den nye, den bråker iallefall ikke.

 

Alternativt bare kutt den ut, den har igen funksjon bortsett fra at man visult kan sjekke at det flow i systemet.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Leste om reserator1 for et par dager siden da jeg selv er interessert i å skaffe meg dette system. Leste at det er én del på systemet som zalman bytter gratis, skulle ikke forundre meg om det var denne. Sjekk ut med zalman direkte dersom nettbutikken er vrang.

Lenke til kommentar

Den er i alle fall laget i glass, den jeg har, men den oransje sylinderen inni virker langt tykkere her enn den på bildet, pluss den delen i enden av den oransje "pølsa" som har litt større diameter: ===|--

 

Kan hende jeg bare kutter den ut, men da må jeg skaffe nye slanger, da en del av lengden forsvinner. Ellers pleier ikke Microplex å være særlig vrange.

 

Kan forresten nevne at temperaturen på min P4 er halvert, etter Reserator-installasjonen. Hadde 35-37*C før, nå 16-19*. Syns det høres usannsynlig ut, selv om PC'n ikke jobber, men PC Probe er kanskje ikke helt til å stole på heller...

Lenke til kommentar

Tok og ristet den flow-indikatoren skikkelig, lenge. Da forsvant jammen den kraftige vibreringen i den oransje dingsen - som førte til at den slo borti glasset! Moro. Må ha vært no krøll inni der...

 

Kunne du kanskje poste noen bilder av utstyret?

hva vil du se? Er masse bilder på nettet av reseratoren, hvos det er det du er interessert i. Se linkene til tester på Zalmans produktside av Reserator. Reserator1 Plus var forresten den jeg skulle hatt, da jeg har sort kabinett. Det hadde vært stilig.

 

Antar at du er fornøyd? Er det noen spesielle positive/negative ting du kan påpeke?

Ja, begge deler. Kommentar skal bli når jeg kommer tilbake i kveld. :)

Lenke til kommentar

Vet det er noen bilder, men hadde kanskje håpet på noen som fokuserte på reserator i en scene (altså der du har plassert den i forhold til pc, vegger, vindu osv.) Da er det litt enklere å se hvordan den tar seg ut, og dessuten få en litt bedre visuell forståelse av størrelsen.

F.eks. så har jeg et hjørneskrivebord, hvor det er litt plass helt innerst i hjørnet. Tenkte f.eks. å sette reseratoren der, da den er ute av syne(ute av sinn?), men det blir kanskje litt varmt, kanskje den er for stor, eller kanskje den er så kul at jeg vil ha den stående midt på gulvet :p

 

Dessuten kjekt at du nevnte plus versjonen, den visste jeg ikke om. Har sendt en mail til PS data for å høre om de har noen planer om å ta inn denne :)

Lenke til kommentar

Vart ikke så særlig imponert sist helg da jeg instalerte samme vannkjøling hos en venn av meg, syns ikke den Zalzman reserator'n var så bra.

 

Men det var nå med en AMD 3800+... da

temp lå på 22grader når de var 20grader i rommet, husker ikke helt hva det var, under load.

 

Men men, vert sitt syns punkt, grattis med vannkjøling da! :D

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig mer ute etter stillhet enn minimal temp. Seff er det jo greit med begge deler, men støy står øverst på listen. Dessuten har jeg et veldig varmt DFI kort, så jeg vil gjerne få ned temp i kabinettet og dessuten så skal det være mulig å bruke reserator 1 plus til å kjøle ned chipsetet.

Lenke til kommentar

Flow indicator'en, som jeg klarte å fjerne tikkingen fra, ved å riste den noe hemningsløst. Ristet den som en milk shake jeg kjøpte i 1991. Den skulle ristes i 45 sek. før bruk.

 

Hadde helelr ikke hørt noe om Plus-versjonen før jeg så den på zalman's sider her om dagen. Skikkelig inntrykk av størrelsen får du først når du har kjøpt den. Den er STOR. Og ja, du vil ha den midt på gulvet. I alle fall til å begynne med. Den ser faktisk langt råere ut i virkeligheten enn på alle mulige bilder på nettet. Var litt skeptisk til den blåfargen, da jeg liker stilrene og nøytrale utseender, men denne var faktisk veldig lekker.

 

Her kan du få et lite inntrykk av størrelsen på Reserator1. Halvannen liter med Farris blir ganske puslete, som du ser, i denne sammenhengen. Lurer på hva som skjer med Farris-fabrikken i Larvik. Jeg kan ikke leve uten Farris.

 

Slangene som følger med Reserator er rene støvmagneter. De har fått litt kritikk for å være for myke og lette å bøye/knekke osv. Blåfargen trekker imidlertid 16% opp.

 

En annen ulempe er at det ikke følger med noen brakett til gjennomføringene i kabinettet. Her blir det nemlig åpent der hvor slangene går igjennom. Dette er en stor fordel, da bl.a. mer støv kan trekke inn i kabinettet, og mer støy ut. Helt genialt. Dette syns jeg er ganske dårlig på et såpass gjennomført og påkostet produkt ellers. Det hadde kostet kunden 5 kr ekstra dersom de hadde slengt ved en brakett for dette, slik som i nye Reserator1 Plus

 

Enda en ting som jeg syntes trakk noe ned, var at jeg måtte bruke hammer og trekloss for å få av bunnen av kjøletårnet. Andre har tydeligvis slitt med å få av toppen, som er enda viktigere å få av. Jeg ville feste en slange til vanninntaket i bunnen, der returvannet kommer inn. Dermed kan det oppvarmede vanne komme ut i toppen i stedet for i bunnen, der også pumpen sitter. På denne måten blir det litt mer sirkulasjon i tårnet, da varmt vann tømmes toppen, ikke ved siden av pumpen i bunnen. Det er en nippel til å feste slangen i, i bunnen av sylinderen.

 

En siste ting som var litte granne ÅNDSVAKT, var at det ikke fulgte med monteringsanvisning for hvordan feste kjøleblokk til CPU med socket 775. Det viste hvordan man festet selve rammen, men ikke hvordan eller med hva man skulle feste vannblokken. Å skru klemmen fast direkte til den PLAST-rammen virket for meg usannsynlig. Men det var visst sånn det skulle være, gitt. Uansett fikk jeg ikke skrudd blokken skikkelig fast slik at den satt. Da jeg senere skulle feste slangene til blokken, begynte den å rotere om sin akse. Sikkert ikke noen betydning, men det virker for meg som et skranglete patent. Det burde kunne gå an å ha en løsning med fire skruer. Kjølepastaen til zalman var noe grøtete suppe, og dette kan ha medvirket til at blokken skled lett (fant ikke igjen artic silver5-tuben min. NOEN SOM HAR KNABBET DEN FØR DE STJAL SYKKELEN MIN TIDLIGERE I KVELD???). En gul Agressor 3.0 fra GT. Ring politiet om dere ser noe mistenkelig oppførsel med en slik sykkel for hånd.

 

Ellers var resten av monteringen og installasjonen av Reserator1 problemfri, og meget enkel. Alt i alt et genialt produkt, som trygt kan anbefales. Det er så vakkert og stille som våren. De fire harddiskene mine er nå den desidert største støykilden. Det er to Samsung-disker, og to Seagate, så det sier vel sitt om støyen. Mist 500 PSU er utrolig stille, det samme er Papst-viften i kabinettet som jeg har senket tempoet på med en THermaltake viftestyring med tre hastigheter til drøye 100-lappen.

Lenke til kommentar

TUSEN TAKK, glimrende :w00t:

Har merket at det er noen klare fordeler med zr1plus, bl.a. brakett til kabinettet og ny flow indicator (ser lik ut, bare fjernet tikkingen). I tillegg skal CPU blokken være ny og bedre, men det er ikke bevist noe sted.

 

Tenkte å ha "anlegget" på en AMD 3200+ winni, som er 939 socket. Tror dette skulle gå med medfølgende cpu rammer. En annen ting jeg gjerne vil ha er vga kjøleren(som nå passer nvidia 6800) og NB kjøleren som kan kjøpes til zr1plus, dette burde roe ned støy og kanskje litt temp på chipset?

Har 2x120mm vifter som er nærmest lydløse på laveste hastighet, tenkt å la disse fortsette og surre uansett. Har også en 80mm på sidedøren, som må revurderes dersom jeg får vannkjøling.

 

Ellers har jeg lest noen steder at de smører på vaselin på alle pakninger med reserator 1, da dette skal hjelpe på evt. små lekkasjer, og ikke minst gjøre lokk o.l enklere å åpne.

 

Dessuten du kan lage en egen brakett dersom du har noen liggende etter f.eks. å ha innstallert lydkort/skjermkort?

 

Sist, men ikke minst, lurer jeg bare på hvor du kjøpte dit sett og leveringstid?

 

Takk for alle svar så langt!

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Jeg har den nye flow-indikatoren, som nå leveres med Reserator1. Inkludert er nå også socket 775 CPU-ramme.

 

Skulle jeg gjort det igjen, ville jeg ha borret hull i kabinettet i bakkant (disse skal evt være 16mm i diameter om du har tenkt til å prøve). Men dette fant jeg ut etterpå, og jeg gadd bare ikke tømme kabinettet nok en gang.

 

Har også hørt om vaseline på niplene, men jeg droppet det. I lokkets gjenger kan det tenkes jeg vil smøre litt forsiktig.

 

Kjøpte på Microplex

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMRESERATOR1

De er i sarpsborg, fikk noen som var der til å hente det. De leverer kjapt.

Rimelig er dette settet på PSdata og Komplett, 1695,- tror det er en som har enda lavere også. men tenk også på frakt, service etc.

 

Personlig ville jeg valgt en butikk som har litt peil og utvalg på vannkjøling, med mindre pris er veldig viktig.

 

Har du vifte på skjermkort, vil jeg anbefalle å ha kjøling til dette også. tipper den viften bråker en del. jeg har ikke skjermkort som krever det. har kun en vifte, og det er kabinettvifen. lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...