Gå til innhold

Arbeidsmaskin til mor, maks 15k uten mva.


Anbefalte innlegg

Hallais ja,

 

har fått i oppdrag å finne maskin til ho mor.

 

I utgangspunktet så ser hun etter en maskin til under 15k (uten mva). Maksinen vil i utgangspunktet bli brukt til standard kontor oppgaver. Hun drasser en del rundt på maskinen så den må tåle litt. :)

 

Jeg så først og fremst på Zepto Znote 4015, men så fant jeg IBM Thinkpad R50e til 10.153,- hos flexi. Den var såpass bra og billig at jeg ikke ser noen grunn til å leite mer etter alternativer. (Men kom gjerne med innvendinger).

 

Hun trenger vel XP, Office og antivirus også. (om ikke jeg har glemt noe). XP følger med maskinen.

 

Jeg tenkte å kjøpe denne Office-pakken.

 

Og kanskje F-Secure AntiVirus 2005.

 

Virker det fornuftig?

 

Alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil link muligens? Kommer opp en Norek side med pris kr. 9312,50 inkl. mva.

 

Virker vel ok denne maskina, selv om jeg synes at 3 kg er i meste laget. Designet får eventuell eier gjøre seg opp en mening om, jeg er ikke spesielt begeistret for utseendet til IBM sine bærbare. Men de er anerkjent som god kvalitet i mine kretser.

 

Maskinen du linker til har 15" skjerm med 1024x768, det kan bli litt store tegn osv. Hvis brukeren er litt opp i åra og synet begynner å bli litt svakt (avisa på strak arm osv :) ) er dette faktisk helt i orden. Om synet er fint kan det være en fordel å velge en maskin med større skjermområde, selv om dette koster litt mer.

 

Når det gjelder antivirus finnes det lassevis med ok gratisløsninger om man er på et begrenset budsjett. Antivir, Avast, AVG osv. Hvis det ikke er et absolutt krav å ha Office-pakka kan et greit alternativ være Openoffice, som er gratis og veldig bra. Det mangler dog noen funksjoner i forhold til MS sitt alternativ.

 

Maskina du linker til vil helt sikkert gjøre jobben og vel så det, men sjekk om det er behov for høyere skjermoppløsning, og skal maskina bæres rundt mye bør du se deg om etter en lettere modell.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg linker til Norek fordi flexi ikke har noe særlig informasjon om maskinen på sin side. Norek-prisen gjelder vel bare for butikker med avtale. (Flexi, komplett osv)

 

3kg er kanskje litt mye ja, men hun påstår det skal gå greit. :)

 

XGA-oppløsning liker jeg ikke selv, men hun har det på den nåværende maskinen og virker fornøyd. SXGA hadde sikkert vært det beste, men jeg finner bare maskiner med XGA eller SXGA+, og sistnevnte blir kanskje for lite.

 

Hun er ikke interessert i å bytte ut Office, men en gratis antivirus løsning hadde vært greit. Men, maskinen skal registreres på firmaet hennes, så det holder ikke at programmet er gratis for privatpersoner. :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

 

Den så jo veldig bra ut da. Rimelig lik IBM'en, bare litt lettere, litt billigere, kort-leser og dvd-brenner. Men, nå er jeg veldig positiv til IBM'en da jeg vet de leverer kvalitetsmaskiner. hmm...ville nok uansett kjøpt den hos flexi (der koster den 8.580,-). Flexi gir meget god service og man slipper frakt. :)

 

Kandalf: mac er nok ikke aktuelt...og 12' blir nok for lite! :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe en IBM ThinkPad T43?

Det har vel med pris/ytelse-faktoren.

 

Hun vil ha en maskin som gir mest mulig for pengene. Om man finner en ok maskin til 10k så vil hun ikke bruke 15k på en som er pittelitt bedre. Er maskinen til 15k mye bedre derimot så bruker hun gjerne 15k! :)

Lenke til kommentar

The strangest thing...vi har vært litt treige, men idag bestemte vi oss for å kjøpe compaq-maskinen fra flexi. Jeg sjekket seinest igår og da var prisen fortsatt 8.580,-. Men, idag var den priset til 11.171,-.

 

Min mor ringte inn i håp om å få den til "gammel pris", men flexi påstod den alltid hadde kostet 11.171,-. De hadde prishistorikken forran seg. (Kan det være at flexi sin pris ble automatisk satt ned når komplett hadde ukens tilbud?)

 

anyways...vi gadd ikke stresse med det, så nå er ibm'en fra første post bestilt.

 

:)

Lenke til kommentar

Virker som HP 6120 har "tatt av" på "prisstigen" - var for sløv i helga til ukens hos Komplett (8,4K) mandag var den 9K (8990,-) (8,7 / 8,8 hos PC Utstyr) 11K idag ;-(

 

Kikket på bærbare hos MPX og der var den til 9K ;-)

la inn ordre og betalt med kort - har så langt kun fått "takk for handelen" med ref.nr. - ikkje mail enda (10 minutt).

Får håpe det ikkje kommer en mail med desverre vi var for billige.... - ingen maskin på deg.

Såg ut som denne maskina har RS-232 port som eg "må ha" pga. tilkobling til "motorcomputer" i bil som er på vei ut av garagen..(kanskje testes i år..).

 

Edit

Har fått ordrebekreftelse pr. mail med samme pris (8.990,-)

Et søk i Google på HP Compaq nc6120 sa at Datakjeden hadde den til ca. 8.800,- - koster meg prisforskjellen og litt tid ( 5 - 6 timer). En webshop i Tyskland skulle ha 1354 Euro med Mwst ( ca. 10.700,-) - virker som pris "under" 9.000,- i Norge er en "lokkepris" - for å få endel av disse maskinene ut på markedet.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Jeg har en R50e med mindre processor og er meget godt fornøyd. Den ser kanskje ikke så moderne ut men har en suveren byggekvalitet som ikke kan sammenlignes med f.eks. maskiner fra Fujitsu-Siemens, kabinettet flekser/knirker overhodet ikke. Støynivået er også lavt, og batterilevetiden som oppgis av IBM stemmer godt med hva jeg har målt under "aktiv" bruk. R50e er et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...