Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips til kabling av bilstereo


Anbefalte innlegg

Trenger som tittel sier, noen tips til kabling...

 

Tenkte kanskje dette kunne blitt en "guide" om kabling i bil ;)

 

Hva slags dimensjon på kabler burde jeg bruke hvordan fra dynamo til batteri?

Hvor feit kabel burde jeg bruke fra batteri til forsterker? (skjønner meg ikke på den tabellen som jeg har sett det har blitt linket til her tidligere...)

 

Da tenker jeg på et "enkelt og greit" annlegg hvis dere skjønner...

 

 

Jalla, er du her? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, våken nå *gjeesp*

Var det denne tabellen du ikke forsto deg på?

Det er såklart endel formler innen elektronikk for å regne ut llitt av hvert, men da trenger en gjerne etpar små parameter om kobber som jeg ikke har for hånden akkurat nå.

Er du interessert så kan jeg alltids hoste opp noen.

Det er også andre her inne som har pusla med utregninger innen elektronikk de kan sikkert også kline til med etpar formler tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Om det å legge kabel til forsterker:

 

Feitere kabel er bedre, men vanskeligere å jobbe med (større hull må borres, vanskeligere å få skjult, trangere å få inn i terminaler). Grove retningslinjer for dimensjon på kabel (kun veiledende, bruk helst tabellen fra bilradiospes som det blir linket til):

 

Forsterker under 500 Watt - 15 mm2 (8 awg)

500-1000 Watt - 21 mm2 (4 awg)

1000-1500 Watt - 30 mm2 (2 awg)

1500-2000 - 35 mm2 (2 awg)

>2000 - sky is the limit... (0/1 awg)

 

PS! Vanligvis står det i bruksanvisningen til forsterkeren hvor stor kabel du bør bruke...

 

Strømkabelen kobles med kabelsko e.l. til plusspolen på batteriet. Like ved batteriet (20-30 cm) skal du sette på en sikringholder, i denne setter du en sikring ifølge denne tabellen (må også ses på som veiledende. Om sikringen ryker uten at noe spesielt har skjedd, kan du gå opp ett hakk):

 

forsterker under 1000 Watt - 30A

1000-2000 Watt - 60A

>2000 Watt - 80A

 

Strømkabelen føres deretter inn i kupeen og langs ene siden av bilen bak til bagasjerommet. Mange biler, spesielt nyere (90-mod og oppover) har ei "luke" i lyddempinga i torpedoveggen ett sted på passasjersiden, der det passer bra å borre hull til strømkabel. Ikke lag for stort hull, og tett hullet med silikon når kabelen er igjennom.

 

Når du senere legger opp signalkabel, legg denne på motsatt side av strømkabelen, da strømkabelen kan forstyrre lydsignalet. Signalkabel kan vanligvis skjules under dørlister, strømkabelen kan bli vanskelig ettersom den er så stor.

 

Til slutt må du legge opp en jordkabel, som skal være ca en meter lang, og skrues rett i karroseriet i bagasjerommet. Jordkabelen bør vanglivis ha en ringkabelsko i enden, og du kan da benytte eksisterende bolter/skruer som fester for eksempel setebeltene bak eller lignende til å få koblet til jordinga. Bruk ett multimeter, testlampe eller bare en 12V lyspære til å teste at du får strøm fra jordkabelen (den må ha kontakt med rent metall).

 

Så er det bare å koble alt til forsterkeren, husk styrestrømmen, som er den tynne lederen mellom de to store lederne i signalkabelen, som vanligvis kobles til en liten terminal på forsterkeren mellom strømmen og jordinga, og i styrestrøm-ledningen på spilleren, vanligvis en blå kabel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har koblet masse bilanlegg de 2 siste åra... (seinest 2 i dag ;) )

Problemet er vel egentlig å finne riktig størrelse på kablene ;)

Spesielt til dynamo også videre, men også til forsterker++

 

Har koblet anlegg i Kadetten min i dag, der har jeg en Planet Audio på 6x60 watt som trøkker mer enn en 300 watts Boss forsterker (kanal 5-6 er til sub med noe extra trøkksaker++)

og en Arizona Eagle på litt watt som kobles til i morra ved hjelp av en strømblokk, jordingsblokk og noen Y-adapter til signalkabelen...

 

Problemer er altså ikke kobling og den biten da, for å si det sånn, men utregninger og lignende... (finner liksom ikke ut hvordan du skal regne ut watt'en for å få det endelige tallet for hvor stor kabel jeg skal ha)

Lenke til kommentar

MAX watt er bare et tulletall og sier null om forsterkeren.

Skal en se på effekttall i det heletatt er det RMS som gjelder, og om det er oppgitt; FTC.

 

Hva du krever effektmessig av forsterkeren har mindre å si enn hva strømforsyninga i forsterkeren klarer å levere mhp å kontrollere elementetet(ene) du har koblet til.

 

Se på sikringa på forsterkern din, da får du en idè om hvor tykk kabel du trenger.

Om resten av anlegget krever en 125A sikring bør du nok ha en splittblokk da tviler sterkt på at terminalene i forsterkeren din takler 50mm2++ kabel.

Vil tro at om du legger etpar meter med 16mm2 kabel fra en splitblokk vil det holde i bøtter og spann.

Sjekk kabelguiden på Basic Car Audio Elecronics der er det bøttevis av info. Les og lær :)

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg skal ha inn to forsterkere i Kadett'en nå...

En Planet Audio som skal ta seg av 4 bassere på 12", og en Arizona Eagle som skal ta seg av 6x9" på hattehylla...

 

(Midlertidig bil, så gidder ikke å knote med frontsett ++)

 

Vil bare vite hva jeg burde gjøre med dynamo, kabler, splitter til strøm og jord ++

 

Må splitte kablene for å kunne bruke begge forsterkerene, men lurer på hvordan...

 

Håper dette gjorde ting litt lettere å skjønne ;)

Lenke til kommentar

Du kan alltids bare lage en splitter av kobber eller aluminium.

Men det beste er nok å kjøpe en splitter.

Selges hos de fleste elektrikkere.

 

Har du lodde apparat kan du bare lodde på to ledningsstumper på enden av strømledningen din.

Det samme kan gjøres ved bare å tvinne to ledningsstumper på, men det er ikke å anbefale..

Lenke til kommentar

Kjøpte noen enkle splittere med 1 inn -> 4 ut på bilxtra for ca. 100.- stk i går, å kobla dette til...

 

Resultat: To forsterkere og meget bra lyd ;)

Eneste er at det er lav summing i den forsterkeren til 6x9" på hattehylla :hmm:

IKKE dynamostøy da dette skjedde når motoren var på 0 RPM, altså av...

Noen som vet?

 

 

Stor takk til Jalla for at han alltid kommer med linker til akkurat det jeg trenger, men denne gangen kjøpte jeg det faktisk før jeg fikk sett på linkene ;) (noe bedre utstyr de, men som sagt, midlertidig bil ;) )

Lenke til kommentar

Sjekk at signalkablene dine ikke ligger parallellt med strømkabler som fører større amperestyrke. Pakk i tilfelle disse inn med alufolie.

En annen ting er jording i spiller, det kan ha noe med saken å gjøre.

Prøv å bytt kablene fra front/bakhøytt. odg se om støyen er der da også.

Personlig har jeg null sus i spiller pga skikkelig jording, egen strømkabel, 33000µf kondis på spiller som renser bort all støy samt skikkelig skjermede kabler rundt baut. Koster å være kar desverre :roll:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Strømkabelen kobles med kabelsko e.l. til plusspolen på batteriet. Like ved batteriet (20-30 cm) skal du sette på en sikringholder, i denne setter du en sikring ifølge denne tabellen (må også ses på som veiledende. Om sikringen ryker uten at noe spesielt har skjedd, kan du gå opp ett hakk):

 

forsterker under 1000 Watt - 30A

1000-2000 Watt - 60A

>2000 Watt - 80A

 

Delvis riktig, men feil.

 

Sikringen foran i bilen har ingenting å gjøre med anlegget bak, bortsett fra om den er for liten, for da vil den ryke hvis du spiller for høyt.

 

Sikringen foran har en oppgave, og det er å sikre kabelen som går fra sikringen til bagasjerommet (inn i bilen fra motorrommet).

 

Dette for å minske risikoen for brann og lignende om du skulle komme ut for en ulykke og kabler skulle komme i kontakt med jord.

 

Sikringen/kabelen foran skal maks sikres med kabelens strømføringsevne, eller mindre.

Lenke til kommentar

Har 40Amp forran ved batteri nå, og den har røket en gang når jeg spilte veldig høyt... Skal jeg da sette inn større, i så fall hvor mye større? (60Amp neste, sant??)

 

Har to 60Amp automatsikringer i Planet Audio'en, og en 40Amp Flatstift på Arizona Eagle'en...

Lenke til kommentar
Har 40Amp forran ved batteri nå, og den har røket en gang når jeg spilte veldig høyt... Skal jeg da sette inn større, i så fall hvor mye større? (60Amp neste, sant??)

 

Har to 60Amp automatsikringer i Planet Audio'en, og en 40Amp Flatstift på Arizona Eagle'en...

Du skal ikke sette inn større sikringer med mindre kabelen tåler det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...