Gå til innhold

Enkel tekstbehandler til *nux?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som har noen tips til en enkel, rask og grei tekstbehandler for *nux? Jeg kjører SUSE med KDE.

 

Jeg har både OpenOffice og TextMaker på maskinen, men jeg syntes disse er trege, og litt overkill (godt norsk der..) for hva jeg skriver. Trenger kanskje bare noen få formateringsfunksjoner (justeringer, skrifttyper og slikt). Ikke tabeller, import av grafikk, eller mulighetene for å koble opp mot databaser. Noe ala hva jeg hadde i WordPad den gang jeg brukte windows. Noen forslag?

 

Det følger med noen teksteditorer som Kate og Kedit, men disse blir litt vel enkle igjen.

 

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker LyX, som er en WYSIWYM-editor for LaTeX. (Merk at WYSIWYM ikke er det samme som WYSIWYG).

Jeg bruker den selv til dokumenter jeg skriver, så lager jeg PDF av dem når de er ferdig.

LyX er et meget nyttig stykke programvare, selv om jeg er ekstremt uerfaren med det og knapt kan LaTeX.

Lett tekstbehandler? Prøv deg på Joe, Emacs, Gedit eller (g)Vim :p

Med mindre du faktisk skal ha prosessering av teksten; AbiWord kan være vært å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Høres ut som det er Abiword eller kansje Koffice du er på jakt etter.

 

Personlig bruker jeg OOwriter til de "tyngre" tingene, og gedit når jeg skal gjøre et kjappt notat etc.

 

*kosepå* gedit.

 

LyX er også fin - spesielt dersom du har mange formler, mye tekst, kapitler - og *få* og *lette* bilder.

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg OOwriter til de "tyngre" tingene, og gedit når jeg skal gjøre et kjappt notat etc.

Der er jeg fullstendig enig. Editorer kan brukes til mer enn programmering.

 

Det verste jeg vet er folk som bare skriver simple dokumenter uten noen som helst formatering, og alikevel bruker .doc :wallbash:

Lenke til kommentar
Jeg bruker som regel  VIM/pr til tekstbehandling, men vil du ha forskjellige skriftyper, farger o.l. bør du nok se annen steds hen, f.eks. gedit.
GEdit er en ren tekstredigerer uten noen som helst riktekst-formaterings-muligheter.

Er du så sikker på det? Den støtter nå bold/italics, farger osv..

 

--Axel.

Endret av Axel``
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...