Gå til innhold

Fungerer to lynvern bedre en ett?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med disse to lynvernene fra ND:

 

Nr. 1:

lynvern_el_itx.gif

 

Nr.2:

lynvern_data_itx.gif

 

Jeg bruker nå lynvern nr. 2.

Det jeg lurer på er om jeg får bedre beskyttelse hvis jeg kopler inn lynvern nr. 1 før lynvern nr. 2? Blir beskyttelsesgraden det dobbelte? Jeg tenker da først og fremst på strøm siden. Vil gjerne ha noen innspill når det gjelder telefon siden også :)

Endret av Zuul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste resultatet får du dersom det monteres overspenningsvern i sikringsskapet så bruker du det lynvernet du bruker i dag på PC utstyret.

De vernene som står i skapet vil beskytte mot de store overspenningene mens det lille du har på utstyret vil ta de mindre overspenningspulsene.

Jo nærmere hovedjordingen lynvernet sitter jo bedre beskytter det.

Lenke til kommentar

Takk for svar Meendel og Perpyro :)

 

Vi har aldri blitt utsatt for lynnedsalg i løpet av husets historie. Jeg vil bare beskytte meg best mulig med de to lynvernene jeg har nå skjønner dere. Huset vårt er bygget på 1960-tallet, så det er bare jording på kjøkken, bad, kjeller, garasje etc. Men vi skal få satt inn grovvern når sikringsskapet byttes til høsten. Ledningsnettet i huset skal også byttes.

 

Perpyro, vil den løsningen jeg har satt opp i begynnelsen av tråden beskytte bedre slik Meendel sier? Jeg vet at slike finvern ikke er noe tess når det slår ned, men vil det fungere bedre med to istedet for ett ?

 

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...