Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lanparty med Internett tilgang?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og noen kamerater har i den senere tid arrangert lanpartyer og bedrevet nerding så transistorer har svidd seg inni kassene våre. Vi har planer om å fortsette nerdingen ut sommerferien i tøffest mulig grad, med en døgnrytme som kunne minne om purka til far din når hu danser swing.

 

Hittil har vi brukt en router til å dele data med hverandre, samt at vi kobler den opp mot Internett. Problemet er at hastigheten på routeren er 100Mbit p/s.

 

WE WANT 1000 Mbit :dribble:

WE WANT 1000 Mbit :dribble:

WE WANT 1000 Mbit :dribble:

 

Jeg finner ingen router med 1000 Mbit p/s. Finnes dette i det hele tatt?

 

Hvis ikke, tror jeg løsningen vil være:

 

Datamaskiner --> 1000 Mbit Switch --> 100 Mbit Router --> INTERNETT :dribble:

 

Det jeg trenger er en bekreftelse/avkreftelse på at dette vil fungere. Evt. hvis det ikke fungerer, er det en måte å få koblet opp switchen direkte på Internett uten noen router som mellomledd?

 

Hvis ikke, siste spørsmål:

 

Er det mulig å være tilkoblet et 1000 Mbit nettverk med Internettforbindelse i det hele tatt?

 

 

TAKK.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste switcher har en uplink port eller at den automatisk gjør om en port til uplink når en annen switch eller router kobles til. Hvis den ikke har dette, som er lite sannsynlig, så kan en twisted kabel brukes mellom switch og router.

 

Bildet under viser en uplink port. På switchen på bildet kan men ikke bruke port 8 om man bruker uplink porten. De er egentlig samme port, men koblet forskjellig. Uplinken gjør at kabelen funker som en twisted kabel.

uplink.jpg

Lenke til kommentar

ja det finnes, men tror ikke den er så billig.. :p

http://www.linksys.com/products/product.as...cid=42&prid=529

 

edit: siden dere har tenkt på gigabit netverk, så går jeg ut ifra dere har gigabit nettverkskort?.. hvis ikke så er det ikke vits i gigabit nettverk er det vel :p

her er en link slik du kna kjøpe den i norge https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16516

Endret av Machine2003
Lenke til kommentar

Det du skisserer vil fungere utmerket. Jeg skjønner ikke helt hva du skal med en ruter med GigE porter når den begrensende faktoren mot Internet vil jo være selve nettlinja. Og den er meget sannsynlig langt fra gigabit-klassen :) Du vil med andre ord ikke oppleve noen som helst nedgang i hastigheten mot Internet selv om linja mellom ruter og switch er på 100Mbit/s.

 

Per. i dag finner du sikkert ingen(?) gigabitrutere beregnet på hjemmenettverk. Jeg vil tro at det er fortsatt ikke rimelig nok å inkludere en gigabit switch. Trenger man det kjøper man en i nærmeste butikk. Vær heller mer bekymret for at ruteren deres takler hastigheten på Internet-linja. Noen billigutgaver kan slite litt hvis det er nok brukere og linja er rask.

 

edit: leif

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
edit: siden dere har tenkt på gigabit netverk, så går jeg ut ifra dere har gigabit nettverkskort?.. hvis ikke så er det ikke vits i gigabit nettverk er det vel

 

Seff har vi Gigabit nettverkskort. Alle mann.

 

Det du skisserer vil fungere utmerket.

 

Så båndbredden vil bli fordelt fint utover alle PCene og alt er helt topp? (Selvom det da kun vil bli brukt én av åtte porter på routeren, og all trafikk går gjennom denne ene porten?)

 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal med en ruter med GigE porter når den begrensende faktoren mot Internet vil jo være selve nettlinja. Og den er meget sannsynlig langt fra gigabit-klassen  Du vil med andre ord ikke oppleve noen som helst nedgang i hastigheten mot Internet selv om linja mellom ruter og switch er på 100Mbit/s.

 

Seff evt. ikke for å få kjappere Internett. Kun for kjappere hastigheter i LAN'et, ikke WAN'et;)

 

Vær heller mer bekymret for at ruteren deres takler hastigheten på Internet-linja. Noen billigutgaver kan slite litt hvis det er nok brukere og linja er rask.

 

Altså, linja er 4Mbit p/s, og routeren har et grensesnitt på 100 Mbit p/s. Trenger vi da å være bekymret?

 

 

EDIT 1: Mulig dere misforsto dette med "om det finnes en 1000 Mbit router" litt. Altså. En router fungerer jo også som en slags switch, og da er det jo selvsagt denne "switchen" jeg lurer på om fåes i 1000 Mbit. Gjør det det, så trenger jeg ikke en 1000 Mbit switch i tillegg til routeren. Da kjøper jeg heller ny router (med 1000 Mbit "switch").

 

Vi vil ha raskere LAN, WAN'et er raskt nok i masse vis.

 

EDIT 2: Tror jeg har funnet en mulig løsning her. Eneste prob er at det kun er 4 ports. Jeg trenger minst 8, helst 16. Tror dere det finnes? Hvis ikke må vi vel gå på denne her tenker jeg...

 

Datamaskiner --> 1000 Mbit Switch --> 100 Mbit Router --> Internett

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Så båndbredden vil bli fordelt fint utover alle PCene og alt er helt topp? (Selvom det da kun vil bli brukt én av åtte porter på routeren, og all trafikk går gjennom denne ene porten?)

Det har ikke noe å si hvor mange porter på ruteren blir brukt, enten 1 eller f.eks. 8 porter i LAN-delen. Det er kun et grensesnitt LAN <-> WAN. Båndbredden blir fordelt etter "førstemann til mølla" prinsippet. Det kan selvfølgelig løses med litt båndbreddestyring, men det krever enten en avansert ruter el. en løsning med software, evt. en BSD/Linux gateway i mellom. Det hadde heller ikke blitt bedre med et Gbit grensenitt i ruteren.

 

Seff evt. ikke for å få kjappere Internett. Kun for kjappere hastigheter i LAN'et, ikke WAN'et;)

Ok. Første posten var noe uklar på det punktet.

 

Altså, linja er 4Mbit p/s, og routeren har et grensesnitt på 100 Mbit p/s. Trenger vi da å være bekymret?

Det burde gå greit. Med litt flaks står det i dokumentasjonen hva den skal klare av hastighet på WAN-linken utenå slite.

 

her. Eneste prob er at det kun er 4 ports. Jeg trenger minst 8, helst 16. Tror dere det finnes? Hvis ikke må vi vel gå på denne her tenker jeg...

 

Datamaskiner --> 1000 Mbit Switch --> 100 Mbit Router --> Internett

Mitt forslag er å gå for en Gbit switch uansett. Det gir både større valgfrihet med tanke på oppgradering, flere porter og et mer fleksibelt oppsett. Jeg er kanskje litt minimalist og liker å holde ting for seg selv. F.eks. er det utrolig kjedelig hvis ruteren går fyken og man dermed kanskje ikke får brukt switchen. Greit, lite sannsynlig tankegang men det er bare meg.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

La oss si at vi droppet routeren, slik at rekkefølgen ble slik:

 

Datamaskiner --> 1000 Mbit Switch --> Internett

 

Ville vi fortsatt fått fordelt båndbredden utover alle data'ene uten at det ble noen IP konflikter? Eller er vi nødt til å ha en router mellom switchen og Cyberspace uansett?

(Dette er en ting jeg alltid har lurt på, om en switch fordeler Internetten utover alle maskinene eller om det bare blir trøbbel...)

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hensikten med en gigabit switch, dersom dere ikke skal overføre store mengder data

over kortere tid enn med en megabit switch. Dersom det er hensikten: Vil ikke da harddiskene være

en flaskehals? (Jeg antar at ingen av dere har SCSI-disker e.l).

 

- rafael

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Kunne dere ikke bare kjøpt en Gb switch og kobla routeren som dere allerede har til den med en twista/vanlig kabel alt ettersom hvilke porter den har. Det må da være unødvendig å kjøpe en ny router da den dere har er 100Mb?

 

 

Francis :D

 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hensikten med en gigabit switch, dersom dere ikke skal overføre store mengder data

over kortere tid enn med en megabit switch. Dersom det er hensikten: Vil ikke da harddiskene være

en flaskehals? (Jeg antar at ingen av dere har SCSI-disker e.l).

 

- rafael

Jo vi har SCSI. Ehm det vil si.... Jeg kjører hvertfall SCSI:p

Lenke til kommentar
Kunne dere ikke bare kjøpt en Gb switch og kobla routeren som dere allerede har til den med en twista/vanlig kabel alt ettersom hvilke porter den har. Det må da være unødvendig å kjøpe en ny router da den dere har er 100Mb?

 

 

Francis :D

 

 

Edit: Skrivefeil

Greia er at han med routeren drar på ferie nå, og han tar da med seg routeren.

Lenke til kommentar
Ikke bare kjøp en switch med 1gbit noda! Husk å kjøp bedre saker, som takler mer bånnbredde.. 1gbit switch takler 1 gbit fordetl på alle portene, har du en med f.eks 10 porter og 10gbit, så kan alle bruke kapasiteten fullt ut.... :)

Altså nå er linja mi på 4 Mbit p/s. Vil det ikke da greie seg med 1 Gbit switch??

 

Edit 1: Mulig jeg har en litt feil tenkemåte i forhold til detta, men for meg virker det da som det skal holde i massevis. Kan noen forklare meg hvordan detta med Internett båndbredde og greier blir forelt utover i en switch? Hellfire mener jeg burde kjøpe en switch med kapasitet på 10 Gbit. Jeg visste ikke det fantes en gang.

 

Edit 2: Har det noe med hvor mange porter det er på switchen også? Desto flere porter desto høyere overføringshastigheter trengs?? Ville ikke tro det, ettersom båndbredden blir fordelt utover uansett. Altså, båndbredden blir jo ikke større fordi vi får flere porter. Det som skjer er vel at båndbredden deler seg opp på en måte, i f eks 16 "biter" hvis vi har 16 porter. 4096 Kbit / 16 = 256 Kbit på hver.

 

Ja også må vi kanskje tenke på uthastigheten også? Eller hvordan blir det? Blir det 4 Mbit*2? Vi snakker synkronisert DSL ja......

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at om du vil ha raskest mulig nettverk, så må du har en HELSWTICHET switch!

 

Altså, isteden for at dere har en switch med 1 gbit, så om 1 av dere laster ned fra den andre med full speed, da blir det tregt for alle andre i nettverket... Skjønner? Switchen greier bare å sende/motta 1gbit max, ikke 1gbit fra hver enkel pc på switchen.. men det er jo uansett raskere enn 100mbit ;)

Lenke til kommentar
Uten en router vil ingen av dere komme på nett. Det er routeren som router PC'ene på nettet, switchen gjør bare slik at flere har tilgang til routeren og hverandre.

hjemme har vi tre pcer koblet til en switch og ingen router, internett funker fint det. :yes:

Endret av FraXinuS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...