Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hello

 

Skal sette opp et system til en bedrift og trenger litt mer info om ekstern skrivebord og om noen har vært borti dette..

 

Firmaet er mye ute i feltet og skal i den anledning ha seg en bærbar pc som skal ha muligheten til å koble seg opp mot hovedpcen som står i deres lokaler..

 

De har fra før En pc med diverse programmer og med installert XP home, skal skaffe de en bærbar pc med bluetooth for bruk til oppkobling via mobiltelefon med BT..(evt bruke IR, men noen har sagt at det er mer ustabilt)

 

Det jeg lurer på, ved å ordne et ekstern skrivebord i Windows XP på hovedpc, kan da han som er i feltet logge seg på den maskinen via oppringt tilkobling med BT på den bærbare pcen. Og kan han bruke de enkelte programmer som ligger inne på Hoved pcen for å hente og lagre opplysninger ??

 

Hvordan setter en raskest opp et slikt system ? Og er det mulig å gjøre dette selv om andre bruker pcen ?

 

MVh

RScue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker så har du ikke muligheten til å koble til en Xp Home pc ved hjelp av 'eksternt skrivebord', men hvis jeg husker feil(eller du oppgraderer til xp pro) går det helt fint ann og bruke den pc'n som en handikappa terminalserver. Men vel og merke kan bare en bruker være inne på maskinen av gangen, og man kan heller ikke logge inn lokalt når noen bruker den via nett.

 

Hvis du vil fortsette å bruke xp home kan du benytte deg av vnc, men denne har også de samme begrensningene som eksternt skrivebord og er tregere i de fleste sammenhenger.

 

Men husk at mobilen burde støtte g3 hvis du har tenkt å bruke den til å fjernstyre en pc, tror det vil bli en ganske trist opplevelse.

 

Hva med å heller satse på en webservice for filtilgang og lokalt installert programvare? Tror det kunne blitt en smartere løsning. Eventuellt vpn-tuneller for tilgang til filserver(selv om det er en løsning jeg ikke liker like godt)

Lenke til kommentar

Hmm

 

Ikke det svaret jeg håpet på, skal ta å teste ut en lignende tjeneste hjemme før jeg kan gå ut med en anbefaling til det firma da..

 

Trossalt har de akkurat kjøpt inn en del nytt datautstyr og der var blant annet xp home installert.. Synd at Home skal ha slike begrensninger da de fleste mindre firmaer vil spare mest mulig og ikke bruke mye penger på operativ utstyret..

 

Skal ta å prøve en tredje parts software dor å styre pcene og prøve ut om bluetooth løsningen blir bra nok ellers tror jeg nok at dette prosjektet blir lagt på is hvis en må bruke 3g da det koster en del..

 

Håper flere innspill i denne tråden fra andre som har prøvd dette eller alternative løsninger som virker..

 

Mvh

Rscue

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig bruk løsninger som VNC for å fjernstyre maskiner, men der er begrensningene enda større enn via Remote Desktop(RDP). Spesielt kreves det vesentlig mer båndbredde enn for RDP.

 

Den som har anbefalt en XP Home maskin til en bedrift, har i utgangspunktet gjordt kunden en bjørnetjeneste...og tjent litt ekstra penger på en ny Windows lisens samt jobben med oppgrqadering. (Med tanke om at Pro koster cirka 100 kroner mer enn Home når den kjøpes sammen med en maskin, og 1000 etterpå)

Lenke til kommentar

prisforskjellen var på cirka 750,- kroner når jeg bygget pcen for den bedriften og i forhold til det den skulle brukes til så var ikke xp pro et alternativ for dem da de ville spare penger(ser at prisforskjellen har krympet til ca 500,- nå)... Det er heller ikke aktuelt for de å oppgradere til xp pro i ettertid heller..

 

Har testet vnc + en side som heter logmein.com som funker meget godt men er alltid litt skeptisk til tredjeparts software..

 

Hvor har du fått med deg at forskjellen mellom xp home og pro kun er 100 kroner i forskjell ???

 

Mvh

RScue

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å kjøpe en billig maksin på komplett.no. Installere Win2003 server på den og bruke terminalserver funksjonaliteten eller kun remote admin om det holder med 2 stk samtidige brukere.

 

Gjør du det slik så får firma også en server og du kan sette opp AD og slikt.

 

Bare synd kunden ikke har blitt informert om alle begrensningene det er med HOME kontra PRO. Kjører de bærbare PRO så kan de også synchronisere mot filserveren.

 

Oppsett med remote desktop mot klientene på kontoret blir bare helt jalla, og jeg vil fraråde deg å gjøre det.

Lenke til kommentar

I de kvanta større PC-leverandører(FSC, Acer, HP) kjøper OEM utgaver ov Windwos er pristilleget ofte bare 100-150 kroner for samme maskin levert med Pro framfor Home. Ved kjøp av OEM i etterkant er forskjellen mye større, oft 300-500 kroner. På ordinær retail-pakke kan forskjellen ligge over 600.

 

Generelt sett er det mye mer lønnsomt for en bedrift å kjøpe komplette PCer, framfor å bygge selv. Hardwarekostnadene kan være lavere, men hva med din timepris i forbindelse med bygging, feilsøk osv?

 

Støtter forøvrig Joachim fullt ut. Kjøp en billig server, f.eks. IBM xServer 206 med Windows 2003 SBS for under 8.500 kroner. Merk at du sannsynligvis får denne billigere hos en foirhandler enn rett fra IBM...

Lenke til kommentar

Vel i utgangspunktet så ble kunden informert om home kontra pro, men kunden har alltid rett :)

 

Uansett så var firma kun ute etter en billig pc som en skulle kjøre kun faktura program + word, prismessige ble en pc som jeg bygget kontra en pc bygget hos Hattelco mye billigere når jeg bygget den for de..

 

Men uansett så er de ikke villige til å betale for en server da de synest at det ble for stor kostnad og oppgradere til xp pro var heller ikke aktuelt... Så da blir det vel med at de dropper hele greia..Tror nok selv at en slik løsning hadde gitt de en mer effektiv hverdag.

 

Takker for all hjelp her iallefall.

 

Rscue

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...