Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyre pc over internet


Anbefalte innlegg

For å slippe å løpe så mye, ønsker jeg å kunne fjernstyre naboens pc. Dvs, få opp hans desktop på min skjerm, styre musa, kjøre program, installere nye, fil overføring whatever..

Dette går greit å få til med forskjellige pc'er i mitt egen nettverk, men jeg får ikke kontakt over internet mot denne andre pc'n...

Det er snakk om faste ip-adresser...

Trenger man angi noe annet enn ip-adresse og evt. åpne en port i routeren da?

 

Skulle det ikke bli nokså likt som når man fjernstyrer en pc i eget LAN..?

 

Noen som har tips om saken?

 

Har prøvd flere sånn remote-desktop program..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok åpne de aktuelle portene i ruteren hans ja.

I tillegg må du "forwarde" den aktuelle porten. Dvs legge til den aktuelle porten, og den interne IP-adressen til PCen som skal nås i ruterens PAT(Port Adress Translation)-tabell, dette kan også ha navn som "Virtual Server" og lignende.

Uten forwarding vet ikke Remote Desktop-programmet hviken PC som den skal kontakte.

Hvilke porter du må åpne står som regel i hjelpefilene til remote desktop-programmet.

 

Når dette er gjort, er det enkelt for deg å legge inn Internet-IP-adressen til ruteren hans, og dermed få koblet til hans PC.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde det vært så enkelt... ;)

 

Men, det vil seg ikke... Har åpna port og forwardet den til den aktuelle pc'en i begge ender...

 

Hvis jeg prøver med ping xxx.xxx.xxx.xxx i dos så får jeg heller ikke noe svar, er det en ledetråd?

 

MSN fungerer og ping mot nameserver og gateway gir resultat..

(og "alt annet" fungerer)

Lenke til kommentar
Hadde det vært så enkelt... ;)

 

Men, det vil seg ikke... Har åpna port og forwardet den til den aktuelle pc'en i begge ender...

 

Hvis jeg prøver med ping xxx.xxx.xxx.xxx i dos så får jeg heller ikke noe svar, er det en ledetråd?

 

MSN fungerer og ping mot nameserver og gateway gir resultat..

(og "alt annet" fungerer)

Hvilket program er det du prøver å få til å virke da? Hvis han har XP pro er det letteste (og ofte beste) å bruke XP sin Remote Desktop Protocol i kombinasjon men klienten, (start, run, mstsc, ok). For å få til dette må du forwarde port 3389/tcp til hans interne IP. Du må også huske på å åpne evt. filtre i routeren hvis den har slike. F.eks gjelder det Nextgentel sine Speedtouch-routere.

 

I tillegg til RDP har XP også mulighet for "Remote Assistance". Det er litt involverende å forklare alt her, les heller f.eks

http://www.petri.co.il/what's_remote_assistanc.htm

Lenke til kommentar
Hvis jeg prøver med ping xxx.xxx.xxx.xxx i dos så får jeg heller ikke noe svar, er det en ledetråd?

Regner med at det er den eksterne adressen hans du prøver å kontakte?

Du vil ikke få svar hvis du prøver hans interne.

Ping vil ikke bekrefte om porten er forwardet korrekt, den vil bare si om du kan nå den aktuelle IP-adressen.

Dersom det er hans eksterne IP du har pinget, så er det noe annet feil...

IP-adresser som begynner med 10.xxx.xxx.xxx og 192.168.xxx.xxx er reservert til interne adresser, så de kan du se bort fra. Mulig det er flere også, men husker ikke i farta.

Lenke til kommentar

Jeg benytter hans eksterne ip-adresse ja, den som er synlig mot internet.

Har forwarda en port i routeren til den akutelle pc'en 192.xxx.xxx.xxx i henhold til beskrivelsen. Sp2 firewallen er deaktivert..

Samme hos meg.

Programmet er dette:

NetOp Remote Control

De har en free trial , fullversion.

 

Men burde jeg fått svar når jeg forsøker med ping xxx.xxx.xxx.xxx ?

 

Vi ha samme ISP.

Lenke til kommentar

Ja, du burde fått svar når du pinger hans eksterne IP-adresse uansett.

 

Det kan være mulig han har oppgitt feil adresse eller at den har blitt endret.

Mange ISPer kjører dynamiske adresser, feks opplever jeg at Telenor og NextGenTel gir deg ny adresse på hver reboot av ruteren.

 

ShieldsUp tester hvilke porter som er åpne i ruteren din og opplyser hvilken internet-ip-adresse du har. Kan være kjekk å kjøre for å kontrollere...

 

Hvis du kjører tracert xxx.xxx.xxx.xxx får du sjekket ruten pakkene tar, dvs alle rutere/switcher den passerer gjennom, mulig det gir deg bedre innblikk i hvor en evt feil ligger.

 

Jeg bruker også NetOp (v7.60) og jeg fikk ingen problem med dette.

Maskinen jeg fjernstyrte hadde forbindelse via NextGenTel, så jeg forwardet porten via Netopia ruteren, funka fett.

 

Andre tips, som er nyttige etter at du får ping'a ruteren hans:

Jeg pleide i tillegg å bruke no-ip.com sin dynDNS tjeneste, dvs du installerer en klient på PCen hans, den legger opp internet-ip-adressen sin til No-Ip sine servere, slik at du bruke navn.no-ip.com (og andre varianter) for å koble til ham. Det er gratis, og kjekt spes hvis internet-adr hans skifter, og du skal ofte inn ;)

 

Hvis han bruker DHCP for adressene på det interne nettet sitt er det jo også mulig at han bytter adresser internt også, derfor kan det være kjekt om han setter fast IP på den maskin du skal fjernstyre.

 

I tillegg som Torbjørn sier, bør du sjekke at NetOp har tilgang gjennom hans eventuelle firewall, men jeg ser du har deaktivert firewallen så det burde ikke være ett problem.

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Har brukt Shield Up og forsket litt. Var en interessant web-side sammen med network-tools.

Har ikke hatt tid til å prøvd mer, men det var som sagt interessant å "leke" med sin egen pc sammen med shield up..

 

Cybermantix :

Når du bruker NetOp.. hvilken av de TCP/IP valgene bruker du når du fjernstyrer utenfor eget nett.. Den som heter TCP (internet) ?

 

Btw: Ser ut til at routeren blokkerer ping, for når jeg benyttet DMZ og forwarda alt ble ping besvart fra network-tools, men ellers får jeg ikke svar. Er vel avhengig av en bestemt port den å da..?!

 

http://network-tools.com/

Endret av 6502
Lenke til kommentar
Litt off topic, men pass på når dere bruker port scannere, selv om det er en god mening bak det.

Mista nettopp linja mi pga dette. ;)

Telenor likte ikke å ha det i loggene sine.

haha, det blir for dumt da.

Telenor fortsetter med imponerende kundebehandling ja.

Lenke til kommentar
Litt off topic, men pass på når dere bruker port scannere, selv om det er en god mening bak det.

Mista nettopp linja mi pga dette. ;)

Telenor likte ikke å ha det i loggene sine.

Fordi de oppdaget at du har scanna deg selv eller fordi du starta en scan til noen andre?

 

Ved bruk av shield up, så er det jo ikke din ip som scanner...

Men du brukte kanskje noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...